چالش های فراروی مدیریت شهری در شهرهای کوچک

توسعه شهرنشینی و گسترش شهرها، طراحان، برنامه ریزان و کارشناسان امور شهری را به مطالعه بیشتر در ابعاد گوناگون توسعه مناطق شهری و تجزیه و تحلیل وجوه گوناگون مدیریت شهری به منظور ارائه راهکارهای نوین وا داشته است. شهرهای کوچک با معضلات و مشکلات و مسائلی مواجه اند، که بدون توجه به عنصر مدیریت، این […]

index
توسعه شهرنشینی و گسترش شهرها، طراحان، برنامه ریزان و کارشناسان امور شهری را به مطالعه بیشتر در ابعاد گوناگون توسعه مناطق شهری و تجزیه و تحلیل وجوه گوناگون مدیریت شهری به منظور ارائه راهکارهای نوین وا داشته است. شهرهای کوچک با معضلات و مشکلات و مسائلی مواجه اند، که بدون توجه به عنصر مدیریت، این شهرها نخواهند توانست نقش خود را در توسعه و عمران و آبادانی شهری به خوبی ایفا نمایند.
به همین جهت در این نوشتار، با نگاهی تازه به مدیریت شهری در شهرهای کوچک سعی شده مشکلات مدیریتی فراروی این شهرها شناسایی و تا حدی تحلیل شود ، به همین منظور در ذیل به چهار مورد از مهمترین مشکلات و موانع پیشروی این شهرها اشاره ای کوتاه خواهیم کرد.
۱. عدم توجه به ایجاد درآمدهای پایدار.
عمده ترین مسئله بر سر راه مدیریت شهری در شهرهای کوچک ضعف درتامین منابع درآمدی پایدار به دلیل فقدان نوآوری مدیران و عدم بهره گیری از ظرفیت اقتصادی و تجربه ی بخش خصوصی است که آنها را در اجرای برنامه‌های خود وابسته به منابع درآمدی ناپایدار نموده است.
۲.ضعف مدیریتی ناشی از عدم انتخاب صحیح مدیران خلاق و متخصص و مجرب
مقایسه شهرهای مختلف نشان می‌دهد که مدیریت شهری کارآمد و نوآوری مدیران متخصص، به عنوان عامل تعیین کننده، نقش اساسی در کاهش مشکلات مالی و مادی شهرهای کوچک دارد.
۳. عدم تخصیص بسته های حمایتی و مساعدت مالی مستمر نسبت به شهرهای کوچک از سوی نهادهای فرادستی
در بسیاری از موارد شهرهای کوچک روستاهایی بوده اند که در یک فرآیند زمانی کوتاه و به یکباره به شهر ارتقاء پیدا کرده اند و تاسیس شهرداری در آنها بدون کمترین مطالعه فنی و زیر ساختی صورت گرفته که به تبع آن، عدم تخصیص بسته های حمایتی و اعتباری مناسب و مستمر از سوی نهادهای بالادستی برای اینگونه شهرها موجب شده این شهرها توسعه نیافته و کوچک باقی بمانند، لذا میتوان با مطالعه در چگونگی توسعه یافتگی شهرهای کوچک در سایر کشورها و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب برای توسعه،برای این شهرها چاره اندیشی کرد.
4. عدم توجه به مشارکت شهروندان در توسعه شهری
نهاد مدیریت شهری بایستی بر مبنای مشارکت شهروندان در فرایندهای توسعه شهری استوار باشد چرا که بدون توجه به مشارکت‌های مردمی بسیاری از برنامه‌های شهری تحقق نخواهند یافت.
از این رو تعریف سازوکارهای صریح و روشن برای مشارکت شهروندان در برنامه توسعه شهری می تواند گامی در جهت بهبود عملکرد مدیریت شهری در شهرهای کوچک باشد.