صادرات 434 هزار تن مصالح ساختمانی از بندر امیرآباد

بهشهر-خبرنگار حرف: مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات بندر امیرآباد، اظهار کرد: سال 92 حدود سه میلیون و 520 هزار تن تخلیه و بارگیری در بندر امیرآباد صورت گرفت در حالی که تا دی ماه سال 97 حدود سه میلیون و 545 هزار تن تخلیه […]

1

بهشهر-خبرنگار حرف: مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات بندر امیرآباد، اظهار کرد: سال 92 حدود سه میلیون و 520 هزار تن تخلیه و بارگیری در بندر امیرآباد صورت گرفت در حالی که تا دی ماه سال 97 حدود سه میلیون و 545 هزار تن تخلیه و بارگیری انجام شد یعنی 25 هزار تن افزایش یافته است البته تا 19 اسفندماه جاری میزان صادرات، واردات و ترانزیت این بندر به سه میلیون و 700 هزار تن رسید که امیدواریم تا پایان سال جاری به چهار میلیون تن برسد.

سیاوش رضوانی افزود: در سال جاری از بندر امیرآباد حدود 434 هزار تن صادرات مصالح ساختمانی شامل سیمان، گچ، شیرآلات، سرامیک، کاشی و گاز بوتان به کشورهای ترکمنستان، روسیه و قزاقستان و همچنین سه میلیون و 210 هزار تن واردات به این بندر صورت گرفته است.

رضوانی خاطرنشان کرد: واردات بندر امیرآباد در سال جاری نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته و مجموع صادرات، واردات و ترانزیت این بندر 19 درصد افزایش یافته است در حالی که برخی بنادر روند کاهشی و منفی داشتند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد بهشهر گفت: واردات گوشت از طریق هواپیما هزینه بالایی دارد اما از طریق دریایی و کشتی هزینه تمام شده بسیار پایین تر بوده و از لحاظ بهداشتی بسیار بهتر است. بندر امیرآباد نیز آمادگی واردات گوشت قرمز را دارد و در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم تا اراضی را در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و پس از اینکه دام زنده از طریق کشتی به بندر امیرآباد وارد و تخلیه شد به علت اینکه حساسیت هایی درباره امکان انتقال آلودگی ها وجود دارد؛ بخش خصوصی یک مجتمع در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد احداث کند که تمام مراحل کشتارگاه، بسته بندی و نگهداری در این مجموعه انجام شود و فقط بسته های گوشت گرم به بازار عرضه شوند که اینگونه از لحاظ استانداردها و رعایت موارد بهداشتی مسیر بهتری را طی می کند.

رضوانی عنوان کرد: دی ماه سال جاری بندر امیرآباد رکورد تعداد کشتی های وارد شده به این بندر در طی چند سال اخیر را زده است که 100 فروند کشتی طی یک ماه وارد بندر امیرآباد شدند در حالی که در گذشته میانگین ماهیانه 40 فروند کشتی بوده است. از 100 فروند کشتی که در دی ماه سال جاری وارد بندر امیرآباد شدند که 10 درصد بارگیری و 90 درصد تخلیه یعنی واردات بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حجم ذخیره سازی و فضای سرپوشیده شامل سیلو و انبار در بندر امیرآباد بالغ بر 420 هزار تن است، افزود: تعداد کشتی های روغن خوراکی که وارد بندر امیرآباد می شود بعد از غلات رتبه دوم را دارد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد بهشهر خاطرنشان کرد: دو واحد کارخانه شرکت فولادسازان امیرآباد حدود یک سال و نیم تعطیل بود که در یک ماه گذشته یکی از کارخانه های این شرکت دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است و حدود 80 نفر از کارکنان خود را که بیکار شده بودند فراخوان زده و مجددا آنها را بکارگیری کرده است که حدود 300 میلیارد تومان برای این کارخانه سرمایه گذاری شده بود و خوشبختانه در حال حاضر مشغول فعالیت و تولید است.

رضوانی یادآور شد: در چند سال گذشته بنادر شمال کشور سالانه حدود 7 میلیون تن فولاد وارد می کردند در حالی که سال جاری فقط 200 هزار تن فولاد از طریق این بنادر به کشور وارد شد که نشان می دهد صنعت فولاد در ایران پیشرفت کرده و تقریبا خودکفا شده است.

وی اظهار کرد: جاده حسین آباد به بندر امیرآباد به طول 20 کیلومتر است که تا کنون 12 کیلومتر با هزینه 17 میلیارد تومان به اتمام و بهره برداری رسیده است و 8 کیلومتر باقی مانده که به 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد بهشهر گفت: 25 هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد را به بخش گردشگری اختصاص دادیم و دو بار فراخوان زدیم تا سرمایه گذار جذب کنیم که تا کنون 7 شرکت در حوزه گردشگری به بندر امیرآباد مراجعه کردند و در حال ارزیابی کیفی این شرکت ها هستیم تا یک شرکت را انتخاب کنیم. امیدواریم به زودی یک مجتمع گردشگری بزرگ در شرق مازندران احداث شود تا از ظرفیت های گردشگری بالایی که در شرق مازندران وجود دارد به خوبی استفاده کنیم و همچنین مجتمع گردشگری در منطقه بندر امیرآباد می تواند از ظرفیت نزدیکی به دریا و کشتی ها و گردشگری دریایی نیز استفاده کند.

رضوانی تصریح کرد: در دهه فجر سال جاری پروژه های بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد شامل سیلو، بلیدینگ، کارخانه مخازن روغن خوراکی و فرآوری چوب در مجموع بالغ بر 148 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که البته بندر امیرآباد به سازمان بنادر و دریانوردی کشور تعهد 115 میلیادر تومان سرمایه گذاری را در سال جاری داده بود که یعنی در اجرای اهداف سرمایه گذاری سال 97 بندر امیرآباد 121 درصد رشد داشته است. پروژه مجموعه باشگاه ملوانان بندر امیرآباد و فاز دو آتش نشانی این بندر که در هفته دولت سال جاری کلنگ زنی شده بودند در طی 6 ماه اخیر حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند.