نخبه‌کشی به وقت شهرداری ساری!

گزارش الناز پاک نیا / شرکت های دانش بنیان یا حمایت از نخبگان واژه های آشنای این روزها در حمایت از قشر جوان هستند. نادر رضایی مدیرعامل رایان الکترونیک سپهر از جمله نخبگانی است که اساسا تمام این حمایت ها را زیر سوال می برد و معتقد است پس از 18 سال فعالیت در حوزه […]

WhatsApp Image 2018-10-04 at 12.39.36
گزارش الناز پاک نیا /
شرکت های دانش بنیان یا حمایت از نخبگان واژه های آشنای این روزها در حمایت از قشر جوان هستند.
نادر رضایی مدیرعامل رایان الکترونیک سپهر از جمله نخبگانی است که اساسا تمام این حمایت ها را زیر سوال می برد و معتقد است پس از 18 سال فعالیت در حوزه الکترونیک معنای واقعی بسیاری از کلمات را نفهمیده است.
وقتی به دفترش رفتیم خودش می دانست که انتقاد روزنامه ها یا به اصطلاح خودشان رسانه ای کردن مشکلات درد اشان را درمان نمی کند. از دوستانش در تهران هم پرسیده بود که می خواهم با خبرنگاران حرف بزنم اما عده ای گفته بودند که با این کار دستگاه ها و شرایط کار کردن را برای خود سخت تر می کند و عده ای هم گفته بودند که مسئولان گوششان به حرف خبرنگاران هم نیست.
این میزان ناامیدی از یک نخبه و فعال در حوزه الکترونیک که به قول خودش سال ها چم و خم بسیاری دستگاه های اجرایی را دیده بود و طعم بسیاری از زدوبندها را شنیده بود بعید نبود. آنچنان با حرص و قاطعیت از درستکاری و احترام به قانون و حمایت از نخبگان و جوانان حرف می زد که تصور می کردی در این جامعه زندگی نمی کند.
از بدی های حمایتی و عملکردی دستگاه های اجرایی گلایه داشت اما از کارمندان و مدیران خوبی هم حرف می زد که حمایت کرده اند و کارش را بدون سهم خواهی راه انداخته اند.
بدی هایی که دیده بود بیشتر از خوبی ها بود و این را ناشی از سیستم ناموزون و فشل اداری در استان و کشور می داند و نیز عدم نظارت مدیران بالادستی بر کارشناسی که حق حساب می گیرند بدجور وی را عصبانی کرده بود.

آقای مدیرکل جواب سلام هم نمی‌دهد!

وی با انتقاد از رفتار برخی مدیران دستگاه های اجرایی به اهداف و ایده های آرمان گرایانه خود در سیستم اداری اشاره می کند و می گوید: مدیران دستگاه های اجرایی باید از نخبگان انتخاب شوند تا درد نخبگان را بدانند، من مدیرکل دیده ام که حتی جواب سلام ارباب رجوع را هم نمی دهد چه برسد کارش را تسهیل کند. زمانی که کار به اینجا می رسد از کارشناس مناقصات و کارشناسان مزایده ها چه انتظاری داریم زیرا به راحتی به دفتر ما می آیند و می گویند من سهمم را اول می گیرم!
18 سال است در حوزه الکترونیک کار می کنم، درس این رشته را نخوانده ام اما عاشقانه برای این حرفه تلاش کرده ام، پس از فعالیت های مربوط به طراحی قطعات الکترونیک تلاش کردیم شرکتی راه اندازی کنیم و فروش و بازرگانی ایده های خود را نیز داشته باشیم. اشتغالزایی کردیم تا برای ده نفر مثل خودمان درآمد ایجاد کنیم. دستگاه های ابزار دقیق ردیاب خودرو، کنتور قرائت از راه دور آب بدون حضور مامور، تستر کنترل پرتابل با قابلیت تست خانگی، هشدار علایم راهنمایی رانندگی به صورت سخنگو بدون نیاز به اینترنت با ردیاب خودرو از جمله طراحی های شرکت ماست که نمونه خارجی هم ندارد.

زدوبندها در حوزه مناقصات دستگاه های اجرایی

رضایی می گوید: نمی گویم از ساخته ها ما حمایت کنند بخرند یا هر چیز دیگری، امروز کار کردن در حوزه دستگاه های اجرایی بسیار سخت و سنگین است. باید مثل خودشان زدوبند کنید تا باقی بمانید. اگر بخواهید در مناقصات شرکت کنید سهم خواهی می کنند. برخی کارشناسان دستگاه های اجرایی علنا سهم اشان را می خواهند و یا پیمانکاران را مجبور می کنند از شرکت های خاص خرید انجام دهند تا غیرمستقیم به سهم اشان برسند.
با قاطعیت می گویم یک کارشناس زبده بی طرف بیاورید تا کیفیت فعالیت ها و طراحی ها شرکت هایی مانند ما را بسنجد نه مانند برخی کارشناسان که می آیند برای بازرسی دفتر و اول می گویند که سهم مارا بده تا جواب کارشناسی را مثبت اعلام کنیم. امروز با بهترین کیفیت به نقطه تعطیلی رسیدیم زیرا نمی خواهیم زد و بند کنیم.

رشوه نمی دهم!

وی حتی در مکالمات خصوصی هم نام دستگاه هایی که سنگ اندازی می کنند را نمی گوید و با نگاه ایده آلیست خود معتقد است که این چالش با نظارت دقیق مدیران بالادستی به راحتی قابل رفع شدن است، کارشناسان متخلف باید بازخواست شوند تا شرکت های جوان بتوانند کار بگیرند و کار کنند و از سویی دستگاه های اجرایی بتوانند خدمات بهتری به مردم ارائه دهند.
رضایی می گوید: مشکلاتی مانند آنچه به عنوان سهم خواهی کارشناسان دستگاه ها ایجاد می شود آنقدر زیاد است ‌که به یک چالش تبدیل شده است. سیستم اداری باید تصحیح شود زیرا امروز رشوه در دستگاه های اجرایی عادی شده است. باید کادو و هدیه بدهی تا بتوانی کار کنی اما من رشوه نمی دهم اینگونه کار گرفتن را نمی پسندم.

کارشناسان متخلف سامانه های نظارتی را دور می زنند!

وی ادامه می دهد: ستاد تدارک الکترونیک از سوی دولت برای ردیابی مناقصات راه اندازی شده است، ادارات باید مناقصه ها و مزایده های خود را در این سامانه قرار دهند تا شرکت ها با قیمت پایین تر برای اجرای پروژه ها انتخاب شوند اما کارشناسان متخلف سامانه های نظارتی را دور می زنند، به بهانه های مختلف مناقصه ها را تجدید می کنند و قیمت ها را لو می دهند تا شرکت های مدنظر خودشان کار را بگیرند آخر هم با یک بهانه مناقصه را ترک تشریفات می کنند. تصور کنید چند هفته منتظر یک مناقصه هستید قیمت و کیفیت مناسب هم دارید اما یک دفعه به یک بهانه پروژه ای نخواهید داشت که حداقل بتوانید حقوق پرسنل را بدهید.

شهرداری ساری می گوید تعطیل کن!

مدیرعامل رایان الکترونیک سپهر ادامه می دهد: امروز در دفتری ساکن هستیم که از ما اجاره نمی گیرد، فرد خیری که در شرکت ما سرمایه گذاری کرده و دست ما را گرفته است واحدهای خود را به ما اجاره داده. با این شرایط برای انجام بهتر کارها و دریافت پروانه فعالیت جهت بهره مندی از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی دولت به دستگاه های اجرایی مراجعه کردیم. این صندوق تسهیلاتی با 15درصد سود بانکی به خریداران از شرکت ما می دهد و چون دانش بنیان نیز هستیم خواستیم از این تسهیلات استفاده کنیم. پس از اینکه به دنبال کارها رفتیم تا پروانه بگیریم؛ فردای آن روز ماموری از سوی شهرداری ساری آمد و گفت که چون در واحد مسکونی فعالیت تجاری دارید باید 250میلیون تومان جریمه بدهید!
از اسلامی استاندار مازندران و نبیان معاون استاندار مازندران نامه بردیم سفارش گرفتیم اما در کمیسیون ماده  100 شهرداری حتی نامه این مسئولان را نگاه هم نکردند، حتی نماینده استانداری در جلسه گفت برو تعطیل کن! در شهرداری ساری هم گفتند باید تعطیل کنی یا تغییر کاربری بدی!

حمایت از شرکت های دانش بنیان یعنی چه!

رضایی می گوید: ما شرکت دانش بنیان و عضو پارک علم و فناوری استان هستیم اما هنوز معنای این ها را نفهمیدیم. اگر می گویند حمایت یعنی دادن تسهیلات 15 و 18 درصدی ما حاضریم این تسهیلات را در اختیار آنان قرار دهیم تا این زدوبندهای اداری را حذف کنند. با حذف زدوبندها ما کار انجام می دهیم و درآمدزا می شویم اما تسهیلات بگیریم اما نتوانیم کار انجام دهیم فایده اش چیست. اینگونه نیست که همه تسهیلات را بگیرند و اشتغالزایی ایجاد کنند، خودرو و مسکن و زمین می خرند و می فروشند پس فرقی میان حمایت شده و غیرآن برای افزایش تولید نیست.
اینکه شرکت های تجاری دانش بنیان می توانند در واحدهای مسکونی فعالیت داشته باشند در تهران طی توافق نامه ای ابلاغ شده است اما در مازندران حتی نامه استاندار و معاونش را نیز نمی خوانند. عضو شورای شهر ساری می گوید باید این پول را بدهی اما این را نمی گوید که این همه هفته ها از وقت ما سپری شده است و کارمان گره خورده هزینه اش با کیست. نامه های حمایت از تولید داخلی را نشان می دهیم به ما می خندند.
قصه نخبگان و شرکت هایی با متد جوان گرایی پایان اش نباید این باشد، تسهیل فعالیت شرکت های دانش بنیان و ضرورت حمایت های مادی و معنوی شعاری زیباست اما باید به عمل نشان داده شود.