رقابت اردبیل و مازندران بر سر چاقی

چاقی تغذیه‌ای یکی از موارد شایع و شناخته‌شده در دنیا به شمار می‌رود بطوریکه علت اصلی آن نیز بی‌تحرکی، عدم ورزش و تغذیه پرکالری به شمار می‌رود که با اندکی اراده و به‌سادگی با کنترل رژیم و عادت‌های غذایی این علت را می‌توان کنترل کرد. بااین‌وجود، افرادی که از چاقی مفرط ناشی از تغذیه رنج […]

چاقی تغذیه‌ای یکی از موارد شایع و شناخته‌شده در دنیا به شمار می‌رود بطوریکه علت اصلی آن نیز بی‌تحرکی، عدم ورزش و تغذیه پرکالری به شمار می‌رود که با اندکی اراده و به‌سادگی با کنترل رژیم و عادت‌های غذایی این علت را می‌توان کنترل کرد. بااین‌وجود، افرادی که از چاقی مفرط ناشی از تغذیه رنج می‌برند می‌دانند که مقابله با این مشکل چندان ساده نیست.

مطالعات انجام‌شده در کشور نشان می‌دهد در سال‌های اخیر استان‌های مازندران با 32.6 درصد، اردبیل 29.8 درصد و سمنان با 29.4 درصد بالاترین شیوع چاقی در کشور را دارند.

چاقی تغذیه‌ای یکی از موارد شایع و شناخته‌شده در دنیا بوده و روزبه‌روز در حال افزایش است بطوریکه ایران نیز در سال‌های اخیر از این امر مستثنی نبوده و طی مطالعات انجام‌شده در کشور چاقی کودکان و نوجوانان به‌شدت رو به افزایش است و علت اصلی آن سبک زندگی و تغذیه می‌باشد.

این موضوع در حالی است که بیش از ۶۰ درصد مردم ایران دچار اضافه‌وزن هستند در حالیکه استاندارد جهانی این عدد حدود ۱۳ درصد است این آمار لجام‌گسیخته هزینه زیادی به جامعه و خانواده‌ها تحمیل می‌کند و عمده علت آن نیز افزایش غربی شدن شیوه زندگی، بی‌تحرکی، استفاده رفتار تغذیه‌ای اشتباه است.

کارشناسان تغذیه با تأکید بر اینکه چاقی می‌توانند سبب بیماری‌های قلبی عروقی، افزایش فشارخون، چربی خون و برخی سرطان‌ها باشد، خاطرنشان کردند: اگر کسی با تغییر شیوه زندگی و تغذیه صحیح، ورزش و تحرک نتواند وزن خود را متعادل کند باید به پزشک مراجعه کند تا با داروهای استاندارد کاهش وزن داشته باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفتگو با ایسنا با اشاره به وضعیت استان اظهار کرد: استان اردبیل ازنظر چاقی و اضافه‌وزن در رده‌های بالای استان‌ها در کشور است.

وی با اشاره به وضعیت اضافه‌وزن کودکان خاطرنشان کرد: چاقی کودکان در کشور در رتبه اول قرار دارد بطوریکه  درصد بالایی از جمعیت استان نیز در سال‌های بعدی زندگی خود نیز دچار اضافه‌وزن و چاقی خواهند شد.

وی در خصوص وضعیت زنان اردبیلی نیز اظهار کرد درصد چاقی در بین خانم‌های مراجعه‌کننده به مراکز خدمات جامع سلامت تقریباً دو برابر مردان اردبیلی است.

دکتر نخستین روحی تغذیه نامناسب به‌خصوص استفاده نادرست و نامتعادل از گروه‌های مختلف غذایی و مصرف زیاد گروه نان و غلات و فرآورده‌های نشاسته‌ای یکی از علل اصلی افزایش وزن در سنین بالا است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل همچنین کم‌تحرکی به علت وضعیت جوی این منطقه و همچنین فراهم نبودن مکانه‌ای ورزشی کافی و تغییر سبک زندگی به‌خصوص آپارتمان‌نشینی را نیز یکی از عوامل اضافه‌وزن و چاقی در استان اردبیل اعلام کرد.

به گفته وی متأسفانه مصرف غذاهای بومی پرکالری که درگذشته به علت فعالیت زیاد و سرمای هوا در استان مرسوم بود همچنان ادامه دارد و در کنار آن گسترش بی‌رویه تغذیه از فست فودها دریافت انرژی را بیش از نیاز کرده است.

وی با اشاره به فاکتورهای تغدیه سالم یادآور شد: تغذیه سالم و درست یعنی تغذیه متعادل متنوع و متناسب و استفاده از گروه‌های غذایی میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه و پرهیز از مصرف تنقلات پرانرژی به‌خصوص دانه آفتابگردان که در استان بسیار مرسوم است می‌تواند به کنترل کالری دریافتی کمک کند.

دکتر نخستین روجی ادامه داد: با توجه به شیوع بالای اضافه‌وزن و چاقی در بین کودکان و نوجوانان استان که زمینه‌ساز این بیماری در بزرگ‌سالی است مداخله زودهنگام در این خصوص می‌تواند بسیار مؤثر باشد بطوریکه در دو سال اخیر برنامه ایران اکو (ECO) به‌صورت پایلوت در استان اجرا می‌شود و تا حدودی توانسته به افزایش آگاهی کودکان و نوجوانان و والدین آن‌ها کمک کند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش مداخلاتی را جهت مقابله با اضافه‌وزن و چاقی در بین کودکان و نوجوانان تدارک دیده است. بطوریکه کنترل بوفه‌های مدارس، ایجاد امکان فعالیت فیزیکی در مدارس و آموزش دانش آموزان از مواردی است که باید در اولویت مداخلات قرار گیرد.

همچنین شفیع شفیعی در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان چاقی را مقدمه بسیاری از بیماری‌ها عنوان کرد، گفت: حفظ سلامت جمعیت استان باید به‌صورت دقیق موردتوجه قرارگرفته و فرهنگ‌سازی‌های لازم برای کنترل بیماری‌ها ازجمله فشارخون انجام شود.

وی با اشاره به اینکه زنان اردبیلی رتبه اول چاقی در کشور را دارند، اضافه کرد: برای پیشگیری و کاهش آمار چاقی در استان لازم است در جامعه اطلاع‌رسانی‌های علمی صورت گیرد.

شفیعی ادامه داد: ازلحاظ چاقی همچنین در بین مردان و زنان در سطح کشور مردان و زنان استان به‌طور مشترک در رتبه سوم چاقی قرار دارند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل به وضعیت استان در خصوص مرگ‌ومیر براثر بیماری‌های غیر واگیر اشاره کرد و گفت: این بیماری‌ها بیشتر به سبک زندگی وابسته بوده و باید تلاش کنیم فرهنگ تغذیه صحیح و ورزش را در بین مردم نهادینه کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز با اشاره به اینکه میزان چاقی در اردبیل از متوسط کشوری بیشتر است، گفت: استان اردبیل چاق‌ترین استان کشور است بطوریکه از متوسط کشوری در زمینه چاقی آمار آن بیشتر می‌باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ضرورت توجه به تحرک بدنی و انجام فعالیت‌های ورزشی را یادآور شد و گفت: ساختار شهر اردبیل به‌گونه‌ای است که مردم گرفتار کم‌تحرکی هستند درحالی‌که باید روزانه نیم ساعت ورزش در دستور کار قرار گیرد.

رضایی به بالا بودن آمار افراد چاق در این استان اشاره کرد و افزود: میانگین چاقی در این استان از متوسط کشوری بالاتر است و این فضای بروز بیماری را به‌ویژه در افراد چاق تشدید کرده است.