گردشگری نبض توسعه

حرف-گروه اجتماعی معاون رئیس جمهور که برای سفر یک روزه وارد مازندران شده بود؛ در جلسه هم اندیشی توسعه گردشگری شهرستان های چالوس، نوشهر و کلاردشت شرکت، از باغ گل و گیاه شهرداری کلاردشت و آموزشگاه و کارگاه فرش در این شهرستان و برخی طرح های گردشگری در شهرستان های فریدونکنار، محمود آباد، نور و […]

حرف-گروه اجتماعی

معاون رئیس جمهور که برای سفر یک روزه وارد مازندران شده بود؛ در جلسه هم اندیشی توسعه گردشگری شهرستان های چالوس، نوشهر و کلاردشت شرکت، از باغ گل و گیاه شهرداری کلاردشت و آموزشگاه و کارگاه فرش در این شهرستان و برخی طرح های گردشگری در شهرستان های فریدونکنار، محمود آباد، نور و … بهمراه معاون عمرانی استاندار مازندران بازدید کرد. علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مجید حسین زادگان، استاندار مازندران، نماینده مردم شرق استان در مجلس، فرماندار بهشهر و مدیران استانی و شهرستانی از پایگاه میراث جهانی باغ عباس آباد شهرستان بهشهر بازدید کردند.

معاون رئیس جمهور، استاندار و همراهان در این روز همچنین از نمایشگاه دستاوردهای کاوش های باستان شناسی باغ عباس آباد بهشهر بازدید کردند‌.بازدید از بیمارستان تازه احداث شده در حال تجهیز بهشهر از دیگر برنامه های روز پایانی سفر مونسان به مازندران بود.

افزایش اشتغالزایی با گردشگری

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سال گذشته دست کم برای بیش از 200 هزار نفر شغل در حوزه گردشگری بویژه صنایع دستی کشور ایجاد شد. ‎

علی اصغر مونسان در نشست هم اندیشی توسعه گردشگری کلاردشت افزود:‌ اشتغال در حوزه گردشگری برخلاف سایر مشاغل با کمترین سرمایه گذاری یعنی با مبلغ حدود 50 میلیون تا 70 میلیون تومان ایجاد می شود و نکته مهم تر آنکه متوسط زمان بهره برداری از طرح ها در این حوزه حدود یکسال است.

وی با اشاره به فشارهای مضاعف اقتصادی دشمن علیه کشور اظهار داشت: صنعت گردشگری از تحریم های ظالمانه کمترین تاثیر را متحمل می شود چرا که می توان با توانمندی های موجود در کشور برای رونق این صنعت، کسب درآمدهای ارزی و بهبود کسب و کار بهره برد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت که گردشگری یک صنعت فرابخشی بوده و بنابراین برای توسعه آن همه نهادها و دستگاه های اجرایی باید کمک کنند البته در دیدار اخیر استانداران با رئیس جمهوری نیز براین موضوع تاکید شد.

مونسان افزود:‌ امسال برای رونق گردشگری برنامه ریزی خوبی شده که از جمله فراهم شدن بسترهای لازم برای حضور گردشگران خارجی است.

وی گفت که با همه توطئه های دشمن از جمله پروژه ایران هراسی در سال گذشته اما خوشبختانه در نوروز امسال شاهد رشد 52 درصدی گردشگران خارجی در کشور بودیم.

مونسان تاکید کرد که سرمایه گذاران نباید برای دریافت مجوز برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دچار تعلل شوند و همه مدیران گردشگری در استان ها باید این فرآیند را تسهیل کنند.

وی همچنین گفت:‌ تا پایان دولت دوازدهم تعداد اقامتگاه های بوم گردی باید به 2 هزار باب می رسید و هم اکنون این آمار به بیش از هزار باب رسیده و لازم است اهتمام بیشتری صورت گیرد.

وی اجرای طرح های بوم گردی را فرصتی برای پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها دانست و افزود:‌ زیرساخت های لازم باید در این حوزه مهیا شود و سرمایه گذاران نباید دچار مشکل شوند .

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت که تا سال 92 تعداد هتل های مازندران حدود 112 باب بود و اکنون این آمار به 139 باب رسیده و طبق برنامه تا پایان این دولت حدود 54 باب هتل دیگر در این استان به بهره برداری می رسد.

وی همچنین وعده داد که این سازمان از سرمایه گذارانی که در کلاردشت قصد سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله تله کابین، جاده سلامت، پل معلق، ساخت هتل 5 ستاره و دیگر بخش های حوزه گردشگری را دارند حمایت کند. همچنین تاکید کرد که بزودی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کلاردشت مستقر گردد.

درآمد گردشگری وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش می دهد

مهدی رازجویان، معاون استاندار مازندران نیز در نشست هم اندیشی توسعه گردشگری شهرستان نوشهر، چالوس و کلاردشت یادآور شد: برای برون رفت از وابستگی به درآمدهای نفتی با توجه به اوضاع داخلی و خارجی باید به سمت و سوی درآمدهای گردشگری حرکت کرد. ‎

رازجویان در این نشست افزود: هزار و 500 تاسیسات گردشگری و نیز 20 هزار نفر به شکل رسمی در مازندران در این بخش فعالیت دارند منتهی چه میزان از این توانمندی ها استفاده می شود باید به آن توجه کرد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای مازندران برای راه اندازی گردشگری دریایی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده حدود 130 نقطه مستعد در ساحل استان مازندران برای احداث اسکله دریایی کوچک و بزرگ برای این منظور شناسایی شده است.

معاون عمرانی استاندار بر راه اندازی هر چه سریعتر گردشگری دریایی در استان تاکید کرد و اظهار امیدواری نمود که با همکاری بخش خصوصی گردشگری دریایی در منطقه راه اندازی شود.

رازجویان به وجود اراضی شیبدار بلااستفاده در کلاردشت اشاره کرد و گفت که باید تدبیری اندیشیده شود تا از این اراضی برای توسعه اقامتگاه های گردشگران استفاده بهینه شود.

رونق صادرات در صنایع دستی

معاون رئیس جمهوری نیز در شرق مازندران ضمن افتتاح چند پروژه به میزان صادرات بخش صنایع دستی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پارسال صادرات چمدانی صنایع دستی مشاغل خانگی در کشور 300 میلیارد تومان بوده است.

مونسان از بوم گردی به عنوان یکی از شیوه های جدید گردشگری یاد کرد و افزود: تعداد واحدهای بوم گردی کشور از 400 باب به بیش از هزار واحد افزایش یافته است.

دکتر علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، همچنین در حاشیه بازدید از باغ تاریخی عباس‌آباد بهشهر با عنوان اینکه عباس‌آباد صاحب پایگاه جهانی حفاظت است اظهار داشت: «بودجه‌های ملی برای این باغ تأمین می‌شود.»

او با بیان این نکته که موضوعات مربوط به سد و پل چوبی نیازمند اعتبار است و این مسئله پیگیری می‌شود، گفت: «باید برنامه‌ای در پیش گرفته شود تا جریان گردشگری همانند غرب مازندران در منطقه توسعه یابد.»

مونسان تصریح کرد: «باید جریان گردشگری را به سمت شرق استان مازندران سوق دهیم و مازندران می‌تواند در حوزه گردشگری روستایی در کشور سرآمد باشد.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با بیان اینکه مردم با کمترین سرمایه می‌توانند در حوزه بوم‌گردی روستایی فعال شوند افزود: «امیدواریم بتوانیم مناسبت جهانی را از سازمان جهانی گردشگری بگیریم تا مازندران در سطح جهان معرفی شود و تنوع گردشگری در استان داشته باشیم.»

او خواستار تقویت زیرساخت‌های گردشگری و ساخت هتل‌های با استاندارد بالا در استان مازندران شد و گفت: «باید پروژه‌های جاذب گردشگری در مازندران فعال شود و نسبت به توسعه گردشگری دریایی در استان برنامه‌ریزی کنیم.»

مونسان یادآور شد: «سرمایه‌گذاران می‌توانند برای ایجاد مراکز اقامتی و پروژه‌های جاذب گردشگری و ساحلی در استان مازندران برنامه‌ریزی کنند تا گردشگری از گردشگری فردی به گروهی تبدیل شود.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی مازندران به طرح «از کویر تا خزر» اشاره کرد و گفت: «این طرح سبب هم‌افزایی بین دو استان مازندران و سمنان می‌شود زیرا وجود کویر، دریا و جنگل، مسیر جدید گردشگری را رقم خواهد زد.»