آژانس های غیر فعال،غده سرطانی برپیکره صنعت گردشگری

حرف آنلاین: سارا ربیعی/ براساس آمار موجود هم اکنون حدود 200دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در مازندران وجود داردکه می توان به جرات گفت نیمی ازهمین تعداد هم در بازار سفر وگردشگری استان به صورت غیر قانونی مشغول فعالیت هستند.بسیاری از کارشناسان اولین معضل در عدم موفقیت گردشگری ایران را پس از حضور گسترده دولت […]

حرف آنلاین: سارا ربیعی/ براساس آمار موجود هم اکنون حدود 200دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در مازندران وجود داردکه می توان به جرات گفت نیمی ازهمین تعداد هم در بازار سفر وگردشگری استان به صورت غیر قانونی مشغول فعالیت هستند.بسیاری از کارشناسان اولین معضل در عدم موفقیت گردشگری ایران را پس از حضور گسترده دولت ، در تعدد آژانس های گردشگری ایران می دانند که بدون برنامه و صرفا با روابط برای آنها مجوز صادر شده است ،شاهد این مدعا نیز نگاهی به وضعیت تعداد دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی قطب گردشگری این کشور یعنی مازندران است که متاسفانه با رشد قارچ گونه دفاتر در سالهای اخیرروبروست،حال این تعدد نه به دلیل رشد و رونق گردشگری مازندران بلکه برخی از این امتیاز به عنوان پوششی برای دیگر فعالیت خود یعنی جابه جایی ارز یا ارسال بار استفاده می کنند و هم اکنون این چالش به بیماری مهلکی برای صنعت گردشگری استان مازندران تبدیل شده است ولی با این حال مسوولان این حوزه که تا به حال این رشد بی رویه را نشانه رونق صنعت گردشگری می دانستند گویا از خواب بیدارشده اند و آستین ها را بالازده اند تاسد راه رویش قارچ گونه این دفاتر شوند.حال چه تدابیری برای این معضل اندیشیده شده و چقدر این تدابیر می تواند موثرباشد مواردیست که هنوزدر هاله ای از ابهام بسر می برد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران در این زمینه می گوید:هم اکنون بیش از200دفترخدماتی گردشگری در استان مازندران وجود دارد که بسیاری از این دفاتر در حوزه عملکردی خود دچار مشکل هستند.

مهران حسنی تصریح کرد:شرایط کنونی گردشگری با چند سال پیش کاملا متفاوت شده است و دیدگاه گردشگران نیز به مناسبت این موضوع تغییر کردهاست .  بنابراین باید رویکرد آژانس ها تغییر کنند و همگام با نیاز روز جهان پیش برود که این اتفاق در ایران رخ نداده و همان مدیریت سنتی و قدیمی و از همه مهمتر نا آشنایی باعث عقب ماندگی ، رکود و در نهایت ورشکستگی برخی دراین حرفه شده است.

وی با اعلام این نکته که کمیت در بحث دفاتر در استان نشانه رونق صنعت گردشگری نیست بیان داشت:نکاه تاسیسات گردشگری باید به کیفیت خدمات ارایه شده و ماندگاری و بازگشت مجدد مسافران باشد.

*ضربه فنی شدن دفاترخدماتی بدون مجوز

اوسط دهه هفتاد بسیاری از افراد بصورت سنتی روی علاقه مذهبی مردم به کربلا ، مشهد یا سوریه حساب می کردند و درخواست تاسیس دفتر می دادند و گروهی هم توجه مردم به بازارهای خارجی و البته تفریحات  را دلیل درخواست تاسیس آژانس مسافرتی عنوان کردند که هر دو گروه بنا به دلایلی کاملا واضح هم اکنون در معضلی به نام رکود گرفتار شده اند رکودی که که به گفته بسیاری ازمدیران این دفاتر ناشی از بی سرو سامانی و صدور مجوزهای بیشماربرای ایجاد دفاتر مسافرتی و جهانگردی است.

معاون گردشگری مازندران در این خصوص با اعلام اجرای طرح پالایش دفاترخدماتی و گردشگری در استان مازندران اظهار کرد: برای درمان بیماری رو به رشدی بنام تعدد دفاتر خدمات گردشگری در صنعت گردشگری استان مازندران شاید بهترین راه بررسی مجوز مجدد آژانس و جلوگیری از فعالیت غیرمجاز ها باشد.

حسنی خاطرنشان کرد:با توجه بهتراکم شدید دفاتر در استان مازندران و عدم گنجایش استان برای وجود این تعداد ازآژانس ها ما با اجرای طرح پالایش دفاتر خدماتی و تجدید نظارت با هدف ارایه رهنمود و رفع نواقص و نارسایی هادر این دفاترسعی در برطرف کردن این معضل کردیم.

tablo bedastanوی در ادامه گفت:در بخش پالایشی ما به تمامی دفاتری که از اعتبار مجوز آنها گذشته و پروانه تمدیدشده ندارند براساس آیین نامه مصوبه هیت وزیران در این خصوصاطلاع رسانی های لازم را کرده ایم تابرای صدورمجوز جدید اقدام نمایند.

حسنی بیان داشت:ما در دو مرحله به تمامی دفاتر خدماتی گردشگری در سطح استان برای دریافت صدورپروانه های جدید و ورود به بخش ساماندهی دفاتر فرصت می دهی

وی هشدار داد:در صورت اغماض و نادیده گرفتن دفاتر برای اخذ پروانه دارای اعتباربراساس ایین نامه هییت وزیران و مصوبه کمیسیون فنی نظارت دفاتر خدمات گردشگری که ترکیب اعضای ان شامل اعضای دولتی و نمایندگان تاسیسات گردشگری است،این دفاتر به کمیسیون تصمیم گیری ارجاع و نسبت به تعلیق و یا لغو مجوز آنها اقدام خواهد شد.

این مسئول با خاطرنشان کردن این نکته که بهترین ناظران مدیران تاسیسات گردشگری هستند گفت: یکی از اقدامات سازمان گردشگری برای درمان چالشهای صنعت گردشگری خصوصا در امر آژانس های مسافرتی ایجاد کمیته تلفیقی نظارت که در غالب کمیته های خدمات سفردر استان فعالیت دارند است.

وی بیان داشت :این کمیته علاوه برنظارت برتاسیسات گردشگری توسط کارشناسان گردشگری استان برای بهترشدن خدمات تاسیسات گردشگری درمرکز استان به ایجاد نمودارزمانبندی برای نظارت جدی فعالیت های تاسیسات گردشگری در شهرستانها مبادرت کرده است.

*هشداری برای دفاتر گردشگری دارای مجوزهای فاقد اعتبار!

بنابه اظهارات معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران فعالیت آن دسته ازموسسات و دفاتر خدماتی گردشگری که فاقد پروانه معتبرباشند غیرقانونی محسوب می شود و اگرچنانچه مشکلی در این دفاتر به وجود بیایدتبعات آن متوجه مدیران دفاترخواهد بود و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هیچ مسوولیتی را در این زمینه نخواهد داشت.