گَرد فراموشی بر اصالت

گروه اجتماعی: روستا و کشاورزی می‌تواند نقش مهمی در توسعه ملی ایفا کند و ازاین‌رو در برنامه‌ریزهای کلان باید موردتوجه بیشتر قرار گیرد. مازندران بیش از سه هزار روستا دارد که هر یک زمینه مساعدی برای رونق اقتصادی و گردشگری در استان به شمار می‌رود. توسعه روستایی در مازندران مبین حفظ اصالت و افزایش ماندگاری […]

گروه اجتماعی: روستا و کشاورزی می‌تواند نقش مهمی در توسعه ملی ایفا کند و ازاین‌رو در برنامه‌ریزهای کلان باید موردتوجه بیشتر قرار گیرد. مازندران بیش از سه هزار روستا دارد که هر یک زمینه مساعدی برای رونق اقتصادی و گردشگری در استان به شمار می‌رود. توسعه روستایی در مازندران مبین حفظ اصالت و افزایش ماندگاری در روستا به احیای اقتصاد و تولید داخلی کمک خواهد کرد.

استاندار مازندران درباره روز روستا، روستاها را به‌عنوان یکی از تجلی‌گاه‌های والاترین و بی‌آلایش‌ترین صفات انسانی نظیر صمیمیت، صداقت، تلاش، مهربانی و شفقت و چه به‌عنوان یکی از کانون‌های پرتحرک و مولد و مؤثر در نظام و توان اقتصادی ایران اسلامی و مظهر خوداتکایی و خودکفایی، ظرفیتی مهم و مؤثر برای توسعه پایدار و پیشرفت و اعتلای کشور برشمرده و گفته است: روستاییان ایران اسلامی همان‌طور که در عرصه‌های مختلف انقلاب، دوران دفاع مقدس و سازندگی ایران نقش محوری و تعیین‌کننده داشتند، در دوران تحولی کشور نیز در راستای توسعه کسب‌وکار و توان و ظرفیت تولید پایدار و ضرورت حفظ و ایفای نقش فعال در بازگشت شکوه کار و تولید به این جایگاه مهم تمدن انسانی؛ وظیفه خود را مجدانه انجام داده و می‌دهند.

به گفته وی در دولت تدبیر و امید، توجه ویژه و محوری به مناطق روستایی و ارتقاء شاخص‌های توسعه پایدار در روستاها ازجمله اولویت‌های اساسی است که با برنامه‌ریزی و اختصاص تسهیلات و امکانات لازم خاصه در جهت تحقق مهاجرت معکوس به کانون‌های تولید و اعتلای معیشت و اقتصاد روستاییان صورت گرفته است و امروز می‌توان گفت که توسعه مشاغل روستایی و گردشگری در قالب بومگردی در روستاها، توسعه کشت اراضی شیب‌دار و گیاهان دارویی، توسعه کشاورزی و دام‌پروری و ایجاد بستر مناسب برای عرضه محصولات و تولیدات روستایی و … ازجمله دستاوردهایی است که روستا را به فضایی پرنشاط برای زندگی در این مناطق تبدیل کرده است و می‌طلبد تا مدیران روستایی با همدلی و هم‌افزایی، زمینه‌های شتاب بخشی به این روند را در دستور کار جدی خود قرار دهند و با اجرای سیاست‌های دولت در این راستا، برنامه‌های جاری در روستاها را در مسیر درست آن هدایت نمایند.

ضرورت حفظ اصالت روستایی

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی گفت: حفظ هویت زیستی و طبیعی روستاها و تقویت اصالت‌های فرهنگی و بومی ضروری است.

حسین نیازآذری با گرامیداشت روز ملی روستا  اظهار کرد: این مناسبت تقویمی را فرصتی برای توجه راهبردی به روستاها و عشایر و محرومیت‌زدایی می‌دانم و برای توسعه و تعالی روستاها توجه مجلس و دولت را به نکات ۱۵گانه جلب می‌کنم که باید موردتوجه قرار گیرد.

 وی با تأکید بر حفظ هویت زیستی و طبیعی روستاها و تقویت اصالت‌های فرهنگی و بومی، افزود: امکانات ثبات‌ساز برای محرومیت‌زدایی و حفظ کالبد بومی روستاها در طرح هادی روستایی باید فراهم شود.

 نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه به حفظ سرمایه‌های فرهنگی و مناسبت‌های آیینی بومی و محلی باید توجه بایسته شود، اضافه کرد: باید برای توسعه گردشگری روستایی و بوم‌گردی با سرمایه‌گذاری محلی  برنامه‌ریزی جامع صورت گیرد.

 نیازآذری اضافه کرد: اقتصادی کردن تولیدات روستاییان در بخش کشاورزی  و دام‌پروری از طریق آموزش ، توسعه تعاونی‌ها، شبکه‌سازی تجاری و خرید تضمینی محصولات یکی از مواردی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

 وی بابیان اینکه نقش روستاییان در تقویت انجام مشاغل خانگی به‌ویژه توسعه هنر صنعت صنایع‌دستی باید بازتعریف شود، تصریح کرد: از ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیر ضرور در روستاها باهدف حفظ بافت باارزش روستایی و منابع طبیعی نیز جلوگیری شود.

 نماینده مردم بابل در مجلس با تأکید بر ضرورت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی به‌ویژه برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی، اظهار کرد: به‌منظور رفاه و آینده روستاییان و تأمین سلامت و بهداشت روستاییان به‌ویژه تأمین آب شرب بهداشتی و سالم باید اهتمام جدی صورت گیرد.

 نیازآذری با اشاره به ساماندهی یکپارچه امور روستاییان و ضرورت حضور مستمر مسئولان در کنار روستاییان و رسیدگی به مشکلات آن‌ها، اضافه کرد: زمینه‌های تسهیلگری برای آموزش مهارت‌های  اجتماعی و بهبود سبک زندگی  از طریق انتقال و تبادل تجربیات موفق فراهم شود.

 وی بابیان اینکه امکانات و بستر لازم برای آموزش‌وپرورش و ورزش دانش‌آموزان روستایی فراهم شود، تصریح کرد: روستاها به شبکه ملی اطلاعات و لزوم برخورداری روستاییان از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت پرسرعت متصل شوند.

این نماینده خانه ملت  بر حمایت همه‌جانبه مجلس ، دولت و بانک‌ها از اشتغال روستاییان از طریق تداوم ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت  و مکانیزه کردن عملیات و خدمات کشاورزی و استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی تأکید کرد و گفت: نهاده‌های ارزان‌قیمت و به‌موقع دامی و کشاورزی برای عشایر و روستاییان باهدف حفظ اشتغال در راستای رونق تولید و اقتصاد مقاومتی تأمین شود.

 نیازآذری در پایان از سیاست‌ها، فعالیت‌ها و طرح‌های اشتغال آفرینی، عمرانی و محرومیت‌زدایی مجلس، دولت ، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، بسیج سازندگی، اردوهای جهادی، هیئت‌های مذهبی، خیران، نهادهای مدنی و شوراهای اسلامی تشکر و قدردانی کرد و همگان را به توجه بیش‌ازپیش و همه‌جانبه به روستاها، عشایر و مناطق محروم فراخواند.

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های روستایی

مهدی رازجویان معاون عمرانی استاندار مازندران نیز تصریح کرد: روستائیان زیادی در سطح کشور و استان مسئولیت دارند لذا در استان‌های دیگر شاید از جمعیت روستائیان استفاده مناسبی نگردد اما در استان مازندران خوشبختانه از پتانسیل روستائیان به‌خوبی استفاده‌شده است و این جای بسی خرسندی است که می‌توان به‌نوعی خدمات بهتری را به روستائیان ارائه داد و توجه بیشتری به روستائیان داشته باشیم.

رازجویان اظهار کرد: انقلاب ما یک انقلاب روستایی بوده و به‌نوعی انقلاب مستضعفین و مناطق کم برخوردار بوده است و طی سال‌های اخیر توجه مناسبی به روستاها در کشورمان شده است.

وی با عنوان اینکه اقدامات ارائه‌شده به روستائیان می‌بایست در حد و اندازه جمعیت ۴۵ درصدی روستائیان باشد، یادآور شد: اقدامات نهادهایی همچون آموزش پرورش و پست‌بانک در روستاها قابل‌تقدیر است که می‌بایست دهیاران و شوراها از ظرفیت این دستگاه‌های خدمات رسان استفاده مناسب را جهت ارائه خدمت به روستائیان انجام دهند و برخی از روستاها بیش از توانشان فعالیت می‌کنند که قابل‌تقدیر است.

وی افزود: شناساندن روستاها به مناطق شهری و گردشگران می‌بایست ازجمله اولویت‌های کاری باشد که مدنظر قرار گیرد و ارائه عرضه تولیدات روستاها از طریق فضای اینترنت و اپلیکیشن ها می‌تواند موجب رونق اقتصادی در روستاها گردد.

رازجویان خاطرنشان کرد: برای ایجاد انگیزه جهت مهاجرت معکوس به روستاها می‌بایست به اشتغال، اقتصاد و منبع درآمد روستائیان توجه جدی گردد و توجه صرف به کشاورزی نمی‌تواند موجب رونق در روستاها شود و توجه به بخش‌های دیگر در روستاها می‌تواند کاستی‌ها را جبران کند.