آفت زدایی از درخت انقلاب

یکی از هشدارهای همیشگی رهبر معظم انقلاب به مسئولین و مردم «خطر نفوذ» بوده است، برای درک این مهم بدانیم که انقلاب ها ونهضت ها هما نند پدیده های دیگر در معرض آفت زدگی هستند که بروز این آفات، به دلیل گوناگونی و تفاوت در عوامل، متنوع ومتعدد خواهند بود . رنگا رنگی این عوامل […]

یکی از هشدارهای همیشگی رهبر معظم انقلاب به مسئولین و مردم «خطر نفوذ» بوده است، برای درک این مهم بدانیم که انقلاب ها ونهضت ها هما نند پدیده های دیگر در معرض آفت زدگی هستند که بروز این آفات، به دلیل گوناگونی و تفاوت در عوامل، متنوع ومتعدد خواهند بود .

رنگا رنگی این عوامل از فطری بودن تا روانی و اجتماعی بودن قابل دسته بندی و شناسایی است و بنابراین نوع و شیوه ی عمل ووارد کردن خسارات ناشی از آنها نیز متفاوت است .

در یک شبیه سازی می توانید آفات متصور برای یک درخت میوه را از آفات ریشه ای و ساقه ای تا برگی و میوه ای و به تبع نحوه و زمان بروز اختلال و خسارت مورد تامل و تدقین قرار دهید .

انقلاب اسلامی نیز از قاعده ای که گفتیم مستثثنی نیست و چه بسا بشر در معرض آفات قرار دارد  لذا وظیفه ی رهبری نهضت این است که به منزله یک باغبان مجرب و حاذق از آفات پیشگیری نموده و یا احیا نا اگر نفوذ کرد (که می کند ) با ابزار و وسایلی که در اختیار دارد آفت زدایی نماید .

در این مجال مختصر و به بها نه ی بیست ونهمین سالگرد رهبری امام خامنه ای (حفظه الله) به بیان تعدادی از آفات انقلاب – هر چند که بسیارند – می پردازیم :

 

  1. نفوذ فرصت طلب ها

رخنه و نفوذ افراد فرصت طلب دردرون یک نهضت از آفت های بزرگ هرنهضت ا ست . یکی از وظایف بزرگ و خطیر رهبران نهضت ها ، دادن هشدارهای لازم برای سد نمودن راه نفوذ ایشان است . فرصت طلبانی در میان معرکه نبوده اند و شاید از یم خون تر شده باشند به یکباره سر و کله شا ن پیدا می شودو محکم تر و پر شورتر پای علم نهضت سینه می زنند تا آنجا که تدریجا انقلابیون نوین و فداکار را از میدان به در می کنند، این جریان از چنان کلیتی برخورداراست که می گویند: انقلاب فرزند خور است  گویی که خاصیت انقلاب این است که همین که به نتیجه رسید فرزندا ن خود را یک یک نا بود می سازد ،

ولی انقلاب فرزند خور نیست ، این غفلت از رخنه ی فرصت طلبان است که فاجعه به بار می آورد. این فرصت طلبی تاریخ دیرینه دارد و از صدر اسلام تا تاریخ معاصر ادامه دارد. از وزارت خریدها و مشاورت کعب الاحبارها و تبعید عمارها و ابوذر ها تا بر سردار شدن شیخ فضل الله ها  تا…بوده و هست.

 

  1. نفوذ اندیشه های بیگانه

 

اندیشه های بیگانه از دو طریق می تواند نفوذ کند ، یکی از طریق دشمنان آگاه و دیگر از طریق دوستان نادان .

پس از اوج یک نهضت و مقبولیت آن ، دشمنان در صدد رخنه کردن در آن نهضت و مکتب و پوشاندن آن از درون و تهی کردن آن بر می آیند که عمدتا با وارد کردن اندیشه های ناسازگار با روح آن مکتب در پی تحقق اهداف خود بر می آیند . هدف از این تلاش و راهبرد ، کم اثر کردن و بی خاصیت کردن آن مکتب و نهضت و خنثی کردن کارویژه های آن است .

یکی از روشهای مبارزه از صدر اسلام تاکنون از طریق تحریف و ایجاد انحراف در شعارها ، پیام ها و اهداف اصیل و اساسی اسلام بوده است .

دشمن با در پیش گرفتن این نقشه ، اندیشه های خود را با مارک تقلبی اسلام صادر می کند که نمونه ای روشن این حربه را می توان در اسرائیلیات ، مجوسیات، مانویات و اخیراً هم در تفکرات نو ظهور و نوپدید وهابیت و سلفی گری و داعشی مشاهده کرد .

آنچه ذکر شده بخشی از راها و روش های دشمنان آگاه است که درصد براندازی و شکست نهضت و مکتب اسلام و قرآن هستند .

اما گاهی پیروان یک مکتب به علت نا آشنایی درست با مکتب ، مجذوب یک سلسله نظریات و اندیشه های بیگانه میکردند و آگاهانه و ناآگانه به آن نظریات رنگ مکتب داده و عرضه می کنند . این انحراف و آفت را نیز می توان از صدر اسلام در مجذوب شدگان فلسفه ی یونانی و تصوف هندی تا دلباختگان به مکاتب ماتریالیستی و لیبراستی تاریخ معاصر ، به وضوح دید. حالا ببینیددر نفوذچنین تفکرا تی چه بر سر اسلام و انقلاب اسلامی خواهد آمد ؟

اسلام با محتوای ماثریالیستی یا لیبرالیستی و یا اسلام با محتوا سلفی گری با هر عنوانی که بزک شود از اسلام تنها پوسته ای باقی خواهد گذاشت که به بزودی شکسته خواهد شد .

این اصطلا حا دوستان نادان به معارف اسلام و قرآن ، مخاطبین هیجانی زده نا آ شنا به عمق معارف دینی و اعتقاد ی اسلامی را به ورطه ی انحراف و ابتذال خواهند کشاند و اینجا ست که باید بگوییم من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هرچه کرد آن آشنا کرد.

والبته هم باید در مقابل بیگانه ودشمنان آگاه هوشیار بود وآفت زدایی کرد و هم دربرابردوستان نادان وناآگاه که خطرشان ازگروه اولی بیشتراست .

 

3-رجعت تاریخی به ارزش های فرهنگی طرد شده

 

پر واضح است که در هر جامعه ی انقلابی با سقوط سیتم سیاسی ، بلافا صله ارزش های مسلط برآن محو نمی گردند . تاثیر ارزش های مزبور ، به طول مدت سلطه ی آنها برجامعه و نفوذبرحوزه ها و مسائل فرهنگی ، اجتماعی و تربیتی بستگی دارد گاهی ارزشهای پیشین نظام سابق دوام بیشتری دارد و تا محور آن ارزشها و آثارش باید سالهای متمادی تلاش و مبارزه کرد . از جمله ی این ارزش ها ی مذموم از نظر انقلابیون ، راحت طلبی ، فساد اخلاقی ، رشوه خواری ، دست اندازی به بیت المال ، اختلاس ، اشرافیگری ، شیفتگی قدرت ، تمامیت خواهی ، تکبر و تبختر،  غربگرایی و …. را می توان نام دارد .

در صورتی که یک مبارزه ی مستمر و طولانی با ارزشهای فرهنگی گذشته به عمل نیاید ، تدریجا با رشد مجدد آن ارزش ها ، موجبات انحراف و آلوده کردن ارزش های اصیل انقلابی را فراهم می سازد .

 

4- خستگی نیروهای انقلابی و از دست دادن روحیه ی انقلابی

 

یکی دیگر از آفت های انقلابی ، سستی در جناح انقلابیون می باشد ، کناره گیری از صحنه به دلیل موفقیت انقلاب و به ثمر رسیدن آن، خستگی و یاس از انقلاب به دلیل مواجه شدن با مشکلات و عدم موفقیت در حل آنها ، ناامیدی از پیاده شدن معیارهای ایدئولوژیکی و….همه اینها خود آفت انقلاب اند که باید نیروهای انقلابی توجه داشته باشند و همان شور و شوق زمان انقلاب را در خود حفظ نموده و در برابر مشکلات کمر خم نکرده و در مقابل همه ی شدائد ، استقامت  به خرج دهند تا انقلاب به طور کامل به ثمر بنشیند و از خطر سقوط رهایی یابد و گرنه با کمترین سستی و کناره گیری، انقلاب با امواج خطر ها  مواجه خواهد شد. آرمان خواهی همراه با صبر انقلابی که امام خامنه ای اخیراً اشاره فرمودند دو ویژگی نیروهای  انقلابی باید با شد و بماند.

5- کناره گبری و انزوا

یکی دیگر از آفات انقلاب ،کناره گیری و انزوا طلبی مدیران لایق و متعهد بخاطرتنزه و قداست طلبی است بدون تردید ، ترک صحنه ، عرصه را برای حضور عناصر معاند و بیگانه باز خواهند کرد . حضور صالحین است که عوامل نا صالح را به عقب رانده و ناامید می کند . سرعت مناسب و جهت صحیح حرکت انقلاب در گروه نقش آفرینی به موقع عناصر پاک و صالح انقلابی است و گرنه چه بسا انقلاب از مسیر اصلی منحرف شده و به ضد خود تبدیل شود .

 

6- اختلاف

 

همان گونه که وحدت و یکپارچکی ملت و مسولین و گردانندگان انقلاب ما یه ی پیروزی انقلاب است ، اختلاف و تشتت ملت با هم و یا اختلاف مسولین رده بالای نظام که قهرا موجب دو دستگی مردم نیز خواهد شد ، باعث شکست انقلاب و به سقوط کشیدن آن خواهد بود ، لذا برای حفظ انقلاب باید از هر نوع اختلاف و تشتت که به حق ، بدترین آفت انقلاب است ، پرهیز نمایند . یقینا بروز اختلاف و نزاع بهترین زمینه را برای نفوذ بیگانه فراهم خواهد کرد .

رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر مرتبا در این خصوص آفت زدایی کرده اند و و مردم ومسولین را از افتادن در این تله پرهیز داده اند چرا که ایجاد دو قطبی های ( بعضاً کاذب ) زمینه نفوذ دشمن را در این شرایط مهیا تر و اثرات هجمه اورا بیشتر و مخرب تر خواهد کرد.

 

7- تخلف از اوامر رهبر

 

همان گونه که پیروی از امر رهبری انقلاب، مایه پیروزی بود یقینا تخلف از اوامر ودستورات رهبری نیز موجب شکست خواهد بود

در آیه 152 سوره مبارکه آل عمران سه آفات از آفات یادشده را علت شکست مسلمین در جنگ احد به دست لشگریان قریش می داند که عبارتند از: خستگی نیروهای انقلابی و از دست دادن روحیه ی انقلابی ، اختلاف و تخلف از اوامر رهبر

درست نقطه مقابل این موضوع، پیروزی مسلمین در جنگ بدر با آن سپاه اندک نسبت به دشمن است یعنی به خستگی نا پذیری، وحدت و اطاعت امر رهبری ترجمه آیه شریفه ای که ذکر شد را از نظر می گذرانیم

” خداوندا وعده خود را به شما ( درباره پیروزی بر دشمن در احد ) راست گفت در آن هنگام که دشمنان را به فرمان او به قتل می رساندید تا اینکه سست شدید و در کار خود به نزاع پرداختید و بعد از آن خداوند به شما نشان داد آنچه را که دوست داشتید( از غلبه بر دشمن ) سر به نا فرمانی گذاشته و عصیان کردید و ….”

 

8- ابهام طرحهای آینده

 

طرح و نقشه نداشتن برای آینده ، خود از آفات انقلاب به حساب می آید.

سرا ن کشور باید به مردم طرح بدهند که پس از انقلاب می خواهند چه کنند و مرتبا با زبان ها و بیان های مختلف آینده ی روشن کشور در چهارچوب مکتب اسلام و قرآن را تصویر کنند و در هر مقطعی پنجره ای از امید رو به آینده ی پر از سعادت بهروزی را روبه مردم بگشایند . وجود چشم اندازی مشخص و اهدافی واقعی در چهارچوب مکتب اسلام ناب لازمه نظام برآمد ه برانقلاب اسلامی است

ما در اسلام مواد خام یک حکومت ایده آل را به حدکافی در منابعمان داریم و نیازی به مکاتب دیگر نیست ولی باید آن را تصفیه و تبدیل به کالای مورد نیاز کرد.

 

9- خود باختگی

 

خود باختگی در مقابل قدرت های حاکم و استعماری یکی از آفات به شدت آسیب زا در نظام اسلامی است . می گویند ” سر سید احمد خان هندی ” که در عصر خود رهبر مسلمانان هند به شمار می رفت ابتدا با استعمار انگلیس مبارزه می کرد لکن در سال 1284 هجری سفری با انگلستان داشت که این سفر به اقرار دوست و دشمن تاثیر ات عمیقی در روح و روان وی گذاشت ، به طوری که از این سفر نه تنها از مبارزه ی با انگلستان صرف نظر کرد بلکه در ردیف مداحان انگلستان قرار گرفت و به نظرش این چنین آمد که تنها را ه برای مسلمین جلب حمایت انگلستان است وآنچنان مرعوب تمدن و قدرت سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و فرهنگی انگلستان شده بود که می گفت ابدا مبارزه با او صحیح نیست و او یک قدرت شکست ناپذیراست. آری ، یکی از آفات انقلاب خود باختگی در مقابل نظام سلطه و ابرقدرت های شرق و غرب است، مردم و بخصوص مسوو لین نباید در برابر قدرت های استعماری حس خفت و خواری نموده و خود را ذلیل بدانند و باید بدانند قدرت آنان مرهون ذلت ماست

10- نا آگاهی و عدم توجه به حیله ها و نقشه های دشمن

دشمن وجود دارد، بخواهیم یا نخواهیم او هست و کار خودش را می کند، تا انقلاب هست، ضد انقلاب هم هست و با به خواب زدن خود مانع بیداری او نخواهیم شود. بنابراین باید دشمن و حیله های او را شناخت و نقشه های او را مرتبا برای مردم فاش و آشکار نمود . ناآگاهی و یا خودرا به ناآگاهی زدن در مقابل دشمن یکی از بزرگترین آفات انقلاب است خصوصا ” آنکه این مساله از سوی مسئوولین مملکتی سر بزند، مسامحه و مساهله در مقابل دشمن قداره بند معنایی جز تسلیم و تباهی نخواهد داشت.

یکی از مهمترین وظایف رهبری یادآوری وجود دشمن ، بیان فلسفه ی دشمن ، نشان دادن و برملا کردن نقشه ها وحلیه ها ی او و اتخاذ موضع و قاطعانه علیه اوست این چیزی است که در مقابله با این آفت می تواند مثمروموثر واقع شود.

 

11- نا تمام گذاشتن انقلاب

 

ناتمام گذاشتن انقلاب یکی از آفاتی است که انقلاب را به عقب برگردانده و بی ثمر می نماید ، یعنی یکی از آفاتی است که انقلاب را به عقب برگردانده و بی ثمر می نماید ، یعنی اگر رهبران دینی یا سیاسی ، انقلاب را رهبری نموده و بخش تخریبی آن را به خوبی به پایان برسانند و نظام حاکم را سرنگون نمایند ، ولی وقتی به بخش سازندگی رسیدند آن را رها کنند وبه خیال آنکه انقلاب به پایان رسیده به دنبال کارهای خود بروند ، اینجاست که میراث خواران فرصت طلب پیدا شده و زمینه راخالی و بلا معارض دیده و زمام امور را در دست گرفته یا انقلاب را کلا از بین می برند و یا اگر اسمی ازآن باقی بمانده از محتوا آن را تهی می کنند . (مانند انقلاب مشروطه ) انقلاب تا استقرار نظام و حاکمیت برآمده از آن و سپس برای حفظ آن ادامه خواهد داشت ….

 

12- بازگشت از معنویت

 

انقلابیون ، بخصوص در انقلاب اسلامی ایران ، با یک نیت خاص و معنویتی مخصوص ، انقلاب را آغاز کرد ه اند و تا زمانی که به همان معنویتشان باقی بمانند و درصد و خدمت به بندگان خدا ویاری گری دین خدا باشند انقلاب محفوظ خواهد ماند.

قدرت طلبی و مادی گرایی آفات بزرگ انقلاب و معنویت آن هستند ، فراموش کردن سنن و وعده های الهی و قداست زدایی از مفاهیم و آموزه های معنوی چه مستقیم و چه غیر مستقیم ، زنگ خطری برای آن انقلاب هستند .