آوازه کنسرت‌ها در مازندران؛ از انتقاد علما تا معضل سودجویی

الناز پاک نیا/ در سال های اخیر، تعداد کنسرت های موسیقی سنتی و پاپ در استان مازندران به صورت چشمگیری افزایش یافته است. افزایش تعداد کنسرت های موسیقی رونق حوزه فرهنگی برای دوستداران این قشر به این شمار می رود. کنسرت هایی که محفل فرهنگی می تواند باشد با استقبال نسل جوان مواجه شده است. […]

1

الناز پاک نیا/ در سال های اخیر، تعداد کنسرت های موسیقی سنتی و پاپ در استان مازندران به صورت چشمگیری افزایش یافته است. افزایش تعداد کنسرت های موسیقی رونق حوزه فرهنگی برای دوستداران این قشر به این شمار می رود. کنسرت هایی که محفل فرهنگی می تواند باشد با استقبال نسل جوان مواجه شده است.

در ایام نوروز کنسرت های بسیاری در مازندران تدارک دیده شد، کنسرت هایی که در شهرهای ساری، آمل، محمودآباد و رامسر  تدارک دیده شد نسبت به سایر شهرهای کشور از تعدد بسیاری برخوردار بود.

یک خواننده تقریبا در ایام نوروز در هر شهر یاد شده مازندران یک کنسرت داشت.افزایش تعداد کنسرت ها در مازندران در کنار استقبال، مورد اعتراض علما نیز قرار گرفت. آیت الله توکل عضو مجلس خبرگان رهبری به برگزاری کنسرت ها در استان مازندران اعتراض کرده است.

علما اجازه برگزاری کنسرت را در بابل نمی دهند اما این رواج در شهرهای دیگر نیز مورد اعتراض شدید قرار گرفته است.در کنار ابعاد مذهبی برخی رفتارها در کنسرت ها، می توان ایرادات دیگری نیز به برگزاری کنسرت ها در ایام پیک مسافر در برخی شهرها نیز وارد کرد.

*مازندران، استانی ارزان برای برگزارکنندگان

استان مازندران به دلیل نزدیکی به پایتخت از مزایای خوبی برای برگزاری کنسرت ها برخوردار است. در ایام مسافرخیز که سیل مهمانان و مسافران به استان تهران صورت می گیرد، بهترین فرصت برای حضور در کنسرتی است که با قیمتی چند برابر در تهران برگزار می شود.

قیمت حداقل یک سوم و یک چهارم کنسرت ها در استان مازندران در کنار جاذبه های طبیعی و گردشگری استان فرصت خوبی برای برگزارکنندگان است. هزینه های پایین برگزاری کنندگان مانند هزینه مکان برگزاری نیز حاشیه سود خوبی برای این حوزه است.

خوانندگان مطرح نیز به برگزاری کنسرت ها در مازندران اقبال نشان می دهند و آمار نشان می دهد کنسرت های خوانندگان مطرح در مازندران از تهران، گلستان و گیلان نیز استقبال کننده دارد و جمعیتی مناسب به حضور در این کنسرت ها اقبال نشان می دهند.

این گروه از علاقه مندان به موسیقی کیفیت برگزاری کنسرت ها در مازندران را فدای کمیت آن یعنی قیمت ارزان می کنند اما در برخی موارد مانند آنچه برای فرزاد فرزین در محمودآباد رخ داد موجب می شود بدانیم که دست های پشت پرده تنها به فکر سودجویی خود هستند.

*معضل سودجویان

مزایای ذکر شده برای برگزاری کنسرت های موسیقی در مازندران، فرصتی ایجاد می کند تا بار دیگر شاهد حضور واسطه ها و دلالان در این حوزه باشیم. در برخی از کنسرت های برگزار شده واسطه ها و سودجویان نقش مهمی دارند. شرکت های برگزارکننده غیربومی عمدتا در پشت ماجرا قرار دارند و با پرداخت درصدی به برخی افراد و شرکت های مازندرانی مجوزهای لازم را دریافت می کنند.

حضور این شرکت ها و افراد قدرتمند فرصت را از شرکت های بومی می گیرد و این امر به گسترش اعتراضات دامن می زند.

افزایش تعداد کنسرت ها در ایام پیک موجب می شود در سایر روزهای سال و حداقل تا سه ماه پس از آن خواننده مورد نظر دیگر اقبالی برای حضور در مازندران نداشته باشد و این امر فعالان بومی موسیقی را دلخور کرده است.

معضلی دیگر در این حوزه نیز، وجود رابطه ها در برگزاری کنسرت ها است، آمار نشان می دهد تنها تعداد محدودی شرکت بومی و ثبت شده در مازندران می توانند کنسرت برگزار کنند و این به دلیل وجود برخی روابط در این حوزه است. هم روابط مالی و هم روابط ارتباطی با خوانندگان موجب می شود که گروه های دیگر توان رقابت نداشته باشند. ایجاد رقابت ناسالم مانند ایجاد انحصار برای یکی دو شرکت فرهنگی یا تفریحی از دلایلی است که می تواند به اعتراض در افزایش تعداد کنسرت ها رخ دهد.

*افراط در تعداد کنسرت‌ها

اگرچه در سال های گذشته اعتراضات زیادی برای برگزاری کنسرت ها صورت نمی گرفت افزایش آن به دنبال کاهش نظارت و کاهش کیفیت مورد اعتراض قرار گیرد و افزایش بیش از اندازه مسلما اعتراضات را به دنبال خواهد داشت.

مقایسه تعداد کنسرت های برگزار شده در شهرهایی مانند شیراز، کیش و شهرهایی که کنسرت در آنها برگزار می شود خبر از تعداد بسیار زیاد این کنسرت ها در مازندران دارد که حاشیه هایی را نیز به دنبال خواهد داشت.

عدم کنترل سالن های برگزاری کنسرت ها از بعد مذهبی و شرعی، نیز دارای اشکالاتی است که باید در ساماندهی و نظارت کافی بر روند برگزاری ها اصلاح شود.