پای تاجیک‌ها به شمال باز می‌شود!/

اسحق پاک نیا: صنعت حمل‌ونقل هوایی یکی از تأثیرگذارترین زیرساخت‌ها در توسعه اقتصاد پایدار هر کشور و منطقه‌ای محسوب می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی با داشتن ناوگان پروازی نقش مهمی را در این پروسه اجرا می‌کنند. مازندران تا قبل از تأسیس شرکت هواپیمایی وارش در ساری، حتی در پرواز روزانه ساری – تهران نیز دچار مشکلات […]


اسحق پاک نیا: صنعت حمل‌ونقل هوایی یکی از تأثیرگذارترین زیرساخت‌ها در توسعه اقتصاد پایدار هر کشور و منطقه‌ای محسوب می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی با داشتن ناوگان پروازی نقش مهمی را در این پروسه اجرا می‌کنند. مازندران تا قبل از تأسیس شرکت هواپیمایی وارش در ساری، حتی در پرواز روزانه ساری – تهران نیز دچار مشکلات عدیده‌ای بود. هواپیمایی وارش سال گذشته با حمایت استاندار وقت که هم‌اکنون وزیر راه و شهرسازی است، توانست مجوز فعالیت با محوریت فرودگاه دشت ناز را دریافت کند. هواپیمایی وارش در حال حاضر علاوه بر خدمات‌دهی به استان‌های مختلف کشور، از مبدأ فرودگاه دشت ناز ساری همه‌روزه به مشهد و به شهرهای کیش و تهران هفته‌ای دو یا سه پرواز دارد. بر اساس اعلام روابط عمومی هواپیمایی وارش، این شرکت قصد دارد مسیر پروازی ساری – مشهد – تاجیکستان را از 23 خرداد و ساری – اصفهان را از 20 خرداد روزهای دوشنبه و چهارشنبه در برنامه پروازی خود قرار دهد. ایجاد مسیر پروازی خارجی از فرودگاه بین‌المللی دشت ناز سابقه زیادی ندارد، مرتب‌ترین آن پروازهای حج تمتع و پرواز اربعین به نجف اشرف است که توسط سازمان دولتی حج و زیارت انجام می‌شود و بخش خصوصی نقشی در آن ندارد. در مقطع کوتاهی نیز پرواز ساری – دبی نیز توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شد که می‌توانست تأثیر خوبی در اقتصاد مازندران داشته باشد اما به دلیل عدم استقبال آژانس‌های مسافرتی استان عمر کوتاهی داشت. ناگفته نماند پرواز ساری – نجف نیز در مدت کوتاهی توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شد اما آن‌هم به دلیل مخالفت حج و زیارت متوقف شد؛ درنهایت بخش خصوصی تاکنون فرصتی برای عرض‌اندام در راه‌اندازی مسیرهای پروازی نداشته است.

  • ایران – تاجیکستان با وارش

  • اما به نظر می‌رسد هواپیمایی وارش باوجود رضا حدادیان سرمایه‌گذار ساروی تحولات جدی در رونق فرودگاه دشت ناز ایجاد کند که فقط اسم بین‌الملل را یدک می‌کشد. مسیر جدید پروازی به تاجیکستان به‌صورت مستقیم از ساری نخواهد بود اما به‌واسطه پرواز روزانه ساری – مشهد، هواپیمایی وارش این امکان را به وجود آورده تا ارتباط میان استان مازندران و کشور تاجیکستان با یک توقف کوتاه در مشهد برقرار شود.
    در سال گذشته هواپیمایی آسمان از مشهد و هواپیمایی تاجیک‌ایر از تهران ارتباط هوایی دو کشور را برقرار کرده بودند اما به دلایلی که گفته می‌شود، مالی است؛ این پروازها در سال 98 ادامه نیافت. بنا به گفته نمایندگی شرکت هواپیمایی ” وارش” در تاجیکستان به یک رسانه محلی، مجوز این پرواز از مشهد به دوشنبه از سوی اداره هواپیمایی کشوری تاجیکستان صادرشده است و قرار است نخستین پرواز شرکت ” وارش ” روز ششم ماه ژوئن ( پنج‌شنبه 6 خرداد) با هواپیمای “بوئینگ ۷۳۷-۵۰۰” که حامل ۱۲۰ مسافر است از تاجیکستان به ایران انجام شود. به گفته وی، فروش بلیت‌ها در خطوط مشهد- دوشنبه- مشهد، از ۱۵ مه با دریافت تأییدیه از مقامات تاجیکستان آغازشده است. به گفته نمایندگی این شرکت هواپیمایی، بیشتر این بلیت‌ها به فروش رفته است. بهای بلیت یک‌طرفه، از ۲۳۶۰ سامانی (۱۰ میلیون و ۵۲۴ هزار ریال) می‌شود و برای مسیر دوطرفه (رفت و بازگشت) ۳۷۵۰ سامانی (۱۶ میلیون و ۷۲۳ هزار ریال) است. پرواز در این خط هوایی روزهای پنج‌شنبه ساعت ۹:۱۵ دقیقه از فرودگاه مشهد آغاز خواهد شد و ساعت ۱۳:۰۰ نیز از فرودگاه دوشنبه به مشهد بازمی‌گردد.
  • فرصت اقتصادی برای مازندران
    بر اساس اطلاعات موجود اکثر تاجیک‌ها به‌عنوان تجار، صاحبان مشاغل و درمان به ایران سفر می‌کنند. خوراک دام و آبزیان، فرش و موکت، لبنی و گوشتی کاله، خشکبار و مرکبات کالاهایی به شمار می‌روند که در پنج سال اخیر در فهرست صادراتی مازندران به تاجیکستان ثبت شده است. برقراری این مسیر پروازی و همچنین ساری-اصفهان فرصت خوبی گردشگری مازندران است و مسولان استان باید با برنامه‌ریزی و به‌کارگیری بخش خصوصی نظیر هتلداران و تورگردان‌ها از امکان ایجادشده هواپیمایی وارش بهره‌برداری کنند. به نظر می‌رسد وظیفه بخش خصوصی سنگین‌تر است؛ با راه‌اندازی این مسیر پروازی به کشوری فارسی‌زبان بسته زیرساخت فراهم‌شده و باید با تدوین و تبلیغ بسته‌های سفر و ارتباط به دفاتر گردشگری مستقر در دوشنبه از این فرصت استفاده کنند.
    راه‌اندازی دو مسیر پروازی جدید نمونه خوبی برای ایجاد فرصت‌های آینده خواهد بود، مطمئناً ایجاد شرایط تبلیغی و رایزنی بین بخشی از استانداری مازندران و سازمان گردشگری استان با کشور مقصد و بهره‌برداری به‌موقع بخش خصوصی از این مسیر پروازی، انگیزه لازم را جهت راه‌اندازی مسیرهای پروازی به مراکز استان‌ها و کشورهای دیگر برای مدیران ارشد هواپیمایی وارش ایجاد می‌کند در غیر این صورت این مسیر پروازی نیز به سرنوشت پرواز ساری – دبی منجر خواهد شد.