عدم توجه لازم به مفاخر و مشاهیر فرهنگی تاریخی از مهمترین علل شکاف نسلی

رییس حوزه هنری استان مازندران در ابتدای محفل پژوهشی ادبی « شوکا » به ضرورت های معرفی و شناخت مشاهیر فرهنگی پرداخت. به گزارش حرف آنلاین، سینا دلشادی در آغاز محفل پژوهشی ادبی « شوکا » که 24 اردیبهشت 97 برگزار شد، ضمن تشکر از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه، به ویژه پژوهشگران، ادیبان […]

27

رییس حوزه هنری استان مازندران در ابتدای محفل پژوهشی ادبی « شوکا » به ضرورت های معرفی و شناخت مشاهیر فرهنگی پرداخت.

به گزارش حرف آنلاین، سینا دلشادی در آغاز محفل پژوهشی ادبی « شوکا » که 24 اردیبهشت 97 برگزار شد، ضمن تشکر از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه، به ویژه پژوهشگران، ادیبان و نیما پژوهان ابراز امیدواری کرد: این نشست ها (که به بهانه های مختلف انجام می پذیرد) باعث رفع مهجوریت از چهره ها و مفاخر فرهنگی و هنری همچون «نیما» می شود.

وی افزود: وقتی نیما چهره ای بین المللی است باید بیشتر کوشید تا شخصیت وی بهتر معرفی شود و اگرچه برنامه هایی پراکنده با عنوان نیما در گوشه و کنار استان و کشور برگزار شده، اما هنوز حق مطلب ادا نشده و اگرچه استان مازندران محل تولد این شاعر گرانقدر است اما تلاش های لازم و درخور برای شناخت وی آنگونه که باید صورت نگرفته است.

دلشادی گفت: من همواره اعتقاد داشتم اگر امروز از مسئله شکاف و گسل نسلی حرف می زنیم، یکی از مهمترین  علل  آن عدم توجه لازم به مفاخر و مشاهیر تاریخی کشور ماست. پی بردن به شخصیت «نیما» در گرو فهم عمیق فرهنگ و تاریخ تبرستان است. نیما پژوهان، در واقع نه فقط به یک چهره هنری می پردازند بلکه به گنجینه ای غنی از حیث تاریخی، فرهنگی و تمدنی همت می کنند.

وی با بیان اینکه « نیما »نه تنها در ساختار و فرم یک اتفاق تازه را ایجاد کرد ادامه داد: او همچنین به دنبال یک قالب و روش بیانی جدید و نو برای بیان اندیشه های اجتماعی خود بود که با این شکل و شمایل تازه، اندیشه های خود را درحوزه های اجتماعی و سیاسی معرفی کرد. نیما نه تنها انتقاد را هنرمندانه مطرح می کرد، بلکه با انتقاد از شرایط نابسامان جامعه راه حل اصلاح جامعه را یادآوری می کرد.( حتی در شعر و داستان های کودک و نوجوان خود ) از این رو می توان گفت: نیما هم به تعالی کیفیت و ارتقای جنبه هنری شعر کوشید و هم به شرایط جامعه و حوزه فرهنگی اجتماعی بسیار توجه داشت.

رییس حوزه هنری استان مازندران با نقل یکی از جمله های نیما که می گفت: «شعر آزاد سرودن برای من دشوارتر از غیر آن است» گفت: این برای کسانی که خود را نوسرا می نامند، تکلیف را روشن می کند.

سینا دلشادی در جمع بندی بحث خود، با ذکر جمله ای از شهید آوینی که میگفت: «شهر دام عادات و تعلقات است و مردمان اهل عادتند و اگر شاعر نباشد چه کسی مردمان را به ترک عادت بخواند؟» خاطر نشان کرد: شاعران بزرگ چنین رسالتی دارند و نیمای بزرگ هم از این قاعده مستثنی نبود.

شایان ذکر است که نشست ادبی پژوهشی شوکا(نیما یوشیج) در راستای کنگره شعر نوی ایران به دبیری شاعر نامی کشور محمد رضا عبدالملکیان و به همت مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و به میزبانی حوزه هنری مازندران برگزار شد.