نفس کارگاه‌های سفالگری جویبار به شماره افتاد

چرخ کارگاه‌های سفالگری در جویبار از حرکت ایستاده و سفالینه‌های کلاگرمحله حتی در بازارهای بومی و محلی این منطقه هم غریب مانده است.هنر سفالگری قدمت هزار ساله داشته و ازدوران پیش از تاریخ تاکنون این هنر همواره با نوع زندگی انسان تحول یافته است. از سالهای دور در استان مازندران توجه خاصی به این هنر […]

1

چرخ کارگاه‌های سفالگری در جویبار از حرکت ایستاده و سفالینه‌های کلاگرمحله حتی در بازارهای بومی و محلی این منطقه هم غریب مانده است.هنر سفالگری قدمت هزار ساله داشته و ازدوران پیش از تاریخ تاکنون این هنر همواره با نوع زندگی انسان تحول یافته است. از سالهای دور در استان مازندران توجه خاصی به این هنر شده، به طوریکه کلاگر محله جویبار محل کار استادان بنام سفالگری مازندران همچون غلامعلی چینی‌ساز، عزیزالله فکوری ، یوسف طالبی و غیره بوده است.

زمانی سفالینه های کلاگر محله جویبار بازارهای محلی استان مازندران را به تسخیر خود درآورده بود، ولی متأسفانه امروز شاهد آخرین نفس های چرخش چرخ کارگاههای سفالگری در این منطقه هستیم و تنها دو هنرمند این شهرستان فقط و فقط به خاطر عشق و علاقه خود به این هنر زیبای ایرانی ادامه می دهند.

یکی از هنرمندان هنر کوزه‌گری شهرستان جویبار بابیان اینکه از دوران کودکی با این شغل مانوس بوده‌ام، گفت: متأسفانه در آن مدت هیچ حمایتی از این هنر در این شهرستان نشده است.

یاسر فکوری که بیش از ۲۵ سال در این حرفه مشغول به فعالیت است با اعلام اینکه بعدازاین همه‌سال توسط میراث فرهنگی وعده دادن تسهیلات به بنده شد، افزود: هنوز دادن این تسهیلات به بنده مشخص نیست چراکه بیشتر این تسهیلات به نورچشمی‌ها داده می‌شد.

وی بیان کرد: من راحت می‌توانم این هنر را رها کنم چراکه فکر می‌کنم وضعیت زندگی من بهتر خواهد شد ولی با هزار سختی این هنر را در حال ادامه دادن هستم چون آخرین جوانی هستم که به این هنر قدیمی و پیشینه این شهرستان مشغول هستم.

این هنرمند کوزه‌گری در خصوص این سؤال مربوط به آموزش به دیگر جوانان این شهرستان گفت: بنده ازلحاظ جا و امکانات در مضیقه هستم حتی کارگاهی که در آن مشغول به کار هستم استیجاری بوده و از جایی حمایت نمی‌شوم.

فکوری در خصوص فروش هنر دست خود افزود: به‌صورت عمده به شهرهای رشت ، بندر انزلی و چالوس فرستاده می‌شود.

یکی دیگر از هنرمندان کوزه‌گری در شهرستان جویبار بابیان اینکه درگذشته بسیار به صنایع‌دستی اهمیت می‌دادند، گفت : در حال حاضر صنایع‌دستی که با ماشین تولیدشده و دست‌ساخته بشر نبوده بیشتر موردحمایت مسئولین قرار می‌گیرد.

رمضان علی چینی‌ساز از هنرمندان قدیمی و باسابقه شهرستان جویبار با ابراز گلایه از اینکه سه حوزه مستقل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی در هم ادغام‌شده‌اند، افزود: درگذشته در هر شهرستانی مراکز فروش هنرهای صنایع‌دستی وجود داشت ولی امروزه دیگر نامی از این مراکز در استان‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

وی با اعلام اینکه پنج نسل از خاندان ما در هنر سفال‌گری مشغول به فعالیت بوده‌اند ، گفت: در حال حاضر فرزند بنده هم رغبتی به این هنر نداشته چراکه وضعیت کنونی من بسیار اسفناک است.

به گزارش مهر، این هنرمند جویباری با اشاره به اینکه هیچ دلسوزی در حوزه صنایع‌دستی وجود ندارد ، بیان کرد : در این سال‌ها هیچ حمایت و گوش شنوایی از سوی مسئولان امر ندیده‌ام و سال‌ها شاهد بی‌مهری مسئولان بوده‌ام.

چینی ساز بابیان اینکه برای به فروش رساندن محصولاتم مکانی ندارم، گفت: مسئولان باید به فکر من هنرمند باشند و قدر این هنر قدیمی را داشته باشند زیرا هنر سفالگری یکی از هنرهای اصیل مازندران بوده که یکی از مناطق شهرستان جویبار به نام کلاگر محله، قدمتی طولانی در این هنر دارد و هنرمندان به نامی را به خود دیده است.

دست‌ساخته‌های من در تهران لعاب کشی شده و بانام و متأسفانه مهر تهران به فروش می‌رسد و متأسفانه نامی از جویبار در محصولاتم نیست.وی با اشاره به اینکه کوره کارگاه بنده خراب است، بیان کرد : دست‌ساخته‌های من در تهران لعاب کشی شده و بانام و متأسفانه مهر تهران به فروش می‌رسد و متأسفانه نامی از جویبار در محصولاتم نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان جویبار در خصوص گله‌مندی از هنرمندان سفالگری در این شهرستان گفت: پیشکسوت عرصه هنر چینی‌ساز بنا بود تا به اداره ما بیاید اما هنوز اقدامی از سوی ایشان صورت نگرفته است.

غلام عباس تسلیمی بابیان اینکه اما ما برای حمایت از ایشان بنا است تا چرخ سفالی واقع در انبار را در اختیارش قرار دهیم افزود: برای پیش بردن کار این هنرمند از هیچ حمایتی دریغ نخواهیم کرد.

وی در خصوص هنرمند جوان در عرصه سفالگری گفت ایشان در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کرده که مبلغ ایشان با بررسی در کمیته فنی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.