نشانه‌های گوشت سالم چیست؟

متخصص تغذیه با اشاره به نشانه‌های گوشت سالم هنگام خرید، گفت: ماهی سالم باید دارای بوی طبیعی، ظاهری درخشنده بوده و آبشش آن قرمز روشن و عاری از ماده لزج باشد. مهناز مردانی ‌گفت: اصول صحیح نگهداری مواد غذایی و آگاهی داشتن در این زمینه، بهترین روش برای کاهش بیماری‌ها است؛ گوشت از جمله مواد […]

1

متخصص تغذیه با اشاره به نشانه‌های گوشت سالم هنگام خرید، گفت: ماهی سالم باید دارای بوی طبیعی، ظاهری درخشنده بوده و آبشش آن قرمز روشن و عاری از ماده لزج باشد.

مهناز مردانی ‌گفت: اصول صحیح نگهداری مواد غذایی و آگاهی داشتن در این زمینه، بهترین روش برای کاهش بیماری‌ها است؛ گوشت از جمله مواد غذایی است که سریع فاسد می‌شود و سرعت و شدت فاسد شدن آن بستگی به گرما، هوای مرطوب و میزان آلودگی گوشت دارد؛ بهترین وسیله نگهداری گوشت، سرما است.

دانشیار علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: گوشت سالم باید رنگ طبیعی داشته باشد، بوی بد ندهد، سطح آن لیز و مرطوب نباشد، قبل از سفارش چرخ نشده و دارای مهر کشتارگاه باشد؛ همچنین افراد باید از خرد کردن گوشت قبل از شستن پرهیز کنند، در غیر این صورت امکان انتقال آلودگی احتمالی به عمق گوشت وجود دارد.

وی متذکر شد: به هیچ وجه نباید از حرارت یا آب گرم برای ذوب کردن گوشت منجمد استفاده کرد بلکه باید برای خارج کردن گوشت از حالت یخ زده آن را چند ساعت در یخچال قرار داد.مردانی، درباره سالم بودن گوشت مرغ عنوان کرد: گوشت مرغ تازه، رنگ و بوی طبیعی داشته و پوست آن عاری از چروکیدگی است و نباید درون بسته بندی آن خونابه یا آب منجمد شده وجود داشته باشد. به گزارش فارس، این متخصص تغذیه اضافه کرد: گوشت مرغ فاسد، تیره، پرخون و کبود است و بر اثر نگهداری در شرایط نامناسب به تدریج خاکستری و گاهی سبز روشن می‌شود که در این حالت باید از مصرف آن جداً خودداری کرد.

وی خاطرنشان کرد: ماهی سالم نیز باید دارای بوی طبیعی و ظاهری درخشنده و شفاف بوده و آبشش آن قرمز روشن و عاری از ماده لزج باشد؛ همچنین ماهی فاسد شده پوستی کدر و تیره رنگ و بدون درخشندگی دارد، چشمانی کاملاً گود رفته دارد و عضلات آن شل و بر اثر فشار دادن انگشت روی عضله،‌ فرورفتگی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تغذیه سالم یعنی انتخاب غذاهای متنوع از گروه‌های غذایی مختلف، افزود: برای تغذیه سالم مجبور نیستید یک رژیم محدود و سخت داشته باشید؛ تغذیه سالم یعنی ایجاد تغییراتی که بتوانید برای همیشه آنها را پیروی کنید.

مردانی در پایان گفت: گیاهخواران و افــرادی که مرتباً روغن ماهــی مصرف می کنند نسبت به گوشــت خواران، فشارخون پائین‌تری داشته و نیز خطر بیماری‌های قلبی در آنها کمتر است؛ مصرف بیش از اندازه چربی‌های اشباع حیوانی، سطوح کلسترول خون را افزایش می‌دهد که همین مسئله یکی از علل بیماری کرونر قلبی است.