خط قرمزهای همیشگی برای بانوان کارآفرین

ساری – حسین زحمتکش: نشست بانوان و فعالان اقتصادی استان با استاندار مازندران در حالی برگزار شد که ارائه توانمندی های تولیدی و خدماتی جامعه زنان کارآفرین و فعال اقتصادی موجب تعجب و تحسین مسئولان حاضر در جلسه شد. این جلسه حاشیه های جالبی داشت، اکثر بانوانی که فرصت سخنرانی پیدا کردند ابتدا و انتهای […]

1

ساری – حسین زحمتکش: نشست بانوان و فعالان اقتصادی استان با استاندار مازندران در حالی برگزار شد که ارائه توانمندی های تولیدی و خدماتی جامعه زنان کارآفرین و فعال اقتصادی موجب تعجب و تحسین مسئولان حاضر در جلسه شد.

این جلسه حاشیه های جالبی داشت، اکثر بانوانی که فرصت سخنرانی پیدا کردند ابتدا و انتهای سخن را به شعر خوانی اختصاص دادند، حتی یکی از بانوان، استاندار را به مناظره چند ساعته دعوت کرد و در ادامه نیز از ریشه کن کردن بیکاری استان در صورت اجرایی شدن طرح هایش خبر داد!

یکی از بانوان فعال در عرصه گل و گیاه وقتی از مشکلات پیش روی خود سخن به گله باز کرد استاندار برای دلداری او گفت: من نمی دانم چرا انقدر سر شما بلا آمده همین الان قبل از اینکه به نور برگردی درخواست خودت را بنویس به من تحویل بده!

یکی دیگر از بانوان نیز درخواست تسهیلات داشت که نامه خود را  وسط جلسه به استاندار تحویل داد وقتی در انتهای جلسه استاندار پیگیر این نامه شد رئیس یکی از بانک ها گفت پرداخت شد!

نکات جالبی در این جلسه توسط زنان کارآفرین و فعال اقتصادی بیان شد که مرور آن ها خالی از لطف نیست.

* خط قرمزهای همیشگی نسبت به زنان!

مریم نصیری رئیس کانون زنان بازرگان مازندران با بیان اینکه زنان کارآفرین و فعال اقتصادی در شرایط و قوانین یکسان با مردان، با دستی گهواره و با دستی چرخ اقتصاد را می چرخانند، اظهار کرد: کمتر مشاهده شده کارخانه ای که در دست مدیریت زنان باشد دچار تخلف شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت بسته های حمایتی زیادی را برای زنان اقشار آسیب پذیر جامعه در نظر گرفته است اما توجهی به زنان و فعالان اقتصادی در شهرک های صنعتی نشده و آن ها نمی توانند از این بسته های حمایتی استفاده کنند.نصیری فضای فرهنگی و عرفی برای زنان کارآفرین را یکسان ندانست و اظهار کرد: در نظرسنجی هایی که از زنان کارآفرین سراسر کشور انجام داده ایم متوجه شدیم همیشه خط قرمز های برای دریافت بسته های حمایتی از زنان کارآفرین وجود دارد.وی خواستار توجه بیشتر به زنان کارآفرین و فعال اقتصادی شد و اظهار کرد: از دولت خواستار توجه به مشاغل صنعتی زنان و در نظر گرفتن درصدی از تسهیلات رونق اقتصادی به جامعه بانوان کارآفرین هستیم.

* عدم تعهد خودروسازان و طلب 8 میلیاردی!

ناظری نائب رئیس کانون زنان بازرگان مازندران و تولیدکننده قطعات خودرو، با بیان اینکه سرمایه در گردش مهمترین مشکل پیش روی قطعه سازان خودرو است، اظهار کرد: مشتری اصلی قطعه سازان شرکت های خودرو سازی هستند و موجب وابستگی کاری و مالی صد در صدی قطعه سازان به خود شده اند. وی در ادامه سخنانش افزود: متاسفانه خودروسازان در پرداخت بدهی خود تعهدی ندارند در صورتی که در قرارداد، مهلت پرداخت 45 روزه است اما بیش از 9 ماه است که بدهی خود را پرداخت نکرده اند.وی طلبش از خودروسازان را 8 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز نتوانستیم دلار 4200 تومانی تهیه کنیم و مجبور شدم برای واردات تکنولوژی روز اروپا با ارز 7400 تومانی کالای خود را ترخیص کنم که افزایش 30 درصدی هزینه را به همراه داشت.

* زیرساخت حضور زنان در جامعه فراهم نشده است

فرزانه یگانه فر تولیدکننده کارآفرین بخش خدمات فنی و مهندسی با بیان اینکه حضور بانوان در حرفه کارآفرینی افزایش یافته است، اظهار کرد: به همان میزانی که حضور زنان در حرفه کارآفرینی افزایش یافته، زیرساخت ها فراهم نشده و جامعه هنوز نمی تواند زن کارآفرینرا بپذیرد.وی چالش پیش روی زنان کارآفرین را رقابت در فضای مردانه اقتصاد دانست و اظهار کرد: امیدوارم که حضور موثر زنان در بخش اقتصاد و اشتغال کشور باعث افزایش روحیه دیگر زنان علاقمند به کارآفرینی شود.کارآفرین برتر سال 96 در ادامه افزود: اگر حضور زنان کارآفرین در جامعه گسترش یابد یقینا نسل کارآفرین خواهیم داشت و می توانیم فرهنگ کارآفرینی را بنیادی کنیم.

* بازرسی های بدون هماهنگی و تعلیق بیمه کارگران!

مریم یوسفی رئیس اتحادیه بافندگان فرش ساری با بیان اینکه تا قبل از تشکیل اتحادیه؛ بافندگان فرش ساماندهی نشده بودند، اظهار کرد: با حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت اتحادیه بافندگان فرش ساری تشکیل شد که تمامی اعضای آن را زنان تشکیل می دهند.وی با اشاره به مشکلات پیش روی بافندگان فرش گفت: بازرسی های بدون هماهنگی بیمه تامین اجتماعی مشکلات زیادی را برای فعالان این بخش تولیدی ایجاد کرده است.این تولید کننده گفت: بازرسان بیمه بدون هماهنگی به کارگاه های تولیدی سر می زنند و اگر کارگاه به دلایلی تعطیل بوده باشد بیمه همه کارگران و کارفرما را معلق می کنند.یوسفی از استاندار مازندران خواست در هیات های تجاری نماینده ای از بافندگان فرش حضور داشته باشد و در ادامه افزود: اگر یک نمایشگاه های دائمی برای ارائه محصول خود داشته باشیم تا حدود زیادی مشکل بازار بافندگان فرش حل می شود.فرحناز عمادی از معدن داران شرق استان با بیان اینکه در حفظ محیط زیست بسیار کوشاتر از دیگر همکارانش است، اظهار کرد: معتقدم فعالیت معدن تخریب کننده محیط زیست نیست و می توان چهره طبیعی محیط معدن را نیز حفظ کرد.وی یکی از مشکلات معادن استان را فعالیت برخی از معادن غیرمجاز دانست و اظهار کرد: فعالان معدنی غیرمجاز با ارائه قیمت نازل در بازار موجب کسادی فروش محصول معادن مجاز در بازار شده اند.عمادی افزود: متاسفانه مواد معدنی قیمت ثابت ندارند و این نوسانات موجب ضررهای زیادی به تولیدکنندگان شده است.

* نرخ بیکاری استان را صفر میکنم!

اصغری تولیدکننده صنایع دستی با بیان اینکه می خواهم تعریف جدیدی از کارآفرینی ارائه دهم، اظهار کرد: برای اولین بار در دنیا توانستم جواهرات دست دوز تولید کنم همچینین می توانم در بخش های مختلف صنایع دستی کارآفرینی ایجاد کنم.دانشجوی دکتری ادبیات با بیان اینکه می توانم کارگرانی داشته باشم که ماهی 5 میلیون تومان درآمد کسب کنند، اظهار کرد: با این هدف بزرگ هیچ وقت به اقدام های کوچک بسنده نکرده ام.

وی افزود: به ضرس قاطع اعلام می کنم اگر از طرح های من حمایت شود نرخ بیکاری زنان و مردان استان را صفر می کنم.وی افزود: از استاندار و مسئولان می خواهم به من نگاه ویژه ای داشته باشند تا طرح های کارآفرینی ام اجرا شود.

* نقش مهم و تاثیرگذار زنان در اقتصاد استان

استاندار مازندران در جمع بانوان کارآفرین و فعال اقتصادی، نقش زنان در اقتصاد را مهم وتاثیرگذار دانست و اظهار کرد: حضور بانوان در اقتصاد نباید به بدنه خانواده ضربه بزند و این حضور تا زمانیکه که خانواده مورد تهدید قرار نگیرد پذیرفتنی است.محمد اسلامی با بیان اینکه استان مازندران از مناطقی است که بانوان همپای مردان مشغول به کار و فعالیت هستند، اظهار کرد: هیچ کسی بهتر از بانوان نمی تواند تعصب در اشتغال زنان داشته باشد.وی از مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا مشکلات بیمه بافندگان فرش را پیگیری کند و اظهار کرد: کارگاه های تولیدی روستایی نیز می توانند از بیمه روستاییان بهره ببرند که سهم آن ها 5 درصد از اقساط 10 ماهه است.

* اتاق بازرگانی در پروژه تورگردانی همکاری خوبی ندارد!

وی با بیان اینکه در نظر داریم یک شرکت حمل و نقل بین المللی استانی ایجاد کنیم تا بتواند تورگردانی را در استان گسترش دهد، گفت: محوریت این موضوع را اتاق بازرگانی قرار دادیم و انتظار داشتیم بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی اقدام انقلابی تری داشته باشد اما تا به الان اتاق بازرگانی مازندران اقدامی انجام نداده است.

اسلامی در ادامه به تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: بانوان کارآفرین می توانند از تسهیلات 50 میلیون تومانی بانک ملی بهره ببرند همچنین بانک کشاورزی در بخش صنایع دستی نیز تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات می دهد.

استاندار مازندران از واگذاری زمین به تشکل های زنان روستایی توسط جهاد کشاورزی خبر داد و اظهار کرد: سامانه کارا بهترین فرصت برای اشتغال و دریافت تسهیلات است.

وی با بیان اینکه بازارهای خود اشتغالی در دستورکار استانداری است، تصریح کرد: در 58 شهر استان در نظر داریم بازارچه های خوداشتغالی را راه اندازی کنیم که نیازمند عزم عمومی و همکاری شهرداری ها است.