کشتی پهلوانی، بازگشت به نقطه صفر؟

پس از اعلام نظر وزارت ورزش مبنی بر لزوم واگذاری کشتی پهلوانی به فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای، نگرانی‌هایی در این باره مطرح شده است. موضوعی که دلسوزان این رشته آن را بر خلاف روند رو به رشد کشتی پهلوانی در سال‌های اخیر ارزیابی می‌کنند. به گزارش حرف به نقل از ایسنا، محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش […]

1

پس از اعلام نظر وزارت ورزش مبنی بر لزوم واگذاری کشتی پهلوانی به فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای، نگرانی‌هایی در این باره مطرح شده است. موضوعی که دلسوزان این رشته آن را بر خلاف روند رو به رشد کشتی پهلوانی در سال‌های اخیر ارزیابی می‌کنند.

به گزارش حرف به نقل از ایسنا، محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان چند روز پیش در گردهمایی پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای در مشهد اعلام کرد «در نشستی که اخیراً با فدراسیون‌های کشتی و ورزش زورخانه‌ای داشتیم تصویب شد که کشتی پهلوانی زیر نظر فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای قرار گیرد.»

این تصمیم در شرایطی اعلام شده که فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای پس از آمدن مجتبی جوهری دوران ضعیفی را طی می‌کند. تعطیلی بسیاری از زورخانه‌های فعال در کشور، عدم برگزاری لیگ بصورت منظم، رکود بی‌سابقه در ورزش زورخانه‌ای و بسیاری مشکلات دیگر نشان از حال و روز نه چندان مساعد رشته باستانی ایران دارد.

این در حالی است که فدراسیون کشتی در سال‌های اخیر با تحت پوشش قرار دادن کشتی پهلوانی، رونقی به این رشته داده و در ابعاد بین‌المللی نیز کشتی پهلوانی صاحب جایگاه در اتحادیه جهانی کشتی شده است اما این تصمیمی که اخیراً اعلام شده، مشخص نیست بر اساس کدام اولویت اتخاذ شده است.

در شرایطی که فدراسیون کشتی طی سال‌های اخیر گام‌های زیادی برای رشد و اعتلای این رشته و جهانی کردن آن برداشته و فدراسیون جهانی این رشته نیز تحت مدیریت علیرضا حیدری اداره می‌شود و شاهد برگزاری رقابت‌های جهانی کشتی پهلوانی در کشورهای اروپایی و با حضور بسیاری از کشورهای مطرح با اهدای جوایز دلاری بوده‌ایم، آیا تقدیم این رشته به فدراسیون زورخانه‌ای که در انجام وظایف محوله خود نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، باعث نابودی این رشته نخواهد شد؟

پس از اقدامات بسیار خوب فدراسیون کشتی در جهانی کردن این رشته و استقبال بسیار خوب کشورهای دیگر که توسعه و جهانی شدن کشتی پهلوانی را تا حد زیادی بدنبال داشته، قطعاً اجرای این تصمیم و گرفتن کشتی پهلوانی از فدراسیون کشتی می‌تواند پسرفت این رشته و بر باد رفتن تمامی این زحمات را بدنبال داشته باشد.

در حال حاضر تمامی مربیان و ورزشکاران این رشته زیر نظر فدراسیون کشتی و هیأت‌های کشتی سراسر کشور فعالیت می‌کنند و اگر بنا باشد کشتی پهلوانی باز هم زیر نظر فدراسیون زورخانه‌ای اداره شود، قطعاً مشکلات زیادی نیز در این زمینه بوجود خواهد آمد.

طی سالهای اخیر حضور کشتی گیران مطرح در رقابتهای کشتی پهلوانی، توجه چشمگیر مردم و رسانه‌ها را به دنبال داشته و همین چند روز قبل نیز مسابقات پهلوانی کشور در شرایط بسیار خوبی از سوی فدراسیون کشتی برگزار شد که نشان از تغییرات مدیریتی و رو به رشد این رشته دارد.

وزارت ورزش پیش از این در ۵ آبان ۹۴ مدیریت کشتی پهلوانی را به فدراسیون کشتی واگذار کرد و در ۳ سال گذشته کارهای بنیادی بسیار خوبی در راستای جهانی شدن این رشته صورت گرفت و علاوه بر تأسیس فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی، این رشته مستقیماً زیر نظر اتحادیه جهانی کشتی به عنوان یک نهاد رسمی بین المللی قرار گرفت تا زمینه لازم برای حضور این رشته در رویدادهای رسمی بین‌المللی فراهم شود.

اگر بنا بود مسئولان وزارت ورزش چنین تصمیمی را پس از سال‌ها زحمت مسئولان فدراسیون کشتی اتخاذ کنند، چه نیازی به هدر رفتن میلیاردها تومان هزینه طی ۳ سال گذشته و مجدداً بازگشت به نقطه صفر بود؟

البته این موضوع در حالی عنوان شده که حمید بنی تمیم سرپرست فدراسیون کشتی اعلام کرده هیچ تفاهم نامه‌ای را در این‌باره امضا نکرده و تعیین تکلیف درباره چنین تصمیم بزرگی را به بعد از برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون کشتی و تصمیم رئیس آینده این فدراسیون موکول کرده است.