جنگل‌های هیرکانی درجشنواره وارش

حرف آنلاین:هشت فیلم منتخب بخش ویژه نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش روایتگر وضعیت جنگل های هیرکانی است. نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش 9 الی 13 اردیبهشت ماه اینده با محوریت سنت های رفتاری، گفتاری و زیستی در شهر بابل برگزار می شود. روابط عمومی نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش اعلام کرد که […]

حرف آنلاین:هشت فیلم منتخب بخش ویژه نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش روایتگر وضعیت جنگل های هیرکانی است.
نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش 9 الی 13 اردیبهشت ماه اینده با محوریت سنت های رفتاری، گفتاری و زیستی در شهر بابل برگزار می شود.
روابط عمومی نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش اعلام کرد که با توجه به اهمیت جنگل های هیرکانی به عنوان متراکم ترین ناحیه جنگلی ایران، جشنواره فیلم وارش بخش ویژه ای را به این موضوع اختصاص داد.
این بخش با هدف ارتقای آگاهی عمومی به منظور حفظ و ضرورت همراهی جوامع انسانی در مدیریت جنگل ها با مشارکت کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار می شود.
فیلم های مستند ‘نفس های آخر’ به کارگردانی یاسر طالبی، ‘جنگل های هیرکانی’ به کارگردانی بابک مجیدی،’بر فراز صخره های مرتفع’ به کارگردانی علی احمدی زرین کلایی، ‘گله را بردند’ به کارگردانی رضا اکبریان گالشکلایی از جمله این فیلم ها می باشند.
همچنین به ‘کجا می رویم؟’ به کارگردانی رضا مجلسی و فیلم های پویانمایی ‘اشک باران’ به کارگردانی اسماعیل عباسی،’مهمان ناخوانده’ به کارگردانی کوروش شاملو و فیلم داستانی ‘درخت’ به کارگردانی حمیدرضا درویش از دیگر آثاری هستند که در بخش ویژه این رویداد بین المللی سینمای ایران با محوریت جنگل های هیرکانی نمایش داده می شود.
جنگل های هیرکانی واقع در شمال ایران به مساحت 2 میلیون و 125 هزار هکتار و با قدمت 40 میلیون سال از آستارا در گیلان تا گلیداغ در شرق گلستان به طول 800 کیلومتر و با عرض 20 تا 70 کیلومتر گسترده است و با توجه به ارزش طبیعی، قدمت و وسعت زیاد ویژگی های خاصی دارد.
قدمت بیش از 40 میلیون ساله جنگل‌های هیرکانی که جزو بقایای دوران سوم زمین‌شناسی است از یک سو و وجود 80 گونه گیاهان چوبی به همراه گونه‌های گیاهی بسیار نادری همچون راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار از سوی دیگر، این منطقه را تبدیل به موزه زنده کرده است.