هر کیلومتر کیلویی چند؟!

حرف آنلاین- لاله انگورج تقوی: پرسیدن سوالی که محور اصلی این یادداشت است نیاز به مقدمه چینی ندارد. لطفا یک مسئول کاملا شفاف بگوید برای هر کیلومتر جاده ایمن چقدر باید پول داد؟؟ بحث آزاد راه تهران – شمال(البته بهتر است بگوییم آزادراه مرزن آباد- چالوس) هر چند وقت یکبار داغ می شود. وعده های […]

حرف آنلاین- لاله انگورج تقوی: پرسیدن سوالی که محور اصلی این یادداشت است نیاز به مقدمه چینی ندارد. لطفا یک مسئول کاملا شفاف بگوید برای هر کیلومتر جاده ایمن چقدر باید پول داد؟؟ بحث آزاد راه تهران – شمال(البته بهتر است بگوییم آزادراه مرزن آباد- چالوس) هر چند وقت یکبار داغ می شود. وعده های توخالی افتتاح، رانش های زمین های اطراف، مسدود نمودن به بهانه های مختلف، افتتاح نمایشی و دریافت عوارض سوژه هایی برای سرتیتر شدن آزادراه در رسانه ها بود.

اما قصه از آنجا عطر و بویی تازه گرفت که با موسم باد بهاری،نرخ جدید دریافت عوارض این به اصطلاح آزاد راه اعمال شد. بله، نرخی جالب توجه که شاید در نوع خود بی نظیر بود. از اواخر اسفند سال گذشته بود که نرخ جدید عوارض آزادراه مرزن آباد – چالوس ابلاغ و اجرایی شد؛برای هر خودروی سواری ۵هزار تومان!

البته بی انصاف نباشیم، خودروهای پلاک “۷۲ ن” با تخفیف ۵۰ درصدی می توانستند کارت تردد بگیرند و ۲۵۰۰ تومان پرداخت کنند.این قصه هم در نوع خود جالب و شنیدنی ست، اما فعلا به آن نمی پردازیم.

روی سخن من با یک شخص خاص نیست، چه اینکه تاکنون هرچقدر با مخاطب مشخص صحبت کردیم-منظور وزارت راه، حمل و نقل، نماینده،فرماندار، شوراها و… است- نتیجه نگرفتیم…! جالب اینجاست، برای اولین بار هم گوگل در پاسخ دادن به سوالم عاجز ماند!!!! البته یک مقاله علمی با مقدار زیادی محاسبات ریاضی و تکنیک های مختلف برایم باز شد، اما باور کنید جواب سوال من را نداد.

*تعریف آزادراه :

آزادراه راهی است که برای رفت و آمد با سرعت بالای وسایل نقلیه طراحی شده است. خطوط رفت و برگشت آزادراه بوسیله ردیفی از گیاهان، سنگ و یا سد های ترافیکی از یکدیگر جدا هستند. ورودی ها و خروجی های آزادراه کنترل شده می باشد. استفاده از آزادراه غالباً با پرداخت عوارض همراه است و معمولاً در خارج از شهرها احداث می‌گردد.

آزادراه، جریانی بدون توقف، بدون چهارراه و چراغ راهنمایی، تقاطع همسطح و یا دسترسی به املاک مجاور جاده را مهیا می‌سازد و… در حال حاضر می توان معبر چالوس- مرزن آباد را به نوعی آزادراه به حساب آورد!!طبق قانون و به منظور تامین ایمنی تردد و حمل و نقل عمومی جاده ای و با استناد به مواد ۳ و ۱۹ قانون ایمنی راه ها و راه آهن و اصلاحیه های بعدی آن و نیز تبصره ۳ ماده ۱۲۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب سال ۱۳۸۴ . حداکثر میزان سرعت مجاز انواع سواری و وانت بارها در آزادراه ، ۱۲۰ کیلومتر،حداکثر میزان سرعت مجاز انواع اتوبوس و مینی بوس و تریلر و کامیون و کامیونت, ۱۱۰ کیلومتر در ساعت و حداقل میزان سرعت مجاز کلیه وسایل نقلیه فوق 70 کیلومتر در ساعت است.

با مقایسه ای که در ابتدای سال از نرخ عوارض آزادراه ها در کشور داشتیم نیز کاملا مشهود بود، آنچه در چالوس- مرزن آباد اعمال می شود با آزادراه های دیگر کشور تفاوت بسیار دارد. طبق دانسته های شخصی، مبلغ عوارض بایستی بر اساس میزان هزینه در مسیر با توجه به ساخت و سازها اعم از پل و تونل ، و زیرسازی و … محاسبه شود. گرچه میزان نرخ عوارض آزادراه ها در سراسر کشور از اواسط سال ۹۳ با توجه به واگذاری ساخت و سازها به بخش خصوصی افزایش داشته است، اما نرخ افزایش یافته عوارض آزادراه های بیش از ۱۰۰ کیلومتری کشور نیز به اندازه آزادراه ۲۰ کیلومتری چالوس،مرزن اباد نیست.

این معادله خیلی سخت نیست، اما نمی دانم چرا توان حل آن را ندارم و کسی نیز تاکنون پاسخ شفافی به آنکه نداده است. شاید در قصه آزادراه چالوس-مرزن آباد نکات حائز اهمیت تری به نسبت دیگر آزاد راه ها باشد. تعدد و کثرت رفت و آمد بومیان به دلیل وابستگی کاری و شخصی مناطق و شهرستانهای اطراف آزادراه به یکدیگر از جمله مواردی ست نباید آن را مسئله کوچکی در نظر گرفت.

مسئولان محترم، اگر اعتراضی می شود، بنا به بی قانونی و قانون گریزی نیست،این اعتراضات تنها به دلیل عدم تطابق نرخ عوارضی با شاخصه های واقعی آن، همچنین عدم توجه به میزان استفاده بومیان از آزادراه و عدم تاثیر این موضوع در دریافت عوارض است. چه خوب می شود نکات متاثر در این مورد برای همه شفاف شود، مشکلات برای مسئولان بالا دستی، قوانین برای مردم و شهروندان و…

تبیین درست خواسته مردم به مسئولان وزارتخانه از حقوق آنهاست که به عهده نماینده و مسئولان شهرستانهای متاثر و مدیران استان است.لطفا پاسخی قانع کننده به سوالات آنها دهید و مدافع حقوق منطقی آنها باشید.

لاله انگورج تقوی