حرف مازندران از پیگیری معضلات زباله استان گزارش می‌دهد: حساسیت مطلوب؛ از پشتکوه تا عمارت

الناز پاک نیا | زباله، برآیند 30 سال بی‌مبالاتی در حوزه پسماند و دورریزهای مازندرانی‌ها و مهمانان آنان است. عدم توجه مسئولان در طی سال‌های اخیر به حوزه زباله و پسماند و در مازندران و هدر رفت بودجه‌های پسماندی استان چه در حوزه زیرساخت‌ها و نیز در حوزه فرهنگ‌سازی موجب شده است تا امروز رفع […]

الناز پاک نیا | زباله، برآیند 30 سال بی‌مبالاتی در حوزه پسماند و دورریزهای مازندرانی‌ها و مهمانان آنان است. عدم توجه مسئولان در طی سال‌های اخیر به حوزه زباله و پسماند و در مازندران و هدر رفت بودجه‌های پسماندی استان چه در حوزه زیرساخت‌ها و نیز در حوزه فرهنگ‌سازی موجب شده است تا امروز رفع معضل زباله از نان شب مازندرانی‌ها واجب‌تر باشد. زباله‌ای که شیرابه‌های آن وارد جنگل و رودخانه و دریا و زمین کشاورزی می‌شود، کمر به نابودی مازندرانی‌ها بسته است کما اینکه افزایش روزافزون سرطان به‌ویژه سرطان روده و دستگاه گوارش در این استان بیش از سایر مناطق کشور است.

زباله جان پشتکوهی ها را به لب رساند، هرچند بازی سیاسی و آتش بیاران معرکه هم بودند اما زباله 13 سال است به بکرترین مناطق طبیعی و مرتعی شهرستان ساری می‌رود تا هم جان بگیرد هم نان. قائله چهاردانگه با سرریز اعتبارات دولتی برای پایان یافتن زباله‌سوز ساری پایان‌یافته است. حالا دولت در عوض زباله‌ای که در پشتکوه است خدمت‌رسانی به این منطقه را افزایش داده است.

خدمت جایگزین زباله

مهدی رازجویان بر حل مسائل و مشکلات منطقه پشت کوه بخش چهاردانگه ساری و ضرورت تسریع در خدمات‌رسانی به این منطقه در جلسه‌ای که به همین منظور تشکیل شد، تاکید کرد. ‎مهدی رازجویان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز در جلسه بررسی مسائل و مشکلات منطقه پشت کوه بخش چهاردانگه که با حضور فرماندار مرکز استان، شهردار ساری، مدیران کل راه و شهرسازی، آب فاضلاب روستایی و شهری، منابع طبیعی و آبخیزداری استان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استانداری مازندران برگزار شد با عنوان اینکه هیچ عذری در عدم خدمت‌رسانی به مردم چهاردانگه پذیرفتنی نیست، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های خدمات رسان ازجمله گاز و آب می‌بایست اهتمام ویژه‌ای نسبت به حل مشکلات و معضلات موجود در چهاردانگه داشته باشند چراکه رفع مشکل  کمبود آب و عملیات گازرسانی از مهم‌ترین مطالبات مردم این بخش می‌باشد.وی افزود: شرکت گاز استان موظف است نسبت به ترمیم و مرمت کانال‌های حفرشده در خطوط لوله‌گذاری اقدام مساعد و مناسب صورت دهد.رازجویان تصریح کرد: با اقدامات جهادی و مناسب می‌بایست طوری عمل کنیم تا مردم منطقه پشت کوه چهاردانگه طعم خدمت‌رسانی را بچشند و احساس تبعیض نکنند چراکه نارضایتی مردم به‌پای دولت و نظام نوشته می‌شود.

زباله؛ حساسیت مطلوب

جلسه حل مسائل و موانع مدیریت پسماند مازندران به‌ویژه تسریع درروند ساخت و بهره‌برداری از پروژه‌های نیروگاه زباله‌سوز ساری و نوشهر برگزار شد.

روابط عمومی استانداری مازندران نوشته است، با دستور استاندار مازندران، یک تیم حقوقی و فنی، مأمور مطالعه مستندات و روند اجرایی نیروگاه‌های زباله‌سوز ساری و نوشهر برای شتاب بخشی به روند اجرا و بهره‌برداری از این دو پروژه مهم حوزه پسماند شد.

احمد حسین زادگان در این جلسه با اشاره به این‌که پسماند، دغدغه و اولویت کاری بنده است، گفت: برآنیم تا در سایه اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف از جبهه‌های گوناگون کاری زباله را در استان مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه همه ارکان نظام و دولت برآنند تا مشکل پسماند استان های شمالی حل شود، افزود: پسماند مازندران موضوعی ملی است و همه باید برای حل آن پای‌کار بیایند و اکنون یک فرصت و حساسیت مطلوب برای حل این معضل در کشور به وجود آمده است.

استاندار مازندران با اشاره به این‌که شهرداری‌ها باید ساماندهی پسماند را اولویت کاری خود قرار دهند، افزود:  برای حل این معضل پای‌کار ایستاده‌ام و معتقدم مازندران متعلق به همه ایرانیان است و همه باید به سهم خود برای حل این مشکل کمک کنند.

حسین زادگان تاکید کرد: همه ازجمله رسانه‌ها، رسانه ملی، سمن‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی تبلیغی و مردم باید در کنار دستگاه‌های مسئول نسبت به موضوع پسماند در مازندران احساس مسئولیت کنند.

حمایت صندوق نوآوری کشور از رفع معضل زباله

احمد حسین زادگان همچنین در جلسه برگزاری استارتاپ های زیست محیطی در استان گفت: با حمایت علمی و مالی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان استان با اجرای پروژه‌های پسماند برای حل معضل زباله به میدان می‌آیند. ‎

احمد حسین زادگان، مقام عالی دولت در مازندران در جلسه رویداد مدیریت پسماند و محیط‌زیست استان با بیان این‌که تاکنون در حوزه ساماندهی پسماند از دانش و فناوری‌های روز بهره نبرده‌ایم و در ملاقات با مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور در جریان ظرفیت علمی و مالی این صندوق در این راستا قرارگرفته‌ایم، افزود: لذا بر آن شدیم تا با مشارکت این صندوق؛ رویداد مدیریت پسماند و محیط‌زیست را با جهت‌گیری کار اجرایی و عملیاتی به‌منظور شناسایی مشکلات و مسائل حوزه پسماند و مدیریت آن در استان برگزار کنیم.

استاندار با اشاره به این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان در این رویداد؛ توانایی‌ها و قابلیت‌های علمی و اجرایی خود را برای کاستن از معضل زباله ارائه می‌دهند، اظهار داشت: هدف از برگزاری این رویداد صرفاً انجام کار نظری نیست بلکه شناسایی و اجرای پروژه‌های مؤثر در حوزه ساماندهی پسماند است.

وی یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان طرف قرارداد با صندوق شکوفایی و نوآوری کشور با استفاده از تسهیلات کم‌بهره این صندوق در اجرای پروژه‌های مدیریت و ساماندهی کل زنجیره تولید، تفکیک، حمل، دفن و تبدیل زباله به کمپوست و انرژی به کمک استان می‌آیند.

حسین زادگان با بیان این‌که در این راستا به دنبال شرکت‌های صاحب ایده و توانایی برای انجام و اجرای کار عملیاتی و پروژه‌های حوزه پسماند هستیم، ابراز نمود: چندین پروژه دانش‌بنیان در حوزه کمپوست خانگی، بازیافت ظروف پلاستیکی، تبدیل ضایعات کشاورزی به انرژی، تبدیل پسماندهای داخل میادین میوه و تره‌بار، دستگاه امحا پسماند بیمارستانی، دارویی و شیمایی و … در گام نخست از سوی شرکت‌های دارای اهلیت برای اجرا شناسایی‌شده است و در گام نخست برآنیم تا تعداد این پروژه‌ها را ارتقا دهیم.

مقام عالی دولت در استان با بیان این‌که مسائل مختلف پسماند شهرهای استان شناسایی شد و این رویداد می‌تواند در جذب پروژه‌های لازم برای مدیریت و ساماندهی این مشکلات بسیار کمک کند، افزود: شهرداری‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط باید در برگزاری هرچه مؤثرتر این رخداد کمک نمایند و خروجی رویداد مدیریت پسماند باید عقد قراردادهای کاری و پروژه‌های بسیار مؤثر در این خصوص باشد.

استاندار با تاکید بر این‌که پروژه‌های ارائه‌شده باید دربرگیرنده همه فرآیندها از آغاز تا پایان کار باشد، عنوان کرد: تا زمان حل معضل زباله در مازندران، برای زباله‌های موجود استان باید یک برنامه عملیاتی تدوین شود.

حسین زادگان، تاکید کرد: گزارشی از مشکلات پسماند حوزه کشاورزی استان تهیه تا از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای کمک به معضل این بخش نیز استفاده شود.

6پروژه دانش‌بنیان پسماندی در مازندران

در این جلسه که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران، مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط و تعدادی از شهرداران نیز حضور داشتند، حمیدرضا شاه وردی، مشاور عالی رئیس هیات عامل در صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به این‌که این صندوق در دوره جدید کار خود سعی دارد تا در جهت حل برخی مشکلات کشور حرکت کند، گفت: رویداد مدیریت پسماند و محیط‌زیست استان اگر منجر به اقدام شود دارای انتفاع است و به همین دلیل به دنبال حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل مشکلات استان به‌ویژه معضل پسماند هستیم.

وی با اشاره به این‌که پسماند مازندران یک معضل ملی است و مأموریت این صندوق تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد یک ارزش اجرایی در قالب پروژه‌های ضروری است، افزود: در فاز نخست، 6 پروژه در قالب 3 پروژه استانی و 3 پروژه ملی در مازندران برای مدیریت پسماند معرفی‌شده است که این رقم افزایش خواهد یافت.

شاه وردی با اعلام این‌که به پروژه‌های مقیاس بزرگ تا سقف 30 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره از سوی صندوق نوآوری اعطا می‌شود، از دستگاه کمپوست خانگی، دستگاه بازیافت ظروف پلاستیکی، دستگاه امحا پسماند بیمارستانی، دارویی و شیمیایی به‌عنوان سه پروژه استانی و از پروژه تبدیل و بازیافت پلاستیک به مواد نفتی، دستگاه تبدیل ضایعات کشاورزی به انرژی و دستگاه تبدیل پسماندهای داخل میادین میوه و تره‌بار به‌عنوان سه پروژه ملی که در دیگر استان‌ها نیز به اجرا درآمده نام برد که برای کمک به حل معضل زباله در مازندران تاکنون شناسایی‌شده است.

از عمارت غافل نشویم

مرکز دفن زباله عمارت در آمل هم نیازمند همین میزان حساسیت است، مرکز دفنی که سال‌ها است شیرابه‌های آن به رودخانه هراز که تأمین‌کننده آب شرب چندین شهرستان مازندران است سرازیر می‌شود. تکلیف زباله سوزهای ساری و نوشهر و بابل، کمپوست بهشهر و تنکابن مشخص می‌شود اما در حسرت توجه به عمارت عمر آملی‌ها به سر خواهد آمد.