فرصت ۶۰ روزه برای واکسیناسیون

گفته می‌شود تا آمدن پیک ششم کرونا، فرصت ۶ تا ۸ هفته‌ای داریم که بتوانیم حداقل ۷۵ درصد جمعیت هدف را واکسینه کنیم. حالا که روند واردات واکسن به کشور سرعت گرفته و هر چند روز یک‌بار شاهد تحویل محموله جدیدی از واکسن‌های کرونا به وزارت بهداشت هستیم، انتظار می‌رود تا قبل از ورود به پیک ششم کرونا، […]


گفته می‌شود تا آمدن پیک ششم کرونا، فرصت ۶ تا ۸ هفته‌ای داریم که بتوانیم حداقل ۷۵ درصد جمعیت هدف را واکسینه کنیم.

حالا که روند واردات واکسن به کشور سرعت گرفته و هر چند روز یک‌بار شاهد تحویل محموله جدیدی از واکسن‌های کرونا به وزارت بهداشت هستیم، انتظار می‌رود تا قبل از ورود به پیک ششم کرونا، جمعیت هدف کشور واکسینه شوند.

بر اساس آمار روزانه وزارت بهداشت، تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۱۸۰ نفر در کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. همچنین، ۱۱ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۸۹۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۳۳ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۷۶ دوز رسید.

با این حساب باید در فرصت ۶۰ روزه یا ۸ هفته‌ای تا رسیدن پیک ششم کرونا، ۵۰ میلیون نفر دیگر واکسینه شوند تا امیدوار باشیم که ایمنی جمعی فراهم شده و از شدت میزان بستری‌ها و مرگ‌های کرونایی کاسته می‌شود. زیرا، جمعیت هدف کشور در برنامه واکسیناسیون کشوری، حداقل ۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که تا کنون ۱۱ میلیون نفر واکسینه شده اند.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در واکنش به فرصت واکسیناسیون جمعیت هدف تا قبل از ورود به پیک ششم کرونا، گفت: دو موضوع برای تأمین واکسن مهم است، اول به میزان کافی واکسن موجود باشد و دوم تداوم واردات واکسن است. چون اگر مطمئن باشیم که واکسن به اندازه کافی موجود است، نگران تأمین دوز دوم نخواهیم بود ولی اگر غیر از این باشد روند با احتیاط پیش خواهد رفت بنابراین با این روند پایدار واردات قطعاً مراکز تزریق واکسن را افزایش خواهیم داد.

وی افزود: بر اساس رفتارشناسی بیماری کرونا، ممکن است در آبان خیز جدید داشته باشیم. البته تا آبان ۶ تا ۸ هفته طلایی فرصت داریم که اگر سرعت واکسیناسیون را بالاتر ببریم و درصد بالایی را واکسینه کنیم با خیال بسیار راحت به مقابله با پیک بعدی خواهیم رفت.

رئیسی تاکید کرد: زمانی ممکن است خیز بیماری داشته باشیم ولی مرگ و میر بسیار پایین باشد و این در شرایطی است که واکسیناسیون بالای ۷۵ درصد انجام شده باشد که این هدف اول ما است.

وی با بیان اینکه هر روز به دانشگاه‌های علوم پزشکی واکسن ارسال می‌شود، اضافه کرد: ۳۱ استان داریم که هر استان ظرفیت تزریق روزانه ۱۰۰ هزار دوز واکسن را دارد، حتی اگر در هر استان هر روز ۶۰ هزار دوز واکسن تزریق شود یعنی ظرفیت تزریق روزانه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن در کشور وجود دارد.

اگر قبول کنیم که با توجه به روند واردات واکسن به کشور، روزانه بتوانیم ۱.۸ میلیون دوز واکسن به جمعیت هدف تزریق کنیم، یعنی در مدت ۳۰ روز می‌توانیم ۵۴ میلیون دوز واکسن تزریق کنیم که با این حساب می‌توان امیدوار بود جمعیت هدف در پایان مهر ۱۴۰۰ واکسینه شوند. ماه آبان هم فرصتی خواهد بود که واکسیناسیون جاماندگان انجام شود و به این شکل می‌توان گفت که تا قبل از خیز جدید کرونا در پاییز، کشور به ایمنی جمعی برسد.

البته تمامی این استدلال‌ها روی کاغذ و در مصاحبه‌هایی که انجام می‌شود، قابل قبول و امیدوار کننده است. زیرا، در مسیر اجرایی شدن این برنامه و فرصت باقی مانده برای مصون ماندن از ترکش‌های پیک ششم، به ابزار زیادی نیاز داریم. مثلاً، نیروهایی که باید در مراکز واکسیناسیون باشند و همچنین افزایش تعداد مراکز تزریق واکسیناسیون نیز، حداقل ابزار لازم است.

روز گذشته در بازدید سرزده وزیر بهداشت از چند مرکز واکسیناسیون در تهران، شرایط تزریق آن گونه نبود که رضایت وزیر را فراهم کرده باشد، به طوری که در بازدید از مرکز واکسیناسیون مجموعه ورزشی کردستان در بزرگراه کردستان، گفت: مردم صبح خیلی زود و قبل از بازگشایی مراکز واکسیناسیون به این پایگاه‌ها مراجعه نکنند چون ساعات کار این مراکز باید تا ساعت ۲۰ ادامه داشته باشد.

وی همچنین در بازدید از مرکز واکسیناسیون پارک ترافیک واقع در خیابان امیرآباد، ضمن ناکافی دانستن نیروهای این مرکز و سه تیم واکسیناتور فعال، افزود: تیم‌های واکسیناتور حتماً باید افزایش یابند تا معطلی مردم برای تزریق واکسیناسیون وجود نداشته باشد و کار تزریق واکسن در کوتاه‌ترین زمان با حفظ عزت و احترام مردم انجام شود.

در هر حال، اگر نمی‌خواهیم تجربه سخت و تلخ پیک پنجم تکرار شود، باید از همین امروز برای سرعت دادن به برنامه واکسیناسیون در کشور اقدام کنیم تا شاید بتوان سرمای زمستان ۱۴۰۰ را بدون تلخ کامی‌های کرونا تحمل کرد.