مرغ یک پا دارد!

حسین زحمتکش/ قیمت گذاری مرغ این روزها سوهانی روی اعصاب تولید کننده و مصرف کننده شده است. اگر برای قیمت مرغ در ماه های اخیرنموداری رسم کنیم شبیه به خط خط بازی کودکانه ای می شود که هیچ فرد و نهادی از آن سر در نمی آورد، جالب است که دولت نیز در این گیس […]

حسین زحمتکش/ قیمت گذاری مرغ این روزها سوهانی روی اعصاب تولید کننده و مصرف کننده شده است. اگر برای قیمت مرغ در ماه های اخیرنموداری رسم کنیم شبیه به خط خط بازی کودکانه ای می شود که هیچ فرد و نهادی از آن سر در نمی آورد، جالب است که دولت نیز در این گیس کشی قیمتی در مواجه با تولیدکننده و مصرف کننده، سیاست یکی به میخ و یکی به نعل را برگزیده تا در این بوران انتقادها بتواند هر دو طرف را راضی نگه دارد.

جالب تر آنکه دقیقا دوسال پیش بود که سازمان جهاد کشاوری مازندران، قبل از عید جلسه ای در راستای مقابله با کاهش قیمت مرغ برگزار کرد و بعد از عید، افزایش بی سابقه قیمت مرغ برای این نهاد دردسرساز شد.

مرغداران نیزی که هر کدام ورزشکار المپیکی برای خود هستند تا دری به تخته ای بخورد در  صف اعتراض مقابل سازمان جهاد کشاورزی جا خوش می کنند حداقل برای چند روز!!!

حالا قیمت که افزایش یابد مردم متضرر شوند  صفی برای اعتراض آن ها وجود ندارد!!

هرچند در این راه، مرغدار و مصرف کننده هر دو متضرر هستند و این وسط دست های پشت پرده که تا ابد نامرئی خواهند ماند سودهای کلان به جیب می زنند و این عجب جیبی است که قصد پر شدن ندارد!

افزایش بی سابقه قیمت مرغ در ماه مبارک رمضان نیز موجب نارضایتی مردم شد و دلیل آن نیز عدم جوجه ریزی سالن های مرغداری و عدم توزیع مرغ منجمد توسط اداره کل پشتیبانی امور دام در بازار بود، افزایش قیمت مرغ، روزه داران الهی را ناراضی بر سر خوان پربرکت حق تعالی برد لیکن انتظار می رفت معیشت مردم در ماه مبارک بازی گرفته نشود و مسئولان و تولیدکنندگان دعوای خود را به این ماه نمی کشاندند تا مردم؛ این ماه را در کنار مشقت گرما، سختی معیشت نداشته باشند.

مدتی قبل قیمت مرغ به کیلویی هشت هزار تومان رسید و الان با کاهش دو هراز تومانی مواجه شده است!

 

با توجه به اینکه استان مازندران دارای مازاد تولید است و بر اساس حساب و کتاب عقلی مازاد هر محصولی در بازار باعث کاهش قیمت آن می شود اما این روزها شاهد هستیم مرغ، در ارزان ترین حالت قیمتی از مرغدار خریداری و به مردم فروخته می شود! حال بگردید دنبال پرتقال فروش!! البته این نقد من را نباید کشتارگاهها به خود بگیرند چون در این تورنمنت بین المللی! کشتارگاه ها نیز متضرر هستند. نمونه بازر کشتارگاه های مازندرانی که می توان از آن به عنوان متضرر واقعی نام برد، کشتارگاه پرستو است که قابلیت بالایی در صادرات مرغ به دیگر کشورها را داراست اما تا به الان یک راله هم مشوق های صادراتی او پرداخت نشده است! حالا باید دوباره بگویم بگردید دنبال پرتقال فروش که قطعا از بین تولیدکننده، کشتارگاه و مصرف کننده نیست! البته دولتی ها هم به خود نگیرند ما حرف را زدیم و صاحب حرف خود فهیمد آنچه که باید می فهیمد!