۶ شرکت تولیدکننده کیت کرونا در صف تأیید

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه شرکت‌های فناور در زمینه‌های تولید ماسک، دستکش، ضدعفونی کننده‌ها و دستگاه ونتیلاتور از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کرده‌اند، گفت: کیت‌های تشخیصی کووید-۱۹ دو شرکت در حال تولید بوده و شش شرکت دیگر تولیدکننده کیت تشخیص نیز در انتظار تأیید عملکرد کیت‌های خود از […]

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه شرکت‌های فناور در زمینه‌های تولید ماسک، دستکش، ضدعفونی کننده‌ها و دستگاه ونتیلاتور از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کرده‌اند، گفت: کیت‌های تشخیصی کووید-۱۹ دو شرکت در حال تولید بوده و شش شرکت دیگر تولیدکننده کیت تشخیص نیز در انتظار تأیید عملکرد کیت‌های خود از سوی انستیتو پاستور هستند.

حسین وطن‌پور  با اشاره به اینکه کیت‌های تشحیص کووید-۱۹ ساخت دو شرکت ایرانی در حال تولید است، گفت: شش شرکت دیگر هم که در زمینه تولید کیت تشخیصی کووید-۱۹ فعالیت دارند، در حال گذراندن مرحله اخذ جواز از سازمان غذا و دارو هستند.

وی افزود: شرکت‌های دیگر در زمینه تولید دستکش، ماسک، دستگاه ونتیلاتور(Ventilator) یا تنفس مصنوعی و تولید ضدعفونی‌ کننده‌ها فعال هستند که در هر یک از این زمینه‌ها، هفت الی هشت شرکت را به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی کردیم. این شرکت‌ها تسهیلات خود را از صندوق دریافت کرده و افزایش ظرفیت تولید داشته‌اند.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه تولید دستگاه ونتیلاتور اندکی زمانبر است اما شرکت‌ها تعهد کرده‌اند که به صورت هفتگی حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ دستگاه ونتیلاتور تحویل دهند، اظهار کرد: امیدوار هستیم با افزایش ظرفیتی که ایجاد شده و نیز به کمک بخش واردات، بازار از این محصولات اشباع و تأمین شود و در مجموع مشکلی در تأمین کالاهای ماسک، دستکش، ضدعفونی کننده‌ها و دستگاه ونتیلاتور نداشته باشیم.

وطن‌پور خاطرنشان کرد: دستگاه‌های ونتیلاتور به منظور اکسیژن‌دهی، در بخش آی سی یو برای بیماران کرونایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هر ICU نیاز به یک ونتیلاتور هست که البته اتاق‌های ICU از این نظر تأمین هستند اما خیلی از دستگاه‌ها خراب شده، از کار می‌افتند و نیاز به جایگزینی دارند.

وی در پایان یادآور شد: نتایج تست عملکردی کیت‌های تشخیص کووید-۱۹ که از سوی شش شرکت فناور ساخته شده از سوی انستیتو پاستور در حال بررسی است و نتیجه مثبت بودن یا نبودن عملکرد آنها به زودی اعلام خواهد شد. در صورتی که این شرکت‌ها از سوی انستیتو پاستور تأیید شوند، در عرض ۲۴ ساعت مجوز سازمان غذا و دارو را هم خواهند گرفت و از این نظر مشکلی وجود نخواهد داشت.