جناب دکتر؛ شما بدهکارید نه طلبکار!

زمانی که آقای “محمدجواد ظریف” بعنوان وزیر پیشنهادی امورخارجه دولت تدبیر و امید معرفی شد همان ایام و در جمعی عرض کردم که ” با توجه به شناختی که از آقای ظریف دارم او به هیچ وجه مناسب قرار گرفتن در راس دستگاه دیپلماسی نیست و تنها برای تدریس و سخنرانی مناسب هست” تجارب تلخ […]

زمانی که آقای “محمدجواد ظریف” بعنوان وزیر پیشنهادی امورخارجه دولت تدبیر و امید معرفی شد همان ایام و در جمعی عرض کردم که ” با توجه به شناختی که از آقای ظریف دارم او به هیچ وجه مناسب قرار گرفتن در راس دستگاه دیپلماسی نیست و تنها برای تدریس و سخنرانی مناسب هست” تجارب تلخ کنفرانس بن و سعدآباد82 دقیقا چنین شناختی را از محمدجواد ظریف به ما می دهد.

خیلی از دوستان در همان ایام مرا به بدبینی و نیز عجله در قضاوت متهم می کردند اما جالب اینحاست که هر چه زمان می گذشت و روزهای تصدی ظریف بر وزارت خارجه بیشتر و بیشتر می شد همان دوستان، به جمعبندی پیشین حقیر در مورد جناب ظریف می رسیدند.

توافق ژنو که با تعجیل شدید پاستور نشینان تدبیر و امید در سوم آذر 92 میان طرف غربی با طرف ایرانی منعقد گردید تا حد زیادی شخصیت دیپلماتیک محمدجواد ظریف را مشخص و معلوم کرد. آنجایی که در آن توافق ، در 4 بخش توافقی روی کاغذ شد که هیچکدامش عملیاتی نگردید. بهر تقدیر هر چه که زمان می گذشت موضوع روشن تر می شد.

در شب سالگرد استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، در برنامه ای از قبل اعلام شده وزیر امورخارجه بهمراه وزیر ارتباطات و سخنگوی وزارت خارجه در یک گفتگوی جمعی حاضر می شوند و به سوالات مخاطبان پاسخ میدهند.

پاسخ های جناب وزیر خارجه ما به سوالات مطروحه بسیار قابل تامل هست. آنجا که تلاش نیروهای خدوم امنیتی که در قالب سریالی خوش ساخت در معرض رویت عمومی قرار گرفته را با نهایت عصبانیت، یک تهمت و دروغ می خواند! واقعا از جناب ایشان باید پرسید که دقیقا کدام بخش و کدام سکانس از سریال گاندو، دروغ و تهمت هست؟!

جناب ظریف قطعا و بخوبی بیش از همه می داند دروغ آنجا بود که گفته شد” در روز اجرای برجام، تمامی تحریم ها بالمرء لغو خواهد شد” دروغ آنجا بود که گفته شد” رئیس جمهور بعد از اوباما بهیچ وجه نمی تواند از برجام خارج شود” و از همه دروغ ها بزرگتر آنجا بود که گفته شد” امضا کری، تضمین هست”

بله جناب ظریف؛ دروغ اینهاست. دروغ آنجا بود که جماعتی با ادعای دانستن زبان دنیا، پای امضا قراردادی نشستند که حتی از ترجمه تحت اللفظی آن، عاجز بودند! دروغ آنجا بود که همه چیز حتی هوا و آب آشامیدنی مردم ایران را به برجام گره زدند اما بعد از افتضاحی که رخ داد با خیالی آسوده گفتند که اصلا توقعی از برجام نداشته و اصولا برجام بدنبال گشایش اقتصادی نبود!

جناب ظریف؛ آیا گاندو که در مورد نفوذ یک جاسوس بشدت حرفه ای سیا ساخته شد دروغ و تهمت هست یا …؟! اگر آن را دروغ و تهمت می دانستید پس چرا در برابر اصرار عجیب جان کری در ابتداء مذاکرات پیرامون آن جاسوس” جیسون رضائیان” چیزی به همتای آمریکایی خود نگفتید؟! راستی اگر گاندو دروغ و تهمت هست پس ماجرای یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار تحویلی به ایران از سوی آمریکایی ها با واسطه سویسی ها در مهرآباد در 23 تیر 94 چه بود؟! شما بجای آنکه از نیروهای خدوم امنیتی ممنون و سپاسگذار باشید متاسفانه امروز طلبکار شده اید؟!

بله جناب ظریف؛ گاندو و گاندوسازان اهل دروغگویی و دروغ سازی نیستند بلکه این انتقاد به آنها وارد هست چرا در ساخت سریال کاملا مستند و حقیقی گاندوی یک و دو ، ملاحظه برخی از حضرات را کرده و تمام حقایق را بیان نکردند. اگر تمام حقایق مطرح می شد دیگر کسی بخودش اجازه نمی داد که اینچنین سریالی کاملا حقیقی را دروغ و تهمت بنامد.

راستی جناب ظریف؛ حتما به یاد دارد که در پاسخ به اعتراض یکی از نمایندگان مجلس نهم مبنی بر نارضایتی رهبری از برجام ، با درشت کردن چشم و بیرون زدن رگ از گردن فریاد زدید که ” رهبری نیاز به سخنگو ندارد و حرفهایش را صریح می زند و از کسی تاثیر نمی پذیرد” خوب حالا جناب وزیر خارجه پاسخ دهد اکنون چه اتفاقی افتاده که توصیه رهبری مبنی بر ایجاد تور دفاعی برای مسئولان را نتیجه تحت تاثیر گزارش یک رسانه قرار گرفتن ایشان می نامد؟!

آقای دکتر؛ اکنون وقت انشاء نیست بلکه زنگ حساب هست. امروز شما و رئیس تان باید به مردم ایران پاسخ دهید که با اعتماد هشت ساله ملت چه کرده اید؟! بله جناب ظریف ؛ شما و دوستان تان نمی توانید خود را طلبکار نشان دهید. شما به این مردم بویژه به نسل جوان که از فرط خوشحالی امضاء برجام تان! تا صبح در خیابان بود بدهکار هستید بدهکار.

راستی جناب ظریف؛ از یک دوست قدیمی بنام “جو بایدن” چه خبر؟! حتما خبر دارید که جماعتی بدنبال استفاده انتخاباتی از دوستی ادعایی فوق هستند؟! دوستی که اولا خیال و وهمی بیش نیست و ثانیا از همه خیالی تر و وهمی تر آنکه، با هدف مدیریت اذهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری ، مردم را به سیرآب شدن در این برکه سرابی وعده می دهند! اینها دروغ هست جناب وزیر محترم خارجه!

شکرالله رضازاده شرمه