کمبود نقدینگی مشکل اولین واحد تولید کلاچ اتومات کشور در مازندران

مدیرعامل شرکت شرکت اتاکو مازندران  نخسین واحد تولید کلاچ اتوماتیک کشور گفت :  پس از 11 سال فعالیت در سطح ملی و استانی به دلیل مشکل مالی برای گسترش فعالیتش با مشکل مالی مواجه است. محمد محمد زاده چمازکتی در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود :  در حالی شرکت ما به عنوان […]

مدیرعامل شرکت شرکت اتاکو مازندران  نخسین واحد تولید کلاچ اتوماتیک کشور گفت :  پس از 11 سال فعالیت در سطح ملی و استانی به دلیل مشکل مالی برای گسترش فعالیتش با مشکل مالی مواجه است.
محمد محمد زاده چمازکتی در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود :  در حالی شرکت ما به عنوان یکی از واحدهای  صنعتی طراح و سازنده کلاچ اتوماتیک در خودروهای دنده ای ایرانی و خارجی با مشکل کمبود نقدینگی برای گسترش فعالیتش مواجه است که هم اکنون حدود 400 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی در این واحد در 402 شعبه شرکت در 31 استان کشور مشغول به کارند.
وی اضافه کرد : تاکنون پیگیری استانی برای تامین نقدینگی با نرخ ارزان قیمت ( تسهیلات حمایتی ) برای گسترش فعالیت این واحد صنعتی در سطح استانی و ملی موثر نبوده و با حمایت مالی استانی این واحد  قادر به جذب حدود یک هزار فارغ التحصیل دانشگاهی و بیکار است.
محمدزاده افزود : رایزنی ما برای  انعقاد قرارداد با دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور برای گسترش کار نیز  و تامین نقدینگی نیز با وجود تایید تولیدات از لحاظ فنی و استاندارد نیز به دلیل طولانی بودن زمان پرداخت هزینه قطعات به نتیجه نرسید.
مدیرعامل شرکت اتاکو اظهارداشت: شرکت های خودرو سازی برای پرداخت هزینه های خرید کلاچ اتومات و جی پی اس  حداقل زمان حدود 9 ماهه را پیشنهاد دادند که شرکت ما با نقدینگی پایین نمی توانست این قرارداد را عملی کند و از مشارکت کار با این دو شرکت خودرو سازی انصراف دادیم.
محمد زاده اضافه کرد : اگرچه دریافت تسهیلات بانکی با نرخ 18 درصد برای گسترش فعالیت شرکت در داخل استان مهیاست، ولی با این نرخ سود بانکی احتمال بازپرداخت به موقع امکانپذیر نبوده و شرکت وارد بدهی معوقه ای می شود که می توانست ادامه فعالیت ما را با مشکل مواجه کند.
وی در مورد مشکل زمین برای گسترش فضای کسب و کار نیز گفت : زمین پیشنهادی مسوولان استانی برای گسترش فعالیت در داخل شهرک صنعتی ساری و یا شهرهای اطراف بود که به دلیل این که عمده فعالیت ما طراحی ، ساخت و نصب تجهیزات ( کلاچ اتومات ) بر روی خودروهاست، فعالیت در شهرک صنعتی نیز برای ما هزینه بر می شود.
وی یادآور شد : در شرایط فعلی انتظار داریم که مدیران ارشد استان مازندران برای حمایت از این واحد صنعتی که یک دهه با اتکاء مالی شخصی توانست 402 شعبه را در سراسر کشور مدیریت و برای 400 نفر نیز اشتغال ایجاد کند، این است که تسهیلات ارزان قیمتی را در اختیارمان قرار دهند تا بتوانیم ضمن افزایش کارآفرینی ، با رقباری خودمان نیز رقابت کنیم.
محمد زاده اظهارداشت : کلاچ اتومات در ایران نخستین بار به شماره 92834 به نام شرکت اتاکو مازندران به ثبت رسید و در سال های اخیر نیز چند شرکت دیگر درسطح کشور نیز توانستند با اندک تغییراتی ، این اختراع را به نام خودشان ثبت کنند و بدون این که فعالیت تولیدی در داخل داشته باشند، محصول نهایی را وارد و به نام خودشان نصب می کنند.
وی در مورد تاثیر تحریم بر تامین قطعات یدکی مورد نیاز برای ساخت کلاچ اتومات گفت : بخشی از قطعات الکترونیکی کلاچ اتومات به خصوص ای سی تولید داخلی ندارد و ما این قطعات را پیش از تحریم در سطح وسیعی وارد کردیم و مشکلی از لحاظ کمبود قطعات الکترونیکی نداریم.
وی مزیت کلاچ اتومات را نسبت به خودروهای گیربکس با دنده اتومات ، کاهش مصرف سوخت ، پایین بودن فرسودگی و استهلاک خودرویی و هزینه پایین اعلام کرد و میانگین ساخت کلاچ اتومات را برای خودروهای ایرانی و خارجی حدود 30 میلیون ریال اعلام کرد.