حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی می گیرد

حسن یزدانی دارنده مدال طلای وزن ۷۴ کیلیوگرم در بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو قصد دارد از این پس در وزن ۸۶ کیلوگرم به روی تشک برود، تغییر وزنی که در این سال ها سبب شده این کشتی گیر جوان عملکرد بهتری داشته باشد. یزدانی با کسب مدال طلا در المپیک ریو، پس از ۱۶ […]

حسن یزدانی دارنده مدال طلای وزن ۷۴ کیلیوگرم در بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو قصد دارد از این پس در وزن ۸۶ کیلوگرم به روی تشک برود، تغییر وزنی که در این سال ها سبب شده این کشتی گیر جوان عملکرد بهتری داشته باشد.

یزدانی با کسب مدال طلا در المپیک ریو، پس از ۱۶ سال کشتی آزاد ایران را در المپیک صاحب مدال طلا کرد. آخرین مرتبه علیرضا دبیر در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی موفق شده بود مدال طلای کشتی آزاد را در وزن ۵۷ کیلوگرم از آن خود کند.حسن یزدانی در سال ۲۰۱۱ در رقابت های قهرمانی نوجوانان آسیا در وزن ۵۰ کیلوگرم به مدال برنز رسید و در همان سال در پیکارهای قهرمانی نوجوانان جهان در همین وزن مدال نقره گرفت.این آزادکار جویباری تیم ملی دو سال بعد یعنی سال ۲۰۱۴ و در وزن ۶۶ کیلوگرم در رقابت های جوانان آسیا و سپس در پیکارهای قهرمانی جوانان جهان مدال طلا را بدست آورد.۲۰۱۵ سال ورود این آزادکار خوش تکنیک و جسور به رده سنی بزرگسالان در وزن ۷۰ کیلوگرم بود به طوری که در اولین میدان رسمی خود و در جایزه بزرگ پاریس قهرمان شد و بعد از آن ضمن کسب مدال طلا در جام جهان پهلوان تختی در جام جهانی سال ۲۰۱۵ در آمریکا با شکست همه حریفان به همراه تیم ملی برروی سکوی قهرمانی رفت.اما مهمترین میدان یزدانی، پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۱۵ جهان در لاس وگاس آمریکا بود که در وزن ۷۰ کیلوگرم با شکست برابر قاضی ماگمدوف روس به مدال نقره دست یافت.وی که سودای مدال طلای المپیک را در سر می پروراند بعد از پیکارهای قهرمانی جهان به دسته ۷۴ کیلوگرم تغییر وزن داد و یکبار دیگر مبارزات اصلی خود را برای آغازی دوباره، با مدال نقره جایزه بزرگ فرانسه آغاز کرده و در تورنمنت بین المللی الکساندر مدوید در بلاروس نیز دوم شد و در جام جهانی نیز به همراه تیم ملی یکبار دیگر کاپ قهرمانی را بالای سر برد.اما اوج هنرنمایی این آزادکار جوان که در ۷ دی ۱۳۷۳ در شهر جویبار واقع در استان مازندران به دنیا آمده است در بازی های المپیک ریو بود. جایی که تیم ملی کشتی آزاد ۱۶ سال بعد از مدال طلای المپیک ۲۰۰۰ سیدنی علیرضا دبیر همچنان در حسرت مدال طلا مانده بود.

یزدانی در سه مسابقه پیش از فینال در المپیک ریو در مجموع در ۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه و با کسب ۲۷ امتیاز سه حریف خود از کشورهای هائیتی، (سونر دمیرتاش) ترکیه و (اوسر بایف) قزاقستان را با برتری‌های قاطعانه و بدون دادن امتیاز شکست داده و به فینال راه یافت. به گزارش نسیم ورزش ، در فینال و در یک کشتی پر افت و خیز و درحالی که انور گودیف حریف سرسخت روسی از ناحیه پیشانی مصدوم شده و کشتی به واسطه خونریزی های پی در پی و تمارض های این کشتی گیر قطع می شد، در حالی که ۶ بر صفر از حریف خود عقب بود در سه دقیقه دوم با انجام سه زیرگیری هوشمندانه مبارزه فینال را به تساوی ۶ بر ۶ رساند و طلای المپیک را به گردن آویخت.

این آزادکار ۲۳ ساله و جویای نام اکنون قصد دارد بعد از دو سال یکبار دیگر تغییر وزن داده و خود را مهیای حضور در وزن ۸۶ کیلوگرم کند تا حسرت مبارزه او با جردن باروزی که تاکنون هیچ ایرانی نتوانسته او را شکست دهد در دل کشتی دوستان بماند.

بدون شک یزدانی در این وزن هم کار سختی را با وجود رقیبانی همچون عبدالرشید سعدالله یف روسی (قهرمان المپیک و دارنده دو مدال طلای جهان)، سلیم یاشار ترکیه ای، جی دن کاکس از آمریکا، رانیرز سالاس پرز از کوبا، آمینا شویلی از گرجستان، گانف از بلغارستان و سایر حریفان خواهد داشت.