سه پرسش اساسی از برجام

حرف آنلاین: ملّت غیور ایران زمین و همچنین ما مردم ولایت مدار استان مازندران با خبر شدیم که در 27 دی ماه 94، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، با قرائت بیانیه‌ای مشترک، به‌صورت رسمی شروع  روز اجرای برجام را اعلام کردند.  در این بیانیۀ مشترک آمده […]

حرف آنلاین: ملّت غیور ایران زمین و همچنین ما مردم ولایت مدار استان مازندران با خبر شدیم که در 27 دی ماه 94، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، با قرائت بیانیه‌ای مشترک، به‌صورت رسمی شروع  روز اجرای برجام را اعلام کردند.  در این بیانیۀ مشترک آمده است: « ما به روز اجرای برنامۀجامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، مجدّانه تلاش کردیم و تعهّد مشترک و ارادۀ جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی، تأیید کرد که ایران تعهّدات هسته‌ای ذی‌ربط خود تحت برجام را اجرا نموده است .از آن جا که ایران به تعهّدات خود عمل نموده است، تحریم‌های مالی و اقتصادی ملّی و چندجانبه مربوط به برنامۀ هسته‌ای ایران منطبق با برجام برداشته شد.» در این رابطه امّا سه پرسش اساسی قابل ذکر است که بدین شرح می باشد: 1.   اتحادیۀ اروپا، کشورهای 1+5 مرکّب از (جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا و ایران)، همچنین در زمینۀ استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد؟ 2. تمامی تحریم‌های سازمان ملل متحد، مربوط به برنامۀ هسته‌ای ایران برداشته شده است؟ 3. آیا قطعنامۀ 2231 (2015) (شورای امنیّت که برجام را مورد تأیید قرار داده است، از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیّت‌های هسته‌ای ایران خواهد بود؟ و کلیۀ مفاد قطعنامه‌های 1696 (2006)، 1737 (2007)،1747(2008)، 1803(2008)،1835(2010)،1925و2224(2015)، خاتمه می یابد؟ در پاسخ می توان گفت از نظر بین المللی با توجّه به سابقۀ برخی از کشورهای استعمارگر مانند ایالات متحده آمریکا که بارها تحریم های اقتصادی یک طرفه و ظالمانه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران بعداز پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز وضع و لغو نموده است و به پیروی از این کشور، برخی از کشورهای اروپایی هم مانند فرانسه و انگلستان  با وضع تحریم های متفاوت مشابه نسبت به جمهوری اسلامی ایران اقدام نمودند، باید مراقب بود و گول شیطان بزرگ و ایادی او را نخورد و بیشتر به منافع ملّی خویش توجّه و عنایت داشت. در عرصۀ داخلی نیز باید توجّه داشت که برطرف شدن موانع، به معنای دویدن نیست. نباید انتظار غیرواقعی در مردم ایجاد کرد. اجرایی شدن برجام، صرفاً موانعی را از مسیر اقتصاد تجارت برمی‌دارد، امّا اگر دولت روحانی و مجلس شورای اسلامی، تولید ملّی و اشتغال را تشویق و اجرایی نسازند، اگر صادرات کالا و خدمات، جهش نیابد و بلعکس واردات محصولات بی کیفیّت دستۀ سوّم و چهارم چین، بیش از صادرات باشد و درنهایت اگر محیط اقتصادی بهبود نیابد و موانع داخلی در این مسیر، متوقف نگردد، اجرای برجام نمی تواند مشکلات و معضلات اساسی کشور را حل و فصل نماید. زیرا با برنامه ریزی کوتاه مدّت، میان مدّت و بلند مدّت است که می توان در جهت رفع معضل بیکاری و اشتغال و رونق اقتصادی، گام های استوار و نهایی برداشت.

محمدرضا آهنگریان