مدیرکل شیلات مازندران خبر داد: پیش‌بینی افزایش 20 درصدی محصولات شیلاتی

ساری _خبرنگار حرف: مدیرکل شیلات مازندران از پیش‌بینی افزایش صادرات محصولات شیلاتی در سال جاری خبر داد. ولی اله محمد زاده در برنامه تابستان خبری استانداری، بابیان اینکه مازندران تنها استانی است که ناحیه صنعتی شیلاتی دارد، گفت: تمام مراحل صنایع وابسته شیلات در این شهرک فعالیت می‌کنند بطوریکه تولید سال گذشته 105 هزار تن […]

ساری _خبرنگار حرف: مدیرکل شیلات مازندران از پیش‌بینی افزایش صادرات محصولات شیلاتی در سال جاری خبر داد.

ولی اله محمد زاده در برنامه تابستان خبری استانداری، بابیان اینکه مازندران تنها استانی است که ناحیه صنعتی شیلاتی دارد، گفت: تمام مراحل صنایع وابسته شیلات در این شهرک فعالیت می‌کنند بطوریکه تولید سال گذشته 105 هزار تن بود که 10 درصد رشد داشت. وی با اشاره به اینکه حدود 12 هزار نفر در فعالیت‌های شیلاتی مشغول به کار هستند، تصریح کرد: 1730 میلیارد تومان درآمد فعالان شیلاتی در سال گذشته بود و بیش از هفت هزار تن صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای مختلف به ارزش حدود 30 میلیون دلار بود.

در سه‌ماهه ابتدایی امسال نیز 650 تن صادرات به ارزش 2.7 میلیون دلار صورت گرفت و پیش‌بینی می‌کنیم امسال 10 الی 20 درصد افزایش باشد.

به گفته وی، مزرعه خاویاری جویبار یکی بزرگ‌ترین در دنیا است و پایانه صادراتی استان‌های شمالی نیز در جویبار در حال ساخت است.

 مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه ظرفیت‌های خوبی در راستای اشتغال و توسعه اقتصادی حوزه شیلات داریم، افزود: استاندار و رئیس سازمان شیلات حمایت خوبی دارند و در بخش آبزی پروی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی داریم که یکی پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی و دیگری پرورش ماهی در قفس دریایی است. هفت مزرعه خاویاری در مرحله ساخت و پنج مزرعه نیز پروانه تأسیس صادرشده که در انتظار دریافت تسهیلات هستند.

محمد زاده بابیان اینکه 52 درصد ماهیان خاویاری در کشور در مازندران تولید می‌شود، ادامه داد: مازندران به دلیل شیب مناسب و جنس بستر دریا در میان استان‌های شمالی شرایط بهتری برای این طرح‌ها دارد. در سال گذشته بیش از 500 تن تولید داشتیم.

وی ادامه داد: تکثیر طبیعی با مشارکت جامعه صیادی طرح دیگر اقتصاد مقاومتی است که از 24 مکان به 40 مورد رسیده است، 24 درصد نیز در سال گذشته رشد داشته است. افزایش 142 درصدی صید ماهیان استخوانی در سال گذشته تحت تأثیر همین طرح بود.

مدیرکل شیلات مازندران به کارکرد شیلاتی آب‌بندان ها علاوه بر گردشگری و تأمین آب کشاورزی دارد، خاطرنشان کرد: در 17 هزار هکتار آب‌بندان پرورش ماهی در حال انجام است و آمادگی افزایش این سطح نیز وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ترویج فرهنگ مصرف ماهی به‌عنوان غذا و دارو را ضروری دانست و اظهار داشت: مصرف سرانه ماهی مردم استان در طول سال 14 کیلوگرم است و این میزان در کشور 10 کیلو و در دنیا 20 کیلو است که اختلاف چشمگیری وجود دارد.

به گفته وی، در صورت افزایش سرانه مصرف ماهی شاهد کاهش هزینه‌های درمانی خواهیم بود، 250 نوع غذا از ماهی در دنیا طبخ می‌کنند اما در کشور ما صرفاً چهار یا پنج نوع صورت می‌گیرد، با برگزاری جشنواره‌های طبخ ماهی به دنبال افزایش و آموزش این بخش در میان مردم هستیم.