‌زیرساخت و اشتغال، محور رونق روستاها

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران خدمات گسترده‌ای در حوزه های مختلف به روستانشینان داده شده است، اما از سوی دیگر حمایت از تشکیل شهرهای کوچک به خالی شدن روستاهای کشور می‌انجامد، در کنار این امر ، مهاجرت بی رویه روستاییان، تغییر کاربری زمین های کشاورزی، عدم تمایل روستاییان باقی مانده برای کشاورزی و سالخوردگی […]

1

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران خدمات گسترده‌ای در حوزه های مختلف به روستانشینان داده شده است، اما از سوی دیگر حمایت از تشکیل شهرهای کوچک به خالی شدن روستاهای کشور می‌انجامد، در کنار این امر ، مهاجرت بی رویه روستاییان، تغییر کاربری زمین های کشاورزی، عدم تمایل روستاییان باقی مانده برای کشاورزی و سالخوردگی کشاورزان موجود علاوه بر تهدید امنیت غذایی شهروندان کشور، آثار زیست محیطی و بسیاری مشکلات دیگر را برای کشور به همراه خواهد داشت؛ لذا باید هرچه زودتر برنامه ریزی طولانی مدتی برای توقف سیل تبدیل روستاها به شهر انجام شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به  آغاز سیر مهاجرت معکوس به روستاها خبر داده و می گوید: امیدواریم سیر مهاجرت معکوس به روستاها پرشتاب ادامه پیدا کنند. در بحث توسعه زیرساخت‌های روستاها حدود ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور امروز از نعمت برق برخوردار شدند. به این ترتیب تا میزان ۹۷ درصد از نعمت برق برخوردار شدند که بسیاری از این خدمات در دوران ابتدای انقلاب و با وجود حس اخلاص و روحیه بسیجی مسئولین و مردم رقم خورده است.

محمد امید ادامه داد: امروز ۹۷ درصد روستاهای ما از نعمت آب برخوردار هستند در حوزه گاز رسانی که خدمت جدیدی محسوب می‌شود امروز ۸۰ درصد روستاها از این نعمت برخوردار شدند. در حوزه سلامت تقریباً ۱۰۰ درصد روستاهای ما دارای خانه بهداشت هستند در حوزه توسعه خدمات آموزشی فعالیت گسترده‌ای در سطح روستاها انجام شده که همه اینها نشان از این است که انقلاب اسلامی ما توجه ویژه‌ای به روستاها و مناطق محروم داشته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در بخش دیگر از صبحتهای خود با اشاره به آغاز پروژه آب رسانی و گاز رسانی به روستاها گفت: باید از همه مسئولانی که برای روستاها و مناطق محروم در دوران ۴۰ ساله انقلاب تلاش کردند قدردانی کنیم.

در همین زمینه مدیر کل گردشگری و میراث فرهنگی مازندران نیز در گفتگویی اظهار داشت :  پایش روستاهایی که در مسیر و مقصد گردشگری قرار دارند و شاخص های در نظر گرفته شده بافت و آثار تاریخی بافت با ارزش صنایع دستی ثبت جهانی شده، سبب توسعه روستاها می شود. سیف اله فرزانه  با تاکید بر حمایت از هنرمندان صنایع دستی افزود: حمایت از هنرمندان سبب مهاجرت معکوس و توزیع متوازن گردشگر می شود.

همچنین مدیر کل راه و شهرسازی مازندران  نیزدر راستای خدمت رسانی به روستاهای مازندران با اشاره به اینکه چهار هزار و ۱۰۰ کیلومتر از راههای روستایی استان آسفات شدند، گفت: آسفالت راه روستایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳ برابر شد. سیدمحمد نظری اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۳۰۰ کیلومتر از هشت هزار کیلومتر راه روستایی مازندران آسفالت بود ولی هم اکنون به چهار هزار و ۱۰۰ کیلومتر رسیده است. وی با اعلام این که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد از راههای روستایی مازندران آسفالت است، گفت که مازندران از میانگین کشوری در این زمینه جلوتر است. نظری همچنین از ساخت حدود ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در سال جاری خبر داد و افزود که نیمی از این راهها زیر پوشش آسفالت قرار خواهد گرفت. وی ایجاد راه دسترسی مناسب روستایی را مهم ترین رویکرد راه و شهرسازی مازندران بیان کرد و مهاجرت معکوس به روستاها وایجاد اشتغال در این مناطق را در گرو ساخت راه دسترسی مناسب بیان کرد و مشارکت مردم را دلیل اصلی رشد سطح پوشش آسفالت در مناطق روستایی مازندران برشمرد.