فراز و نشیب فدراسیون فوتبال در سالی که گذشت

فدراسیون فوتبال روزهای پر فراز و نشیبی را در سال ۹۶ سپری کرد و ضمن رسیدن به عناوین مهم، در بخش‌های مختلفی هم با شکست مواجه شد. فوتبال ایران در سال ۹۶، روزهای پرفراز و نشیبی را طی کرد که اوج آن موفقیت تیم ملی‌های ملی و فرود آن شکست مجدد ایران در مناقشه با […]

1

فدراسیون فوتبال روزهای پر فراز و نشیبی را در سال ۹۶ سپری کرد و ضمن رسیدن به عناوین مهم، در بخش‌های مختلفی هم با شکست مواجه شد.

فوتبال ایران در سال ۹۶، روزهای پرفراز و نشیبی را طی کرد که اوج آن موفقیت تیم ملی‌های ملی و فرود آن شکست مجدد ایران در مناقشه با عربستان و بلاتکلیفی حق پخش تلویزیونی بود. فدراسیون فوتبال ایران به عنوان متولی فوتبال نقش مهمی در مدیریت این اتفاق داشت که در ادامه به بررسی عملکرد این نهاد فوتبالی می‌پردازیم.

*حضور تیم‌های ملی در جام‌های جهانی

به جز تیم ملی بزرگسالان که برای نخستین بار دومین صعود متوالی‌اش به جام جهانی را تجربه کرد، تیم ملی فوتسال قهرمان آسیا شد. نوجوانان ایران در جام جهانی زیر ۱۷ سال تا مرحله یک چهارم نهایی پیش رفتند و بهترین نتیجه فوتبال ایران در تاریخ جام‌های جهانی را به دست آورند. تیم ملی جوانان هم در جام جهانی حاضر شد و با یک برد و دو باخت در دور گروهی به کارش پایان داد. تیم ملی فوتبال ساحلی هم با کسب رده سوم مسابقات بین قاره‌ای عملکرد نسبتا خوبی در سال ۹۶ داشت.

*حضور اینفانتینو در ایران

از مهمترین اقدامات فدراسیون فوتبال دعوت رییس فیفا به ایران بود. اینفانتینو در بازدید از ایران درباره مسائل مهمی صحبت کرد که می‌تواند راهگشای فوتبال ایران باشد. باید دید فدراسیون بعد از دعوت از اینفانتینو می‌تواند امتیازاتی را از این طرق به دست بیاورد یا نه.

*شکست در مناقشه با عربستان

گره مناقشه ایران و عربستان در سال ۹۶ هم باز نشد تا یک شکست دیگر در دیپلماسی ورزشی نصیب ایران شود. در حالی که فدراسیون فوتبال اعلام کرده بود کمیته مسابقات و هیات رییسه AFC رای به بازی نمایندگان ایران برابر عربستان در خانه داده، دبیرکل این نهاد بین المللی گفته تاج و همکارانش را رد کرد و مطابق سه سال گذشته تیم‌های ایرانی در خارج از کشور میزبان نمایندگان عربستان بودند.

*بلاتکلیفی حق پخش تلویزیونی

بلاتکلیفی فوتبال برای دریافت حق پخش تلویزیونی در سال ۹۶ هم ادامه داشت و فدراسیون فوتبال که صدا و سیما را طرف حساب خود می‌داند نتوانست برای چندمین سال متوالی درآمدی از این بخش داشته باشد. هر چند بعد از تاکید اینفانتینو بر تحقق حق پخش تلویزیونی، مدیران باشگاه‌ها و رییس فدراسیون فوتبال مصوبه‌ای را امضا کردند که اگر صدا و سیما تا تاریخ مشخصی تکلیف حق پخش تلویزیونی را تعیین نکند، باشگاه‌ها به سراغ پخش کننده‌های خصوصی می‌روند.  حتی در مقطعی هم فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ از ورود دوربین‌های تولید محتوا به ورزشگاه‌ها جلوگیری به عمل آورند.

*برکناری علیرضا اسدی

برکناری دبیرکل سابق این فدراسیون در سال ۹۶ تبعات بدی به دنبال داشت چرا که درست بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی، کی‌روش به سراغ اختلافات قدیمی با اسدی رفت. درست بعد از این اتفاق، علیرضا اسدی از سوی فدراسیون فوتبال کناره گذاشته شد. البته مدیران فدراسیون فوتبال عنوان کردند که کلید تغییرات پیش از بیانیه کی‌روش علیه اسدی خورده بود اما این اتفاق نمی‌توانست بی‌ربط به درگیری لفظی کی‌روش و اسدی باشد.

*تمهیدات برای حضور موفق ایران در جام جهانی ۲۰۱۸

بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۸ و مشخص شدن رقبای ایران، کی‌روش مصاحبه تندی علیه مدیران فدراسیون داشت تا آنها را مجاب به حمایت بیشتر از تیمش کند. به گزارش ایسنا، در نهایت کمیته برنامه ریزی برای حضور تیم ملی در جام جهانی تشکیل شد و بخش زیادی از خواسته‌های کی‌روش را پوشش داد تا تیم ملی با برنامه ریزی بهتری راهی جام جهانی شود.

*عملکرد ضعیف در عقد قرارداد پوشاک تیم‌های ملی

یکی از اقدامات تاج در فدراسیون فوتبال کنار گذاشتن البسه جیووا و خرید لباس از آدیداس بود. تاج قول داده بود که با رایزنی با مسئولان این شرکت، قرارداد اسپانسری به امضا برسد اما با وجود صعود تیم ملی به جام جهانی، این قرارداد میسر نشد و فدراسیون‌نشین‌ها هم دست از خرید لباس از آدیداس برنداشتند. این اتفاق در نهایت به امضای قرارداد خرید با آدیداس ختم شد تا فدراسیون فوتبال فرصتی خوبی که برای درآمدزایی فراهم شده بود را از دست بدهد.

*تفاهم نامه همکاری با قطر، روسیه، آلبانی و …

یکی از اولویت‌های مهدی تاج در دوره ریاستش، ترویج روابط دوستانه با کشورهای مختلف دنیا است که بر همین اساس قراردادهایی با کشورهای قطر، آلبانی، روسیه و … به امضا رسید که در آینده می‌تواند موجب رشد و پیشرفت فوتبال ایران شود. برای مثال قطری‌ها تاکید کردند که می‌توانند امکانات خود در کمپ اسپایر را در اختیار تیم‌های ملی ایران قرار دهند و حتی برای جام جهانی ۲۰۲۲ از جزیره کیش کمک بگیرند.

*به چالش کشیده شدن فدراسیون توسط علی کریمی در حضور ساکت

بعد از انتقادات شدید علی کریمی از فدراسیون فوتبال و مجموعه زیر نظر این نهاد، محمدرضا ساکت و علی کریمی مناظره‌ای را در برنامه تلویزیونی نود برگزار کردند. در طول برنامه کریمی به صورت پراکنده انتقاداتی را مطرح کرد که ساکت به عنوان نماینده فدراسیون پاسخ داد. بعد از پایان برنامه هجمه زیادی به فدراسیون فوتبال از جمله مهدی تاج و محمدرضا ساکت وارد شد که این فدراسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد دیگر حاضر به پاسخگویی به انتقادات در رسانه‌ها نیستند.

*محول شدن همه امور به محمدرضا ساکت

هم‌زمان با حضور تاج در فدراسیون، ساکت ابتدا به عنوام مشاور و سپس به عنوان رییس سازمان تیم‌های ملی انتخاب شد. در ادامه دایره وظایف ساکت بیشتر هم شد و بعد از استعفای اسدی، او به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال برگزیده شد تا با داشتن سمت هایی در هفت بخش مختلف، آچار فرانسه فدراسیون فوتبال نامیده شود و بعضا در اداره امور با مشکلاتی مواجه شود.

*استراتژی نامناسب در مدیریت تیم‌های پایه

علی رغم موفقیت نسبی تیم‌های پایه در سال ۹۵ و ادامه دار شدن موفقیت آنها درسال ۹۶، فدراسیون فوتبال در تشکیل تیم‌های پایه جدید مانند امید و جوانان ناموفق بود چرا که هر دو تیم نتوانستند از مرحله مقدماتی به مرحله پایانی صعود کنند و این تیم‌ها منحل شدند.