گزارش حرف از فرصت‌ اقتصادی تولید کیوی در مازندران؛ از ممنوعیت صادرات تا آزادباش خروج

گروه اقتصادی: آمارهای موجود نشان می‌دهد كه از گستره حدود هشت هزار هكتار باغ كیوی در کشور، حدود 6 هزار و 500 هكتار باغ كیوی در مازندران به‌ویژه غرب این استان واقع‌شده و این منطقه به لحاظ برخورداری از شرایط بسیار مناسب اقلیمی نظیر خاك مناسب و مطلوب، نورکافی خورشید، بیشترین میزان تولید این محصول […]

گروه اقتصادی: آمارهای موجود نشان می‌دهد كه از گستره حدود هشت هزار هكتار باغ كیوی در کشور، حدود 6 هزار و 500 هكتار باغ كیوی در مازندران به‌ویژه غرب این استان واقع‌شده و این منطقه به لحاظ برخورداری از شرایط بسیار مناسب اقلیمی نظیر خاك مناسب و مطلوب، نورکافی خورشید، بیشترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

برداشت كیوی كه نام آن برگرفته از یك پرنده بومی مربوط به كشور نیوزیلند است از نیمه دوم ماه آبان آغاز می‌شود و تا دی‌ماه ادامه دارد و هم‌اکنون در كشورهایی چون ایتالیا، نیوزیلند، شیلی، فرانسه، ژاپن و ایالت متحده آمریكا در سطح گسترده‌ای كشت می‌شود. درخت كیوی برای نخستین بار در سال 1347 وارد ایران شد و كاشت آن در سال 1356 پس از آزمایش‌های پژوهشی بر روی این‌گونه در ایستگاه تحقیقات كشاورزی رامسر آغاز شد.

كیوی، مواد غذایی بالا و میزان كالری بسیار پایینی دارد و با داشتن آنتی‌اكسیدان فراوان خاصیت ضد سرطانی دارد. ویتامین ث موجود در كیوی 2 برابر پرتقال، 6 برابر لیموترش و میزان مواد مغذی آن هشت برابر سیب بوده و از غلظت خون می‌كاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سكته‌ها جلوگیری می‌كند. بر اساس آمار مراجع رسمی از سطح بیش از هشت هزار هكتار باغ‌های كیوی كشور، سالانه حدود 222 هزار تن محصول برداشت می‌شود.

نگاهی به وضعیت صادرات کیوی

ایرنا در گزارشی نوشته مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به افزایش 300 درصدی صادرات كیوی گفت: در سال 97، 90 هزار تن كیوی به ارزش 90 میلیون دلار از مازندران صادرشده است. سلیمان حاتم نژاد افزود: صادرات كیوی با توجه به افزایش قیمت ارز و باصرفه بودن به لحاظ اقتصادی مورد استقبال زیاد بازرگانان قرارگرفته است.

وی تصریح كرد: باغداران مازندران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده كیوی در كشور در سال گذشته، 180 هزار تن كیوی از باغ‌هایشان برداشت كردند. مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد كشاورزی مازندران افزود: با توجه به كیفیت محصول كیوی مازندران برای صادرات و رغبت صادرکنندگان، امسال حدود 50 درصد محصول كیوی تولیدی مازندران صادر شد.

وی گفت: این در حالی است كه سال گذشته در این مدت 30 میلیون دلار كیوی از مازندران صادرشده بود كه 10 درصد از ارزش صادرات غیرنفتی استان بود. حاتم نژاد ادامه داد: بیشترین میزان صادرات كیوی در این مدت به ترتیب به كشورهای عراق، افغانستان و جمهوری‌های آسیای مركزی بوده است.وی خاطرنشان كرد: به‌طور میانگین از هر هكتار باغ كیوی در مازندران حدود 15 تا 20 تن محصول برداشت می‌شود و ایران به لحاظ تولید كیوی درجهان رتبه چهارم را دارا است.

لغو ممنوعیت سه‌ماهه

گفتنی است، طی سال ۱۳۹۷، محصول کیوی به ارزش ۹۶ میلیون دلار به بازارهای هدف صادرشده است و مهم‌ترین بازارهای صادراتی این محصول در حال حاضر به ترتیب روسیه، عراق، هندوستان، امارات متحده عربی و افغانستان است.

سازمان توسعه تجارت ایران در خبری به نقل از محمود بازاری مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفته: صادرات محصول کیوی از سه‌شنبه ۱۶ مهرماه ۹۸، مجدداً امکان‌پذیر خواهد بود.

وی گفت: با عنایت به تصمیمات جلسه مورخ ۲۲/۶/۱۳۹۷ میز ملی صادرات مرکبات و کیوی در استان مازندران با حضور ریاست کل وقت سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط، تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادراتی و جمعی از صادرکنندگان کیوی، باهدف جلوگیری از عرضه محصول غیراستاندارد به لحاظ کیفی به‌ویژه دستیابی به حد مطلوب قند کیوی (حداقل بریکس ۶.۲) در بازارهای هدف، صادرات ارقام مختلف کیوی از تاریخ ۱۵ تیرماه لغایت ۱۵ مهرماه هرسال طی ابلاغیه شماره ۳۰۴۷۵/۱۰۰/۹۷ مورخ ۲۶/۶/۹۷ از تمامی گمرکات خروجی کشور ممنوع اعلام‌شده بود.

وی افزود: این تصمیم به‌واسطه رعایت شاخص‌های کیفی محصول کیوی و صیانت از برند این محصول ایرانی ازلحاظ کیفیت در بازارهای هدف اتخاذشده است.

بازاری تأکید کرد: البته با توجه به ظرفیت تقاضای بازارهای پیرامونی کشورمان، امکان صادرات بیش از ارقام فعلی وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند صادرکنندگان برای حضور پایدار در بازارها در قالب قراردادهای بلندمدت و ارسال مستمر محصول است.مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات محصول کیوی از فردا سه‌شنبه ۱۶ مهرماه ۹۸، مجدد امکان‌پذیر خواهد بود.