نامه ۱۰۰ نماینده به «روحانی»درباره اجرای برجام

نماینده مردم رشت در مجلس از ارسال نامه ۱۰۰ تن از نمایندگان به رئیس جمهور درباره عدم اجرایی شدن قانون اقدام متقابل برجام خبر داد. جبار کوچکی نژاد از ارسال نامه 100 تن از نمایندگان به رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: این نامه درباره اعمال در‌خواست ماده 236 به رئیس‌جمهور در قبال اقدام متقابل در […]

1

نماینده مردم رشت در مجلس از ارسال نامه ۱۰۰ تن از نمایندگان به رئیس جمهور درباره عدم اجرایی شدن قانون اقدام متقابل برجام خبر داد.

جبار کوچکی نژاد از ارسال نامه 100 تن از نمایندگان به رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: این نامه درباره اعمال در‌خواست ماده 236 به رئیس‌جمهور در قبال اقدام متقابل در برجام است.وی  افزود: نمایندگان در این نامه از رئیس‌جمهور درخواست کردند مفاد قانون اقدامات متقابل جمهوری اسلامی ایران در برابر نقض عهد آمریکا در برجام را اجرا کند.

نماینده مردم رشت در مجلس در تشریح ماده 3 قانون مذکور اشاره کرد و گفت: در این ماده آمده است که اگر یکی از اعضای 5+1 از توافق هسته‌ای خارج شود، دولت موظف است تا اجرای این توافق را متوقف کند.کوچکی‌نژاد تصریح کرد: بنابراین در همین راستا تعدادی از نمایندگان تقاضای اعمال ماده 236 آئین‌نامه داخلی مجلس درباره عدم اجرای مفاد این قانون از سوی رئیس جمهور را مطرح کردند.

*طبق قانون «همه یا هیچ» مذاکرات ژنو، برجام نابود شده است

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم گفت: در مذاکرات ژنو الزامی برای آینده پذیرفته شد و آن قانون «همه یا هیچ» بود، در نتیجه اگر امروز ادعا کنیم برجام نابود شده، ادعای غلطی نیست چون بعضی طرفین برجام الان در آن حضور ندارند.

علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم به درس‌های برجام برای کشور اشاره کرد و گفت: باید پرسید برجام چه محصولی باید برای ما می‌داشت و امروز چه رویکردی باید در قبال آن درپیش بگیریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از درس‌های برجام این است که منافع ملی را نباید دستخوش رقابت‌های انتخاباتی کنیم، اظهار داشت: صنعت هسته‌ای کشور از زمانی آسیب خورد که به عنوان یک مولفه در رقابت‌های انتخاباتی مدنظر قرار گرفت، درحالی‌که اگر منافع ملی را به التهابات و انتخابات گره بزنیم، در این رقابت‌های ذبح خواهد شد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام از عدم اعتماد به دشمن به عنوان درس دوم برجام نام برد و گفت: ما برای عبور از مشکلات کشور با دو رویکرد مواجهیم؛ اول اولویت دادن به ظرفیت‌های داخلی و در عین‌حال بهره‌مندی از ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی که در آن توانمند شدن داخلی اهمیت دارد که در این صورت دشمن امیدی برای ضربه زدن به ما نخواهد داشت.

وی در توضیح رویکرد دوم جهت عبور از مشکلات بیان داشت: آقای سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق در کتاب «مبانی نظری برنامه چهارم توسعه» که در تابستان سال 83 منتشر شد، عنوان می‌دارد که باید نظم موجود جهانی را پذیرفته و یک بازیگر همراه برای دنیا باشیم و در صورت نیاز نیز شکایت خود را به «کدخدا» ببریم؛ که دولت فعلی نیز همین رویکرد را دنبال کرد؛ رویکردی که نه تجربیات تاریخی و نه یافته‌های منطقی آن را تأیید نمی‌کند.

زاکانی با تأکید بر اینکه برجام نشان داد دل بستن به دشمن عملاً جز ناکامی در پی ندارد، گفت: عده‌ای شائبه‌ای مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه اگر برجام بد است، چرا آمریکا از آن خارج شد؟ طرح این سؤال به عدم درک شرایط طرف مقابل برمی‌گردد.وی با اشاره به تفاوت رویکرد میان اروپائیان و دموکرات‌های آمریکا با جمهوری‌خواهان آمریکا اظهار داشت: کشورهای اروپایی و دموکرات‌ها معتقدند که انقلاب اسلامی توانمندتر از آن است که بشود آن را ساقط کرد، لذا تئوری «آبپز کردن تدریجی قورباغه» را دنبال می‌کنند، اما جمهوری‌خواهان بر این باورند که ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که انقلاب اسلامی به مویی بند بوده و به پرتگاه رسیده است و با یک هل دادن می‌توانیم آن را به پایین پرت کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با ذکر اینکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا با منطق دوم عمل می‌کند، گفت: رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هم اگر از خروج آمریکا از برجام حمایت می‌کنند به این دلیل است که از دست جمهوری اسلامی ایران ذله شده‌اند و می‌خواهند با تقویت رویکرد دوم، آمریکا بر ایران فشار آورده و از تبدیل کشورمان به قدرتی موثر در جهان ممانعت کنند.

* بی‌توجهی به کارشناسان داخلی، سند معیوب نصیب کشور کرد

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام به ضرورت استفاده از توان کارشناسی کشور در حوزه‌های حقوق بین‌المللی عمومی و پولی و بانکی به عنوان درس دیگر برجام اشاره کرد و گفت:‌ مسئولان ما باید یاد بگیرند که به حوزه و دانشگاه ما تکیه کنند؛ چراکه وقتی نسبت به کارشناسان بی‌توجهی می‌شود، مرعوب بیگانگان شده و سند معیوبی نصیب ما می‌شود که خلل و فرج بسیار دارد.زاکانی در توضیح نتیجه دوم برجام گفت: اگر تحریم‌ها برداشته نشد، این مذاکرات باید تنبّه و بیداری برای مسئولان و مردم داشته باشد تا رویکردمان به سمت توانمندی‌های داخلی باشد نه به سمت کدخدا؛ البته ما قطعاً خواستار رفع تحریم‌ها هستیم، چون این تنبّه در هر صورت رخ خواهد داد.

* ادعای نابودی برجام غلط نیست

وی افزود: در مذاکرات ژنو الزامی برای آینده پذیرفته شد و آن قانون «همه یا هیچ» بود، در نتیجه اگر امروز ادعا کنیم برجام نابود شده است، ادعای غلطی نیست چون بعضی طرفین برجام الان در آن حضور ندارند که اتفاقاً جزو طرف‌هایی بودند که آقای رئیس‌جمهور اصرار داشت با آنها مذاکره کند.زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود  گفت: رفع تحریم‌ها ارزش چند هفته مذاکره با اروپا را دارد و ما نباید برای ملغی کردن برجام پیش‌قدم شویم، مشروط بر آنکه به جای گفتاردرمانی اقدامات عملی صورت گیرد و کام مردم ما شیرین شود.