خداحافظی با صنعت چرم مازندران

تنکابن –سهیلا محمدی :  تلاش‌های ۱۸ ساله برای احیای بزرگ‌ترین کارخانه چرم شمال ایران نتیجه نداد و با تبدیل آن به واحد تولیدی دیگر برای همیشه باید با صنعت چرم سازی در مازندران خداحافظی کرد. ۳۶ سال پیش در منطقه خشکه‌داران نشتارود کارخانه‌ای ایجاد شد که بعدها به‌عنوان قطب صنعت چرم‌سازی در شمال ایران معروف […]

تنکابن –سهیلا محمدی :  تلاش‌های ۱۸ ساله برای احیای بزرگ‌ترین کارخانه چرم شمال ایران نتیجه نداد و با تبدیل آن به واحد تولیدی دیگر برای همیشه باید با صنعت چرم سازی در مازندران خداحافظی کرد.

۳۶ سال پیش در منطقه خشکه‌داران نشتارود کارخانه‌ای ایجاد شد که بعدها به‌عنوان قطب صنعت چرم‌سازی در شمال ایران معروف شد، این کارخانه تولیدی با تولید مصنوعات چرمی در کشور در آن سالها به قطب تولید و صادرات چرم کشور تبدیل‌شده و تا ۱۳۷۳ با ۱۲۰۰ نفر نیرو به اوج خود رسید تا جاییکه یکی از بزرگ‌ترین و راهبردی‌ترین کارخانه‌های مازندران در صنعت چرم و ایجاد اشتغال بود.

از ۲۰ سال قبل مشکلاتی نظیر سوء مدیریت و تعدیل نیرو سبب شد تا چرخ تولید بزرگ‌ترین کارخانه چرم مازندران از چرخش بایستد و در ۲۰ سال گذشته این واحد تولیدی تعطیل بود اما اینک زمزمه‌هایی برای تبدیل کارخانه تولید چرم به واحد تولیدی دیگر شنیده می‌شود.

شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم تنکابن، عباس‌آباد و رامسر در مجلس می‌گوید: رونق افتادن صنعت چرم و تغییر ذائقه مردم از چرم طبیعی به چرم مصنوعی و نبود بازخورد اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه نبودن این صنعت و.. ازجمله دلایلی بود که تاکنون هیچ‌کس حاضر به سرمایه‌گذاری در این صنعت نشد.

وی اظهار داشت: سعی شد تا در گام بعدی، از ظرفیت این کارخانه در تولید صنایع دیگر بهره گرفته شود تا دست‌کم بتوان از آن، جهت اشتغال بخشی از نیروهای انسانی منطقه بهره گرفت و بر این اساس پس از آگهی در روزنامه، یک شرکت برنده مزایده شده و قرار است تا در محل کارخانه خزر خز سابق، لوله‌های فلزی بدون درز تولید کند.

بنا به دلایلی نظیر نبود بازخورد اقتصادی مناسب در صنعت چرم و تغییر ذائقه مردم، این کار انجام‌نشده و با اقدامات و پیگیری‌های انجام‌شده، این مکان قرار است به واحد تولیدی لوله‌های فولادی تبدیل شود

نماینده مردم منطقه در خانه ملت بابیان اینکه پیگیری‌های بسیاری برای راه‌اندازی مجدد کارخانه خزر خز انجام شد، گفت: بنا به دلایلی نظیر نبود بازخورد اقتصادی مناسب در صنعت چرم و تغییر ذائقه مردم، این کار انجام‌نشده و با اقدامات و پیگیری‌های انجام‌شده، این مکان قرار است به واحد تولیدی لوله‌های فولادی تبدیل شود زیرا در حال حاضر ما در زمره کشورهای واردکنندهٔ لوله‌های مانیسمان هستیم و تولید آن در کشور نیاز است.

شریعت نژاد با اشاره به فقیر بودن منطقه غرب مازندران در بخش صنعت اضافه کرد: سعی‌مان این است تا موانع احتمالی بر سر راه این کارخانه هر چه سریع‌تر رفع شده و راه‌اندازی شود.

وی بابیان اینکه شرایط کشور ما به‌گونه‌ای است که باید همهٔ دستگاه‌های دولتی، زمینه را برای فعالیت سرمایه‌گذار بخش خصوصی مهیا سازند، خاطرنشان کرد: تسهیل موانع بر سر راه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از کارهای اساسی همه متصدیان دولتی است.

اعتماد سرمایه‌گذار و فعال در حوزه صنعت نیز می‌گوید: برای به تولید رسیدن کارخانه، در فاز اول سه خط تولید لوله پروفیل در نظر گرفته‌شده که فونداسیون های آن در حال انجام بوده اما هدف اصلی این شرکت تولید لوله‌های فلزی بدون درز است.

اعتماد با تأکید بر اینکه بومی‌سازی نیروهای انسانی در دستور کار این شرکت قرار دارد، اضافه کرد: در فاز اول ۲۵ نیروی جوان و متخصص در این کارخانه با هماهنگی اداره کار مشغول بکار خواهند شد و در گام‌های بعدی این تعداد به ۱۸۰ نفر افزایش پیداکرده و در صورت تأمین بازار فروش محصولات می‌توان گفت این ۱۸۰ نفر به سه برابر هم برسد.