کلزا؛ بهترین گزینه برای کشت دوم

مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر بابیان اینکه با انجام طرح تسطیح و یکپارچه‌سازی زمین‌های شالیزاری برداشت‌ها زودتر انجام و دانه روغنی کلزا می‌تواند به‌عنوان کشت دوم در این زمین‌ها موردتوجه باشد، گفت: انگیزه کشاورزان به کشت کلزا به‌عنوان مهم‌ترین کشت دوم در زمین‌های شالیزاری بیشتر شده است. با توجه به افزایش جمعیت در جهان مصرف مواد […]

مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر بابیان اینکه با انجام طرح تسطیح و یکپارچه‌سازی زمین‌های شالیزاری برداشت‌ها زودتر انجام و دانه روغنی کلزا می‌تواند به‌عنوان کشت دوم در این زمین‌ها موردتوجه باشد، گفت: انگیزه کشاورزان به کشت کلزا به‌عنوان مهم‌ترین کشت دوم در زمین‌های شالیزاری بیشتر شده است.

با توجه به افزایش جمعیت در جهان مصرف مواد غذایی هم افزایش می‌یابد و از همین رو، مصرف دانه‌های روغنی سویا هم با رشد چشمگیری مواجه شده است.کشت آسان و پر محصول بودن این دانه روغنی سبب شده تا بسیاری از کشورهای اروپایی با پرداخت تسهیلات به کشاورزان و ترغیب آنان برای کشت کلزا درصدد به دست آوردن بازارهای جهانی باشند.

در کشور ما هم همراه با افزایش جمعیت، مصرف سرانه روغن افزایش پیدا کرد و بالا رفتن سطح اطلاعات پزشکی مردم سبب شد تا ذائقه مردم بیشتر به سمت روغن‌های گیاهی و سالم کشیده شود و همین امر واردات روغن به کشور را افزایش داد.

*سازگاری با شرایط آب و هوایی

پاییزه بودن کلزا و استفاده از باران و نیاز کمتر به آبیاری، سازگاری خوب با شرایط آب و هوایی، داشتن درصد روغن بالاتر نسبت به سایر دانه‌های روغنی و محصول دهی زیاد از مزایای دانه‌های روغنی کلزا است.واردات بیش از 85درصدی این دانه روغنی دولت را بر آن داشت تا با اعطای تسهیلات خاص و خرید تضمینی کشاورزان را به کاشت کلزا ترغیب کند تا هم واردات را کمتر کند و هم خودکفایی در این بخش را نشانه بگیرد.

*بهترین محصول برای کشت دوم

طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران در سال زراعی جاری حدود ۲۵ هزار هکتار از زمین‌های استان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص داده شد.مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر در گفت‌و‌گو با فارس بابیان اینکه 16 نوع محصول پاییزه در شهرستان داریم که کلزا در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: کلزا در تناوب با کشت شالی بهترین محصول برای کشت دوم محسوب می‌شود.

مجید جعفری افزود: تاکنون با صاحبان 156 هکتار  قرارداد کشت کلزا عقد شد که 15 هکتار آن کلزا سبز است.

وی تصریح کرد: سه رقم کود یارانه‌دهی شامل پتاس، اوره و فسفات برای استفاده  در اختیار کلزاکاران قرار می‌دهیم و در دادن  کمبودی نداریم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان قائم‌شهر با بیان اینکه با انجام طرح تسطیح و یکپارچه سازی زمین‌های شالیزاری برداشت‌ها زودتر انجام  و دانه روغنی کلزا می‌تواند به عنوان کشت دوم در این زمین‌ها مورد توجه باشد، گفت: انگیزه کشاورزان به کشت کلزا به عنوان مهم‌ترین کشت دوم در زمین‌های شالیزاری  بیشتر شده است.