3

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: باقی ماندن میوه پوست گرفته شده در مدت زمان طولانی تر، حتی در ظروف در بسته ارزش غذایی آن را کاهش می دهد و ویتامین هایش از بین می رود.

زهرا عبداللهی با بیان اینکه روزانه در رژیم غذایی هر فردی باید ۲ تا ۴ واحد میوه گنجانده شود، افزود: میوه ها در مقایسه با گروه های دیگر غذایی، انرژی و پروتئین کمتری دارند و برعکس دارای مقادیر قابل توجهی فیبر، ویتامین ها و املاح معدنی هستند، مواد مغذی مهم این گروه شامل ویتامین A، ویتامین C، فیبر، مواد معدنی و بتاکاروتن است.

وی در خصوص بتاکاروتن گفت: موادغذایی غنی از بتاکاروتن در رژیم غذایی به تامین نیاز روزانه بدن به ویتامین A کمک می کند. بنابراین میوه هایی با رنگ های سبز، زرد، نارنجی حاوی میزان قابل توجهی از بتاکاروتن بوده، همچنین تیره بودن این رنگ ها نشان از غلظت بالاتری از بتاکاروتن دارد، بتاکاروتن برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و سرطان ها مؤثر است، چنانچه ذخیره ی بتاکاروتن در بدن کافی نباشد، توان سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا کاهش پیدا می کند و به این ترتیب ممکن است در معرض ابتلا به انواع عفونت ها قرار بگیرد.وی با بیان اینکه به جای آبمیوه، خود میوه مصرف شود، بهتر است، گفت: با آبگیری فیبر موجود در میوه ها ازبین می رود و از طرفی مصرف آبمیوه های پاکتی که حاوی آب و شکر و اسانس است، توصیه نمی شود.

وی گفت: میوه ها وقتی بریده یا پوست گرفته می شوند، باید همان موقع مصرف شوند، باقی ماندن میوه در مدت زمان طولانی تر، حتی در ظروف دربسته، ارزش غذایی آن را کاهش می دهد و ویتامین هایش را ازبین می برد.