سومین جشنواره شکوفه های بهاری در چالوس برگزار شد

چالوس-خبرنگار حرف: سومین جشنواره شکوفه های بهاری با هدف زنده کردن آئین های بومی، محلی و عرضه صنایع دستی و مشاغل خانگی باحضور مهندس بنی هاشم‌ مشاور وزیر و‌ مدیرکل‌دفتر توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی و عشایری درمحله گرامجان چالوس برگزار شد. مشاور وزیر و‌ مدیرکل‌ دفتر توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی و عشایری کشور […]

2

چالوس-خبرنگار حرف: سومین جشنواره شکوفه های بهاری با هدف زنده کردن آئین های بومی، محلی و عرضه صنایع دستی و مشاغل خانگی باحضور مهندس بنی هاشم‌ مشاور وزیر و‌ مدیرکل‌دفتر توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی و عشایری درمحله گرامجان چالوس برگزار شد.

مشاور وزیر و‌ مدیرکل‌ دفتر توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی و عشایری کشور در حاشیه افتتاح این نمایشگاه گفت: توانمندی های بانوان در بخش های مختلف قابل توجه و احترام است گفت: ظرفیت های خوبی که در بانوان وجود داشته و تولیداتی که انجام می دهند، همیشه بعنوان یک عضو موثر در خانواده در منبع درآمد محسوب می شوند.

فروغ السادات بنی هاشم افزود: اولین هدف از برپایی اینگونه نمایشگاه ها ارائه توانمندی بانوان به دیگران بویژه مسئولان، برنامه ریزان و سیاستگزاران بوده و اینکه پیام خانم ها را به گوش مسئولان برساند که این توانمندی ها نیاز به حمایت دارد.

وی در همین رابطه تصریح کرد: این حمایت می تواند در ابعاد مختلف باشد و به توسعه فعالیتها، افزایش بهره وری و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات شان کمک کند.

مشاور وزیر و‌ مدیرکل‌ دفتر توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی و عشایری کشور تصریح کرد: مهمترین حمایت می تواند حمایت تسهیلاتی باشد، خانم ها به دلیل اینکه مالک نیستند و معمولا نمی توانند از بانکها وام بگیرند، بایستی شرایطی فراهم شود تا این قشر تولید کننده بتوانند از تسهیلات یارانه‌ای و کم بهره استفاده کنند. این احتیاج به برنامه ریزی دارد و اینکه بانکها در سیاستهای خود بازنگری داشته باشند.

بنی هاشم بحث بازار برای حمایت غز بانوان تولیدکننده مهم عنوان و تصریح کرد: در هریک از غرفه ها که توقف کوتاهی داریم، مهمترین مسئله ای که مطرح می کنند نداشتن بازار فروش است، علیرغم اینکه اجناس آنها قابل اعتماد و با کیفیت بوده و مشتری زیادی دارد، اما چون جایی برای عرضه محصولات خود ندارند به لحاظ فروش دچار مشکل هستند که در این راستا باید استانداری ها، فرمانداری ها و شهرداری ها کمک کنند و اماکنی که در اختیار دارند را به این امر منظور کنند.

وی با بیان اینکه در این خصوص باید در استانها اندیشه ای جدی صورت گیرد گفت: فعالیت هایی که خانم ها دارند کاملا در راستای حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی و در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و شعار سال است. استفاده از مواد اولیه داخلی در این محصولات، میزان وابستگی به محصولات خارجی مشابه بسیار کم و حتی صفر است. اگر واقعا می خواهیم در راستای شعار امسال سیاستگزاری کنیم باید برای حمایت از تولیدات زنان روستایی که مبنا و ریشه آن داخلی و محلی است برنامه جدی داشته باشیم.

بنی هاشم افزود: به نظر من خانم های مازندران یکی از استانهای برتر در کشور هستند که بسیار فعالند، حتی فعالیت های جانبی خارج از مزرعه دارند که بسیار  ارزشمند است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در  زمینه حمایت از خانم ها برنامه های آموزشی و ترویجی در دست اجرا دارد،ضمن اینکه از طریق تشکل ها و حمایت از صندوق ها سعی داریم که پشتیبانی لازم از آنها داشته باشیم، اما باید همه دستگاه ها کمک  کنند، چرا که یک دستگاه به تنهایی نمی تواند در این رابطه اقدامات عملی و اجرایی را انجام دهد.

مشاور وزیر و‌ مدیرکل‌ دفتر توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی و عشایری کشور اظهارداشت: تسهیلات هم در قالب مشاغل خانگی و هم بر اساس قانون حمایت از اشتغال روستایی و عشایر، فرصت خوبی است که خانم ها بتوانند محصولات خود را تولید و عرضه نمایند. برای تسهیلات هم سقفی تعیین نشده و بر مبنای طرح می توانند از امکانات این قانون استفاده کنند. در همین رابطه بانوان عزیز می توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام و از طریق بانک تسهیلات را دریافت کنند.

شایان ذکر است: این نمایشگاه از ۲۳ الی ۲۵ اردیبهشت در محله گرامجان روبروی مسجد حسینی برپا خواهد بود.