راه های تامین درآمد پایدار برای شهرداری های کشور

کسب درآمد در شهرداری ها از اموری است که تاثیر عمده ای در ارائه خدمات شهری به شهروندان دارد. اگر شهرداری ها نتوانند درآمد کافی و پایدار به درست آورند، نخواهند توانست تاسیسات ضروری در شهر را ایجاد و اداره کنند. پایداری درآمد مستلزم آن است که اولا این اقدام از استمرار نسبی برخوردار باشد […]

کسب درآمد در شهرداری ها از اموری است که تاثیر عمده ای در ارائه خدمات شهری به شهروندان دارد.

اگر شهرداری ها نتوانند درآمد کافی و پایدار به درست آورند، نخواهند توانست تاسیسات ضروری در شهر را ایجاد و اداره کنند.

پایداری درآمد مستلزم آن است که اولا این اقدام از استمرار نسبی برخوردار باشد و ثانیا حصول این درآمدها شرایط کیفی شهر را در معرض تهدید و تخریب قرار ندهد. از این رو دستیابی به روش های جدید تامین منابع درآمدی پایدار و مطمئن و بدون تبعات ناگوار اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی نقش بسیار موثری در رضایت جامعه شهری، سرعت بخشیدن به توسعه و عمران محدوده های شهری و در نهادیت مدیریت مطلوب شهر ها خواهد داشت.

در این میان، تکیه بر تنوع و ترکیبی از شیوه‌های مختلف تامین درآمد مطلوب و در عین حال مطمئن و پایدار شامل «نظام‌های مالیاتی پیشرفته»، «مکانیزم‌های کارآمد دریافت عوارض»، «ساختارهای جدید ارائه خدمات و دریافت جرایم» و همچنین «استقراض و انتشار اوراق قرضه شهری» در کنار استفاده متناسب، هدفمند و بهینه از سایر کمک‌های مستقیم یا غیرمستقیم دولتی، راهگشای پایان دادن به مدیریت شهری به قیمت فروش شهر است.

این در حالی است که «تقویت بازارهای سرمایه داخلی و بین‌المللی»، «ارتقای ظرفیت‌های تولیدی و تحرک مردم و کالاها»، «سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین شهری» و نهایتا «بهره‌گیری از تخصص مدیریت مالی»، از جمله رویکردهای روز دنیا و مورد توجه و تعقیب در این زمینه هستند.

علی اکبر گلی کارشناس ارشد مدیریت مالی / علی اکبر گلی مسئول امور قرار دادهای شهرداری آمل