علی شجاعی مدیر مرکز بازتوانی معتادین امید بازگشت به زندگی جویبار:ریشه کن کردن بسیاری ازمعضلات اجتماعی با جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر

علی شجاعی وکیل پایه یک دادگستری و مدیر مرکز بازتوانی معتادین امید بازگشت به زندگی شهرستان جویبار طی گفتگویی، اعتیاد به مواد مخدر را سر منشا اکثر جرائم پر خطر مطرح کرد. حاج علی شجاعی وکیل پایه یک دادگستری و مدیر مرکز بازتوانی معتادین  امید به زندگی شهرستان جویبار که از آغاز به فعالیت خود […]

علی شجاعی وکیل پایه یک دادگستری و مدیر مرکز بازتوانی معتادین امید بازگشت به زندگی شهرستان جویبار طی گفتگویی، اعتیاد به مواد مخدر را سر منشا اکثر جرائم پر خطر مطرح کرد.

حاج علی شجاعی وکیل پایه یک دادگستری و مدیر مرکز بازتوانی معتادین  امید به زندگی شهرستان جویبار که از آغاز به فعالیت خود توانسته است عده ای زیادی از افراد معتاد به مواد مخدر را در سطح استان و شهرستان را شناسائی و ترک دهد و از این بین نیز توانسته بسیاری از این افراد را نیز مشغول به کار کند.

خودتان را معرفی نمایید:

با عرض تسلیت به مناسبت سالگرد شهادت سردار دلها  سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که در حمایت از مظلومان ،با خط مشی گرفتن از مقام معظم رهبری، حد و مرز جغرافیایی نمی شناخت، بنده علی شجاعی متولد سال ۱۳۵3 ، وکیل پایه یک دادگستری، مدیر مرکز بازتوانی معتادین (امید بازگشت به زندگی) شهرستان جویبار و مسئول کمیته انضباطی و قضایی هیات کشتی استان مازندران هستم.

نظر شما در مورد اعتیاد و تاثیرآن در جامعه چیست ؟

بر خود لازم دانستم که در زمینه بیماری اعتیاد و تاثیر آن در جامعه و اهداف مرکز بازتوانی معتادین امید بازگشت به زندگی ،نکاتی را عرض نمایم . منشأ اکثر جرائم پر خطر مثل، سرقت، چاقوکشی، اسید پاشی، قتل، آدم ربایی و … و همچنین منشأ اکثر اختلافات خانوادگی مثل طلاق و مرگ های ناگهانی مثل خودکشی، اوردوز، اعتیاد به مواد مخدر و محرک می باشد که با ریشه کن کردن این معضل اجتماعی می توان از بسیاری از اتفاقات ذکر شده و انباشته شدن پروندها در دادسراها و دادگاها و بسیاری از نا هنجاری های اجتماعی جلو گیری به عمل آورد ، چرا که ادامه مصرف مواد مخدر و محرک ،زندان، تیمارستان و مرگ ذلت بار و چوبه دار می باشد.با نگرش در پروندهای مطروحه در دادسراها، دادگاهای کیفری یک و کیفری دو علی الخصوص در دادگاه خانواده متوجه می شویم که منشأ اکثر پروندهای مذکور اعتیاد به مواد مخدر و محرک می‌باشد.

مرکز بازتوانی معتادین مواد مخدر جویبار چه فعالیت هایی دارد؟

مرکز بازتوانی معتادین مواد مخدر امید بازگشت امید به زندگی این شهرستان مامن امن، درمان و حصول بهبودی بسیاری از جوان‌های منطقه شده است. مرکز ما با در اختیار داشتن کارشناسان و پرسنل با تجربه و خبره، علاوه بر تلاش در جهت درمان و حصول بهبودی مددجویان، با پا در میانی و استفاده از پتانسیل های لازم ،سعی در جلو گیری از برهم پاشیدن خانواده و تلاش در اخذ رضایت از شاکیان خصوصی، مددجویان ،(که به خاطر اعتیاد به مواد مخدر ،این اختلافات،و جرائم بوجود آمده ) اقدام می نماید.از آنجایی که یکی از عوامل لغزش و برگشت مجدد مددجویان به مصرف مواد مخدر، بیکاری می باشد، مرکز بازتوانی امید بازگشت به زندگی جویبار با تلاش در مشغول به کار کردن مدد جویان بعد از حصول بهبودی می نماید.

عوامل ریشه کن کردن اعتیاد در جامعه چیست؟

 باید توجه داشت ریشه کن کردن ،این معضل بزرگ روز جامعه (اعتیاد به مواد مخدر) محقق نمی گرد مگر اینکه اولا این باور را داشته باشیم که بیماری اعتیاد قابل درمان و توقف می‌باشد و می توان به شخص معتاد تولدی دیگر داد. چه بسا افرادی، بواسطه اعتیاد به مواد مخدر، کارتن  خواب شده و به مرکز مراجعه و یا معرفی شده‌اند و پس از حصول بهبودی و با بودن در لاین بهبودی نه تنها دیگر خسارت نزدند بلکه جبران خسارت کرده اند و در عرصه های اجتماعی و خانوادگی از موفق ترین افراد جامعه نیز شدند و از کارتن خوابی با بودن در لاین بهبودی تا مرز استادی دانشگاه و سایر جایگاههای بالاتررسیده اند که تعداد این افراد در اطراف ما کم نیستند دوما اینکه ریشه کردن اعتیاد محقق نمی شود مگر اینکه یک عزم و کمک عمومی اتفاق بیافتد.

امید خدمت گزاران مرکز بازتوانی معتادین (امید بازگشت به زندگی ) جویبار به  این است تا یک مسئول و ورزشکاری  وارد مرکز شود تا موجبات دلگرمی ،تشویق، و مضاعف شدن انگیزه مددجویان و خدمت گزران و پرسنل گردد. هر چند در حال حاضر به خاطر جلوگیری از شیوع این بیماری منحوس حسب دستور از تردد جلوگیری می گردد ولی به طور کلی بدون حمایت شما مردم فهیم و مسئولین دلسوز ما  نمی توانیم با قدرت پیش برویم.

چه سختی هایی را در اجرای فعالیت های خود  داشتید؟

اقرار میکنم که بارها  بابت  خدمت به این قشر از جامعه، توسط عده ایی مورد نکوهش قرار گرفتم ولی من  به همراه همکارانم به این خدمت افتخار میکنیم و از این بابت به پیشگاه خداوند متعال سجده شکر به جا میاورم و زمانی که می بینم مددجویی در نهایت ناچاری و ناتوانی برای درمان به مرکز ما مراجعه می نمایدو چراغ خانه اش بواسطه اعتیاد به مواد مخدر خاموش شده است و ارکان خانواده اش از هم پاشیده شده است مجددا پس از حصول بهبودی و رهایی از بیماری اعتیاد  چراغ خانه اش روشن شده است و فرزندانش مهر فرزند طلاق بر پیشانیشان  حک نشود و در کنار خانواده  پاک و عاری از مصرف هر گونه مواد مخدر زندگی دوباره ایی را شروع کند چنان لذت بخش و احساس غروری دست می دهد که زبان از وصف آن عاجز است.

سخن آخر؟

دست  تک تک پرسنل و خدمت گزاران را میبوسم که عاشقانه  ما را در رسیدن به اهدف مرکز کمک می کنند، چرا که تا عاشق این کار نباشید نمیتوان در این زمینه خدمت کرد. همانطور که یک خانواده نمی تواند به تنهایی  یک نفر مبتلا به بیماری اعتیاد را درمان کند.

در خاتمه جا دارد از فرماندار ، دادستان ،ریاست بهزیستی ، فرماندهی سپاه ناحیه جویبار و فرماندهی انتظامی شهرستان جویبار و سایر مسئولین، افراد و ورزشکاران و خبرنگارانی که با حضور در مرکز و  تهیه گزارش از همایش ها و عملکرد ها ، ما را در انجام این مسئولیت خطیر کمک کردند نهایت تقدیر و تشکر رادارم.