مربیان موفق و ناموفق در لیگ برتر

حرف آنلاین: سید حجت موسوی/ بررسی عملکرد مربیان در پایان لیگ بصورت آماری نشان دهنده بیلان کاری آنها در فصل قبل است . اما اینکه چه مربی موفق بوده و کدام مربی موفقیت کمتری داشته باید از زوایای بیشتری مورد تحقیق قرار بگیرد . میزان تاثیر گزاری هر مربی بر عملکرد تیم تحت حمایتش قیمت […]

حرف آنلاین: سید حجت موسوی/ بررسی عملکرد مربیان در پایان لیگ بصورت آماری نشان دهنده بیلان کاری آنها در فصل قبل است . اما اینکه چه مربی موفق بوده و کدام مربی موفقیت کمتری داشته باید از زوایای بیشتری مورد تحقیق قرار بگیرد . میزان تاثیر گزاری هر مربی بر عملکرد تیم تحت حمایتش قیمت او را در بازار نقل و انتقالات مربیان بالا برده و هواخواهان بیشتری پیدا می کند . اما دنیای مربیگری هم مثل دوران بازی دوران طلایی و زمان های افت خواهد داشت . مسیر رشد یک مربی باید از کار با نونهالان ، نوجوانان و بترتیب تا بزرگسالان طراحی شود . البته ما در موارد استثنا بحث نمی کنیم ، که تعدادشان بسیار اندک است . بسیار ی از نوادر دنیای مربیگری هیچ وقت مراحل بالا را طی نکردند و یا اصلا فوتبالیست مطرحی نبودند و یا حتی بعضی از انها اصلا فوتبال بازی نکردند . در هر صورت کار مربیگری در کشورمان مثل بیشتر کارهای دیگر با همه دنیا و چارچوب های موجود فرق می کند .  اینجا تمام کسانی که در تیم ملی مطرح بودند و یا جزو ستارگان باشگاهها بوده اند انتظار دارند فقط سرمربی تیم ملی شوند ، حتی کار بعنوان کمک مربی را نمی پذیرند و آن را برای خود افت می دانند و با اشاره به نام بزرگشان می گویند که من زیر دست فلانی باشم ؟ !

برای همین است که همیشه نیمکت کمک مربی در این کشور خالی مانده و آنهایی که این کرسی را می پذیرند خیلی با اشتیاق به سمت آن نمی روند . البته بررسی این موضوع نیاز به بحث جداگانه ای دارد که در این فرصت مجالی برای ان نیست . در باشگاهها هم  کم و بیش وضعیت به همین شکل است و نامداران عرصه باشگاهی فقط به دنبال پست سرمربی هستند . جالب اینجاست که اگر فوتبالیست های مطرح گذشته ما که بدنبال فرماندهی تیم های مورد نظرشان هستند نگاهی مثلا به کشور آلمان بیاندازند و کمی روی اسم ستارگان دهه گذشته و دورتر آلمان تمرکز کنند و فکر کنند که اگر نیمکت آلمانها می خواست با اسامی بزرگ پر شود چه نامهای بزرگی برای تصدی این مقام وجود داشت . ولی سر مربی انتخاب شده آلمانها کسی است که هرگز بازیکن بزرگی نبوده و سرمربی هیچ تیم مطرحی هم نبوده و فقط کمک مربی بوده است ! او از کلاس درس سرمربیان قبلی استفاده مناسب را برده و حالا با تیمش در دنیا آقایی می کند ولی ما در تیم ملی خودمان برای اینکه از تجربیات کی روش استفاده کنیم داوطلبی نداریم و اگر کسانی هم به نیمکت اضافه شده اند خیلی زود و به بهانه های مختلف آن را رها کرده اند . اما در مورد لیگ و خصوصا لیگ برتر به بررسی عملکرد چند تن از مربیان تیم های مدعی قهرمانی و یا کاندیدای سقوط می پردازیم .

  • حسین فرکی : با سپاهان قهرمان شد . او که در مقاطعی از فصل با تیمش دچار افت شد و نتایج خوبی نگرفت در ادامه کار قابلیت های خود و باشگاه منظم سپاهان را اثبات کرد و تیمش را به جلو هدایت کرد و این موضوع برای او اهمیتی دو چندان دارد چرا که او با فولاد هم قهرمان شده بود . او در 23 بازی صاحب 47 امتیاز و میانگین کمی بیش از دو امتیاز شد و سپاهان را برای پنجمین بار قهرمان لیگ کرد .
  • تونی اولیویرا : در 11 بازی آخر تراکتور هدایت این تیم را عهده دار بود و در مجموع 26 امتیاز گرفت . هر چند میانگین امتیازات او از همه مربیان بالا تر بود اما در بازی آخر نتوانست تراکتور را به قهرمانی برساند و ناکام ماند .
  • علیرضا منصوریان : با نفت که ثبات مدیریتی و انسجام تیمی انها در سه سال گذشته از آنها یک مدعی جدی ساخته بود صاحب 58 امتیاز شد و این تیم را به فینال جام حذفی برد . در لیگ قهرمانان هم آنها مدعی صعود هستند که البته از تیم شایسته منصوریان بعید هم نیست .
  • یحیی گل محمدی : وی که به همراه ذوب آهن در 15 دور برگشت 34 امتیاز گرفت تعجب همگان را بر انگیخت به نظر می رسد آرامش و اعتمادی که یحیی به هر تیمی که در ان حضور دارد تزریق می کند از مهم ترین ابزار های موفقیت این مربی آینده دار است . اگر مسئولان ذوب اهن شرایط را برای فصل بعد مهیا کنند اصفهانی ها دو مدعی در لیگ بعدی خواهند داشت .

در انتهای جدول کار برای مربیانی که در پایان فصل برای نجات تیم های ته جدولی و به اصطلاح فانوس به دست مسئولیت آنها را بعهده می گیرند بسیار سخت است .

  • فرهاد کاظمی : که در هفته نوزدهم تیمی را تحویل گرفت که در 18 بازی 26 امتیاز داشت . او که در نجات تیم های ته جدولی تبهر دارد با کسب 15 امتیاز از 12 بازی و از جمله سه برد متوالی با ارزش در سه هفته پایانی راه آهن را از سقوط نجات داد .
  • ملوان بندر انزلی که فصل را با نصرت ایراندوست شروع کرده بود ادامه کار را به مسیلویچ سپرد که مجموع امتیازات این دو مربی 9 امتیاز بود اما با ورود فیروز کریمی انها جانی دوباره گرفتند و با کسب 21 امتیاز از 15 بازی بعدی در لیگ برتر ماندنی شدند .

ناکامان بزرگ در لیگ گذشته بسیارند مثل امیر قلعه نوعی که با کسب 47 امتیاز از 30 بازی در مجموع برای استقلالی ها   رتبه ششم را بدست آورد که اصلا خوشایند مسئولین استقلال نبود . علی دایی در هفت بازی هشت امتیاز گرفت که البته مدیران پرسپولیس به اندازه رقیب سنتی صبور نبودند و او را برکنار کردند در ادامه حمید درخشان می خواست منجی تیم باشد . او در 17 بازی 21 امتیاز گرفت  اما پرسپولیس با او در آسیا موفق بود و استقلال را هم شکست داد  . حالا آنها در مرحله حذفی منتظر بازی حساس با نماینده عربستان هستند .