خطر سبقت کرونایی ترکیه از ایتالیا و اسپانیا

یکی از دانشمندان ترکیه٬ سرعت شیوع کرونا در این کشور را خطرناک دانسته و اعلام کرده اگر مردم به قوانین اعلام شده پایبند نباشند٬ احتمال آن وجود دارد که ترکیه در ابتلا به کرونا٬ حتی از ایتالیا و اسپانیا هم پیشی بگیرد. هنوز یک ماه از اعلام نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ترکیه […]

یکی از دانشمندان ترکیه٬ سرعت شیوع کرونا در این کشور را خطرناک دانسته و اعلام کرده اگر مردم به قوانین اعلام شده پایبند نباشند٬ احتمال آن وجود دارد که ترکیه در ابتلا به کرونا٬ حتی از ایتالیا و اسپانیا هم پیشی بگیرد.

هنوز یک ماه از اعلام نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ترکیه سپری نشده است. با این حال٬ آمار ابتلا و فوت در این کشور به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده که شمار افراد فوت شده به 649 نفر رسیده و تعداد مبتلایان هم در مرز 31 هزار نفر است.

سرعت نگران کننده

یکی از دانشمندان ترکیه٬ سرعت شیوع کرونا در این کشور را خطرناک دانسته و اعلام کرده که اگر مردم به قوانین اعلام شده پایبند نباشند٬ احتمال آن وجود دارد که ترکیه در ابتلا به کرونا٬ حتی از ایتالیا و اسپانیا هم پیشی بگیرد.

پروفسور دکتر مهمت جیحان از دانشمندان و اطبای ترکیه٬ در گفتوگو با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان ترک گفته است: «سرعت انتشار کرونا در ترکیه٬ نگران کننده‌ای دارد. حتی در ایتالیا و اسپانیا هم٬ افزایش آمار مبتلایان به این شکل نبود. بررسی‌های ما نشان میدهد که میانگین سرعت انتشار ویروس کرونا در اروپا 7 درصد بوده اما در کشور ما به 10 درصد رسیده است.»

وی افزود: «یکی از مشکلات مهم در هر دو کشور اروپایی و اسپانیایی ایتالیا و اسپانیا٬ این بود که نظام بهداشتی آنها در مواجهه با این بیماری٬ عملاً فلج شد و نتوانست کار چندانی انجام دهد. همه امید ما این است که با اتخاذ تدابیر اعلام شده٬ دست کم در هفته آینده٬ به شرایطی برسیم که شاهد شیب نزولی ابتلاباشیم. اگر نه٬ در صورت تداوم شتاب فعلی٬ وضعیت ما از ایتالیا و اسپانیا هم بدتر خواهد شد و در وضعیتی گرفتار خواهیم شد که نظام درمانی ما نتواند کاری کند.»

پروفسور دکتر مهمت جیحان در ادامه در مورد روند تست و اعلام شمار مبتلایان گفت:«آمار مبتلایان را طی 3 روز به دقت بررسی کردیم. شواهد نشان می‌دهد که سرعت بالا است و اگر در خانه نمانیم٬ قطعاً وضعیت بدتری را تجربه خواهیم کرد.»

2 هفته بسیار حساس برای ترکیه

دکتر افشین امره کایپماز از اعضای هیات علمی ستاد مبارزه با کرونا٬ در مورد میزان شیوع کرونا در ترکیه و تدابیر دولت٬ به روزنامه ملیت گفت:«ما همه مدل‌ها و الگوهای پیش‌بینی را بر اساس میزان شیوع کرونا بررسی کرده‌ایم. به این نتیجه رسیده‌ایم که دو هفته پیش رو برای ترکیه٬ مقطع بسیار مهم و حساسی است. اگر این دو هفته را با صبر و بردباری و با مراعات دقیق سپری کنیم٬ می‌توانیم امیدوار باشیم که در ماه آتی٬ وارد شرایط مطلوبی شویم و نفسی بکشیم.»

اختیارات ویژه استانداران

دولت ترکیه تاکنون زیر بار خواسته و پیشنهاد مخالفین نرفته و تعطیلی و قرنطینه عمومی اعلام نکرده است. اما نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور٬ به استانداران اختیارات تام داده‌اند که در صورت بروز رویداد پیش‌بینی نشده٬ بدون هماهنگی با مرکز٬ شرایط فوق‌العاده اعلام کنند. امروز برای نخستین بار٬ استاندار استان دنیزلی٬ وضعیت فوق العاده اعلام کرد و از مردم خواسته است که صرفاً برای خرید مواد غذایی و آن هم به صورت محدود از خانه خارج شوند.

شایعه نگرانی در مورد آب آشامیدنی

ترکیه٬ سال کم‌بارشی را پشت سر گذاشت و طی دو روز اخیر٬ در بسیاری از رسانه‌ها و همچنین در فضای مجازی٬ در مورد کمبود در تامین آب آشامیدنی٬ اخبار و مطالب فراوانی منتشر شد.

بکر پاکدمیرلی وزیر کشاوری و جنگلداری ترکیه  امروز اعلام کرد: با وجود بارش اندک٬ استانبول به مدت 7 ماه آب آشامیدنی دارد و در این مورد نگران نیستیم و در استان‌های دیگر هم مشکل خاصی وجود ندارد.

نگرانی در مورد زندان‌ها

امروز٬ روز نهایی بررسی عفو نزدیک به یکصد هزار نفر از زندانیان ترکیه است. اگر چه موضوع عفو به دوران پیش از کرونا باز می‌گردد اما با توجه به ترس و هراس کرونا٬ حساسیت این مساله بیشتر شده است.

همین دو روز پیش بود که در یکی از زندان‌های شهر کردنشین باتمان٬ شورش روی داد و پس از یک درگیری چند ساعته٬ زندان به کنترل دولت درآمد.

حالا منتقدان اردوغان٬ او را متهم به تبعیض کرده و بر این باورند که دولت٬ وزارت دادگستری و قوه قضائیه٬ با گسترده کردن معنی و مفهوم جزای محکومین ترور٬ کاری کرده‌اند که مخالفین سیاسی همچنان در زندان بمانند و بین زندانیان فرق و تبعیض قائل شوند.

پزشکان سوری به کمک ترکیه آمده‌اند

فاطمه شاهین شهرداری کلانشهر مرزی گازی عنتاب در مورد کنترل بیماری کرونا در عنتاب گفته است: «عنتاب نقش مهمی در مبارزه با کرونا دارد و در حال حاضر بیش از 95 درصد از ماسک مورد نیاز کشورمان در این استان صنعتی تولید می‌شود. ما به خاطر نزدیکی به مرز٬ در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها٬ با دقت بیشتری عمل میکنیم و اطبای آواره سوری نیز به کمک ما آمده‌اند. در تمام مبادی ورودی به شهر٬ ایستگاه‌های تب‌سنجی برپا کرده‌ایم و در این مراکز٬ پزشکان سوری هم به ما کمک می‌کنند.»

ادامه دوقطبی سیاسی

با آن که شیوع گسترده ویروس کرونا٬ مردم ترکیه را نگران کرده اما تنش و اختلاف سیاسی بین حزب حاکم و احزاب مخالف به نقطه اوج رسیده است و تحلیل‌گران و فعالان رسانه‌ای طرفدار احزاب مخالف نیز روزانه مطالب فراوانی علیه تصمیمات و اقدامات رئیس جمهور ترکیه و کابینه او منتنشر میکنند.

فاتح پرتقال از گویندگان مشهور مخالف اردوغان٬ به تازگی با انتشار یک پیام توییتری٬ تصمیمات اردوغان در مورد کمپین جمع‌آوری پول برای فقرا را به چالش کشیده است.

امروز رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که تیم مشاورین حقوقی رئیس جمهور٬ به اتهام انتشار این پیام٬ علیه گوینده مزبور در دادگاه٬ اقامه دعوی کرده است.

از دیگر سو٬ یللماز اودیل از تحلیل گران سوزجو و از روزنامه‌نگاران کمالیست مخالف اردوغان٬ موضوع توزیع رایگان ماسک را به چالش کشیده و نوشته است: همان آقایانی که ادعا می‌کردند در میدان مبارزه با کرونا مورد حسادت مقامات آلمان قرار گرفته‌اند٬ حتی عرضه نداشتند به شکل درست و حسابی بین مردم٬ ماسک توزیع کنند.

در همین حال٬ رسانه‌های هوادار حزب حاکم نیز٬ مخالفین و منتقدین را خائن دانسته و آنان را به این متهم کرده‌اند که از شرایط بحرانی کرونا٬ برای ضربه زدن به دولت٬ سوءاستفاده می‌کنند.