وقتی روحانی خلاف جهت آب شنا می کند!

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام حسن روحانی که روز گذشته به استان سمنان سفر کرد، با حضور در ورزشگاه تختی شاهرود در جمع مردم این شهرستان در مورد مسائل مختلفی از جمله انتقال آب از مازندران به سمنان صحبت کرد . وی اظهار داشت: «اولین نکته‌ای که می‌خواهم برای مردم عزیز و قهرمان استان سمنان عرض کنم، […]

00
گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام حسن روحانی که روز گذشته به استان سمنان سفر کرد، با حضور در ورزشگاه تختی شاهرود در جمع مردم این شهرستان در مورد مسائل مختلفی از جمله انتقال آب از مازندران به سمنان صحبت کرد . وی اظهار داشت: «اولین نکته‌ای که می‌خواهم برای مردم عزیز و قهرمان استان سمنان عرض کنم، درباره مساله آب است. شما می‌دانید کشور ما در معضل کم آبی قرار دارد. مشکل آب تقریبا در تمام استان‌های کشور به نحوی وجود دارد؛ سمنان هم استانی کویری است و مشکل کم آبی دارد. آب، مهم ترین مساله این سرزمین و استان است. مساله آب یک مساله بزرگ ملی است و یک مساله صرفا استانی نیست. روحانی گفت: ما در خصوص مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان سمنان در جلسات مختلفی با مقامات مسئول بررسی کردیم و از نظر دولت همه مسائل آن حل شده است. از فردا صبح اگر سرمایه گذاری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکزیت ایران همان استان سمنان اقدامی کند، دولت آمادگی دارد که در یک مدت بسیار کوتاه تمام مجوزات لازم را در اختیار او بگذارد چرا که تمام مقدمات و اقدامات مطالعاتی در این خصوص صورت گرفته است»
روحانی در حالی به مردم سمنان وعده انتقال آب را می دهد، کارشناسان و اساتید دانشگاه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد با این طرح مخالف بوده و آن را برای دریای خزر بسیار خطرناک می دانند. براساس اعلام کارشناسان اگر آب خزر به سمنان انتقال یابد، این دریاچه تبدیل به شوره‌زاری می‌شود و جان هزاران موجود زنده نیز به خطر خواهد افتاد.
* فاجعه دریاچه ارومیه در انتظار خزر
عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این باره می گوید که سند توسعه آب سفارشی سمنان وجاهت قانونی ندارد و اقداماتی که در زمینه طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کشور در استان سمنان صورت می گیرد، قانونی نیست، حتی اگر سند توسعه آب استان سمنان توسط مشاوران سفارشی تنظیم شود از نظر مجلس شورای اسلامی وجاهت قانونی ندارد و قطعا با مخالفت شدید مردم و مسئولان استان های شمالی کشور مواجه می‌شود و ما اجازه انتقال آب خزر را نمی‌دهیم.
علی محمد شاعری تاکید کرد: تاکنون هیچ گونه ردیف اعتباری و بودجه ای برای طرح مطالعاتی و یا عملیات اجرایی پروژه انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی در مراجع رسمی و قانون گذاری کشور به تصویب نرسیده است. وی با بیان اینکه شروع هر گونه عملیات اجرایی یا طرح مطالعاتی نیازمند پیش بینی و تصویب ردیف اعتباری قانونی است که تاکنون این اقدام صورت نگرفته و بودجه ای برای آن لحاظ نشده است، یادآور شد: شرکت آب منطقه ای سمنان برای هرگونه طرح مطالعاتی جهت انتقال آب دریای خزر به سمنان باید مجوزهای قانونی آن را از مجلس شورای اسلامی دریافت کند.
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: هر چند الزام آور نیست اما می توان بررسی طرح مطالعاتی انتقال آب خزر به سمنان را در دستور کار شرکت آب منطقه ای مازندران قرار داد تا اثرات سوء انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران مورد بررسی و واکاوی دقیق علمی قرار گیرد و سپس مضررات اجرای این پروژه برای مردم بازگو شود. وی افزود: مسئولان استان سمنان می خواهند فضاسازی رسانه ای انجام دهند تا بحث انتقال آب خزر به سمنان را در میان اذهان مردم نهادینه کنند اما اجرای این پروژه با توجه به اثرات مخرب زیست محیطی که در پی دارد؛ غیرممکن است و مردم مازندران، گیلان و گلستان اجازه نمی دهند که فاجعه دریاچه ارومیه دوباره تکرار شود. عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: راه حل مشکل کم آبی فلات مرکزی کشور از طریق شیرین سازی و تامین آب از خلیج فارس و دریای عمان انجام می شود که این پروژه در حال اجرا است.
* فاجعه‌ای بزرگتر از انفجار اتمی
عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع نیز در این باره می گوید: در طرح انتقال آب خزر به سمنان میلیاردها پول خرج می کنیم تا کیفیت زندگی مردم را پایین بیاوریم؛ این فاجعه‌ بزرگتر از انفجار اتمی است. محمد درویش اظهار کرد: ما بیش از دیگر کشورها در این حوزه آسیب‌پذیر هستیم، از ظرفیت گرمایی ویژه دریای کاسپین استفاده می‌کنیم و رویشگاه هیرکانی، حیات خود را مرهون این ظرفیت گرمای ویژه است.وی تصریح کرد: در طرح‌های توسعه در روسیه چندین طرح سدسازی و انتقال آب روی رودخانه ولگا در نظر گرفته شده است؛ آبی که ولگا به دریای خزر می‌ریزد، بیش از سه برابر کل آب قابل استحصال کشور ماست و ۹۰ درصد حیات دریاچه وابسته به آن است؛ قطعاً روسیه از اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان حمایت هم می‌کند تا بَعد برای اجرای طرح‌های خود مشکلی نداشته باشد.
وی افزود: در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، طرح مشابهی برای سمنان آغاز شد و آقای روحانی هم که از همان استان است، این طرح را پیگیری می‌کند. سؤال اینجاست که آمایش سرزمین، کجای این فرآیند را دارد؟ آیا باید چشم به راه آمدن رئیس‌جمهوری مثلاً از کهگیلویه و بویراحمد باشیم تا مشکلات آن استان حل شود؟
عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تصریح کرد: سمنان از بین ۳۱ استان تا امروز کمترین آسیب محیط‌زیستی را دیده است؛ می تواند قطب گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی ما باشد. مردم سمنان از آرام‌ترین و متعادل‌ترین مردم ما هستند، اما همه اینها را می خواهیم از سمنان بگیریم. ما امروز نه نگران مردم مازندران، بلکه به فکر منافع مردم خود سمنان هستیم.
وی یادآور شد: چرا به جای ۱۰ میلیارد تومان هزینه کردن برای انتقال آب، کار ساده‌تر را انجام نمی دهیم و جلوی هدر رفت آب موجود را نمی گیریم؟
درویش گفت: نکته آخر اینکه اگر آب شور در مبدأ شیرین شود، فاجعه به بار می آورد چرا که ما همین الان هم ۹۰ درصد ماهی خاویاری خود را از دست داده‌ایم؛ میزان آلودگی آب دریای کاسپین ۴۰ برابر حد مجاز است و هیچ ظرفیتی برای آلایندگی بیشتر نداریم. حال سؤال اینجاست اگر هم آب را شور منتقل کنیم و آن را در سمنان شیرین کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر در اثر زلزله یا بر اثر فرآیندهای شیمیایی و یا هر دلیل دیگری لوله آسیب ببیند و این حجم بزرگ آب شور در کوهستان‌های حاصلخیز و جنگل‌های هیرکانی ما رها شود، فاجعه‌ای به مراتب بزرگتر از انفجار اتمی رخ خواهد داد.