فعالیت 18 مرکز اورژانس اجتماعی در مازندران

مرکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، خط تلفن اورژانس اجتماعی ۱۲۳، خدمات سیار و پایگاه خدمات اجتماعی چهار محور اصلی فعالیت اورژانس اجتماعی است که بنا به گفته سرپرست بهزیستی مازندران 18 مرکز اورژانس اجتماعی در استان فعال است. خط تلفن اورژانس اجتماعی  به‌صورت شبانه‌روزی به گروه‌های هدف با اولویت دادن به موارد […]

مرکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، خط تلفن اورژانس اجتماعی ۱۲۳، خدمات سیار و پایگاه خدمات اجتماعی چهار محور اصلی فعالیت اورژانس اجتماعی است که بنا به گفته سرپرست بهزیستی مازندران 18 مرکز اورژانس اجتماعی در استان فعال است.

خط تلفن اورژانس اجتماعی  به‌صورت شبانه‌روزی به گروه‌های هدف با اولویت دادن به موارد کودک‌آزاری، همسر آزاری و خودکشی باهدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی،  خدمات تخصصی ارائه می‌کند.

ارتقاء سطح دانش و آگاهی افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی در خصوص مسائل و مشکلات اجتماعی و کمک به درک موقعیت خود در شرایط بحرانی را از اهداف تخصصی اورژانس اجتماعی است.

به دیگر اهداف این مرکز انجام مداخلات روانی ـ اجتماعی قبل از مداخلات قضایی ـ انتظامی، کمک به قضازدایی و پیشگیری از جرم،  شناسایی آسیب‌های اجتماعی شایع و در حـال شـیوع و یـا نوپدیـد و بازپدید، شناسایی کانون‌ها و مناطق آسیب‌زای اجتماعی و  ارائـه خـدمات تخصصـی و به‌موقع بـه افـراد در معـرض آسـیب و آسیب‌دیدگان اجتماعی از دیگر اهداف است.

کودکان آزاردیده، همسران آزاردیده، افراد تحت خشونت‌های خانگی، فرار از منزل، زوجین متقاضی طلاق، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتمـاعی، کسانی که اقدام بـه خودکشـی کـرده‌انـد و افـراد دارای اخـتلال هویـت جنسـی را مهم‌ترین گروه هدف اورژانس اجتماعی هستند.

عدم تشکیل پرونده قضایی، تسهیل در توانمندسازی، پرهیز از برچسب خوردن، ارتقای سلامت روانی افراد، ارتقای سلامت اجتماعی، حل مشکل خارج از محیط‌های انتظامی ـ قضایی و  استفاده مناسب‌تر از منابع اجتماعی موجود در جامعه از مهم‌ترین مزایای مداخلات روانی و اجتماعی اورژانس اجتماعی در پیشگیری از وقوع جرم است.

سرپرست بهزیستی مازندران در گفت‌وگو  با فارس در خصوص فعالیت خط تلفن اورژانس اجتماعی۱۲۳ بهزیستی گفت:  ۱۸ مرکز اورژانس اجتماعی در سراسر استان به خدمات‌دهی می‌پردازند.

جمال باقری اظهار کرد: در ۶ ماه نخست سال جاری ۲ هزار و  ۷۶۱ نفر در مراکز مداخله در بحران، ۳۰ هزار و  ۸۵۳ نفر توسط تیم خدمات سیار شناسایی و خدمات مشاوره دریافت کردند.

وی تصریح کرد: ۲۶ هزار و ۷۵ نفر نیز با خط تلفنی ۱۲۳  تماس گرفتند و به این افراد نیز برحسب موضوع مشاوره ارائه‌شده است.سرپرست بهزیستی مازندران در پایان گفت: هزار و ۵۸۹ نفر در پایگاه‌های خدمات اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران خدمات دریافت کردند.

ارائـه خـدمات تخصصی و فوری به افراد در معرض آسیب و آسـیب‌دیـدگان اجتمـاعی، مرکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، خط تلفن اورژانس اجتماعی ۱۲۳، خدمات سیار و پایگاه خدمات اجتماعی چهار محور اصلی فعالیت اورژانس اجتماعی است.