تاملی در حوادث حج امسال!

شکرالله رضازاده شرمه : در حالی که همه مسلمانان در پیرامون یکی از بزرگ ترین و خوش ترین روزهای خدا، سرگرم انجام قربانی نفس و جان بودند اما به یک باره انتشار خبری همه در ماتم و عزا نشاند. خبر از حادثه ای حکایت می کرد که در آن بسیاری از حجاج در روز عید […]

شکرالله رضازاده شرمه : در حالی که همه مسلمانان در پیرامون یکی از بزرگ ترین و خوش ترین روزهای خدا، سرگرم انجام قربانی نفس و جان بودند اما به یک باره انتشار خبری همه در ماتم و عزا نشاند. خبر از حادثه ای حکایت می کرد که در آن بسیاری از حجاج در روز عید قربان، قربانی شدند. این حادثه اولین حادثه حج امسال نبوده است. پیش از این هم خبر سقوط دکل در مسجدالحرام و در نهایت کشته شدن تعدادی از زائرین کشورهای مختلف از جمله زائرین ایرانی ، حج امسال حوادث تلخ گوناگونی را به خود دید. حوادث تلخی که در موسم حج سال جاری رخ داد دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد. حوادثی که در روزهای آتی عمق تلخی و دلخراشی آن روشن تر خواهد شد. بنظر می رسد در همین ارتباط می توان نکات زیر را مطرح کرد:
1-اولین و مهمترین پیام حوادث تلخ حج امسال، قطعا اعلام بی کفایتی و بی لیاقتی حکام فاسد و فاسق سعودی در اداره حرمین شرفین است. حکامی که دستان پلیدشان تا مفرق در خون مسلمانان و آزادی خواهان غرق است.حکامی که در عیاشی و شهوت رانی ، رکورددار و رکورد شکن هستند. حکامی که ابزار موثر دشمن شماره یک مسلمانان در منطقه هستند. حکامی که شرح ویژه گی های پلید آنان مثنوی هفتاد من کاغذ را می طلبد. بدون تردید این بی کفایتی سعودی ها، بیش از هر مقطع دیگری اکنون رخ نموده است. شاید در برخی اوقات سخنانی از بی کفایتی آنان در اداره حرمین شرفین بیان می شد اما مافیای رسانه ای منطقه ، آن بیان را در عزلت خبری نشانده بود ولی اینک این اعلام بسیار فراگیرو عالم گیر شده است.
2- رد پای عربستان سعودی در همه اتفاقات تلخی که تاکنون برای مسلمین رخ داده به خوبی قابل ملاحظه است. بسیاری از مسلمانان و خانواده های آنان با حمایت و حماقت سعودی ها به خاک و خون کشیده شده اند. جنایتی که امروز در یمن مظلوم اما مقاوم در حال انجام است همان جنایتی است که دیروز در غزه و فلسطین اشغالی رخ داده است. دو جنایتی که عربستان نقش کلیدی در هر دو آن بدون استثنا دارد در یکی مستقیم و در آن دیگری غیر مستقیم. شک نباید کرد عاقبت این خون های به ناحق ریخته شده نابودی و محو کامل خاندان سفاک و سفیه سعودی خواهد بود. سعودی ها هر روز بیشتر در باتلاق فرو می روند. حرکات اخیر آنان را باید به مثل غریقی دانست که تصورش آن است با دست و پا زدن آنهم در عمق می تواند خود را برهاند اما زهی خیال باطل . عربستان به سرعت بسوی نابودی در حرکت است. وقتی در سال66 حادثه خونین مکه را رقم زد و مهمانان مخلص خدا را به خاک و خون کشید آن پیر سفر کرده عبد صالح خدا حضرت روح الله، وعده نابودی حکام سعودی را داد. مگر می شود خدای متعال در برابر خون به ناحق ریخته مردان و زنانی که برای طواف بر گرداگرد خانه اش فرسنگ هها دور از خانه و کاشانه به سفر آمده اند کوتاه بیاید؟! مگر خدای متعال نبود که با ابابیلی بظاهر ناتوان ، قوائی بظاهر ابرقدرت را در هم کوبید؟! ” الم تر کیف فعل ربک باصحاب الفیل ” آیا به راستی خدای متعال انتقام آن زائر و جانباز قطعه دو پا را که با ضرب و شتم سربازان آل سعود به جرم اعلام برائت از دشمنان خدا در جمعه خونین 66 مکه ، به آسمان پر گشود را نخواهد گرفت؟! هیهات اگر چنین باشد. خدای متعال حلیم است و صبر مطلق اما به وقتش عزیز است و در هم شکننده بت ها و استخوانها. آل خبیث سعود عجیب به تنگه مرصاد هر روز نزدیک تر می شود ” ان ربک لبا لمرصاد ”
3_ سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان نهادی که معمولا در امور مسلمین می بایست اظهار نظر کند در این وقت و در این شرایط باید سکوت خود را بشکند و نسبت به این اتفاق بسیار تلخ موضعی شفاف و بدون ملاحظه داشته باشد. به نظر می رسد سازمان کنفرانس اسلامی سه وظیف خطیر در این زمینه دارد نخست اینکه رسما بی کفایتی عربستان سعودی در اداره حرمین شرفین را اعلام کند و آن را به عنوان یک سند سازمانی و بین المللی منتشر نماید . گام دوم این است که اداره حرمین شرفین را از دست حکام بی لیاقت سعودی خارج کرده و سازمان کنفرانس اسلامی خود راسا اداره سرزمین وحی را باتشکیل شورائی متشکل از کشورهای موثر جهان اسلام از جمله جمهوری اسلامی ایران بر عهده گیرد و سومین مورد آنکه ابعاد این حوادث تلخ می بایست به دقت بررسی گردد تا از ورای این تفحص دقیق، روند محاکمه و در ادامه مجازات قاطعانه عاملین و عامدین آن آغاز شود. قطعا اگر سازمان کنفرانس اسلامی به مجازات مسببان حوادث تلخ حج امسال اقدامی نکند در نزد افکار عمومی، برای همیشه دفن خواهد شد. بنابراین سازمان کنفرانس اسلامی برای آنکه از حالت تشریفاتی و خنثی ایی که امروزه به شدت با آن دست به گریبان است خارج شود نیازمند اتخاذ مواضعی درست و دقیق در این ارتباط است.
4 _ رسانه ها به عنوان چشمان تیزبین جامعه وظیفه ای سنگین در این ارتباط دارند. بدون شک یکی از مهمترین ابزار سعودی ها در کتمان حقیقت ، رسانه ها هستند. رسانه هایی که با پول های چاه های نفت عربستان شارژ می شوند. این رسانه ها تاکنون در بسیاری از بزنگاه هائی که حکام سعودی دچار مشکلات لبه پرتگاهی شده بودند به مدد آنان آمده و با ارائه اخبار و تحلیل نادرست، سعی در مدیریت افکار عمومی به نفع حاکمان جائر سعودی داشتند که البته تا حد زیادی موفق هم بوده اند. در همین حادثه اخیر هم شاهد بوده ایم که سخن گستاخانه و البته سفیهانه وزیر بهداشت سعودی در واکنش به حادثه مذکور، آنچنان در رسانه های دست نشانده با رنگ و لعاب های مختلف و البته در قالب های متفاوت خبری و تحلیلی در منظر مخاطبان قرار داده شد تا بلکه بتواند افکار عمومی را از توجه به بی کفایتی حکام سعودی دور سازد. وزیر بهداشت سعودی در اظهار نظری وقیحانه ، حجاج را مقصران این حادثه معرفی کرد! اگرچه در این ارتباط هیچ انتظار و توقعی از برخی رسانه هایی که در همیشه ایام خبر و تحلیل خود را با نگاه ریاض تنظیم نموده اند نیست اما به نظر می رسد جریان رسانه ای ناب جهان اسلام که راسش در ایران عزیز است در برابر یک امتحان بزرگ قرار گرفته است. نباید اجازه داد بر گرداگرد موضوعی به این مهمی ، گرد و غبار غفلت بنشیند. رسانه ها می بایست در این چند روزه آنی بطور مستمر و در روزهای آتی بطور موثر به این حادثه تلخ بپردازند. از این جهت اولا شبکه بین المللی و منطقه ای العالم با توجه به گستردگی مخاطبین، می تواند در این ارتباط نقشی مهم را ایفا کند. نقشی که در صورت انجام برنامه ریزی دقیق و هدفمند ، قادر خواهد به یک محور بدل گردد. محوری که خوراک تحلیلی و خبری مفید برای دیگر رسانه های همسو بین المللی و منطقه ای تدارک بیند. بی کفایتی مدعیان اداره حرمین شرفین و نیز پیگیری موضوع تا حصول محاکمه قضائی عاملین ، می تواند الویت تحلیلی و خبری در این ارتباط باشد و ثانیا نخبگان رسانه ای متعد و مومن داخلی در این ارتباط می بایست تمام قامت وارد میدان نبرد نرم شوند. وظیفه همه اهالی رسانه داخلی آن است که با رصد دقیق اخبار مربوط به حوادث تلخ حج امسال، به نهضت روشنگری و ارائه تحلیل در این ارتباط دست زنند و اجازه ندهند فضای تحلیل این رویداد بسیار حائز اهمیت به سردی گرائیده شود. قطعا تحلیل ها علاوه بر داشتن بازتابی بین المللی و نیز مورد استفاده رسانه های خارجی قرار گرفتن از یک سو ، از طرفی دیگر این پیام را منتقل خواهد کرد که از منظر افکار عمومی داخل کشور ، نمی توان به راحتی از کنار این موضوع گذشت. البته ذکر این نکته هم ضروری است که این حادثه برای برخی از رسانه های داخلی که تاکنون، لذت دفاع از منافع انقلاب و اسلامی را نچشیده اند یک فرصت است تا لااقل برای یک بار هم که شده ، اجازه خوشحالی و شعف به بیگانگان را با تیترها و تحلیل هایشان ندهند. شاید اگر یک بار امتحان کنند حلاوتش آنان را وادار به ادامه همین روند در همه موضوعات نماید.
5_ و سخن پایانی خطاب به دستگاه دیپلماسی کشور. اگرچه در این یکی دو روزه کارهای خوبی از جمله احضار کاردار عربستان به وزارت خارجه و اعلام اعتراض شدید جمهوری اسلامی به وی انجام شد اما توقع بیش از اینهاست. نباید پیگیری ها را به همین احضار که طبیعی ترین واکنش به موضوعی به این مهی است خلاصه و بسنده کرد. جمهوری اسلامی علاوه بر آنکه ام القرای جهان اسلام است اکنون رئیس کنفرانس کشورهای غیر متعهد که بعد از سازمان ملل پر عضوترین نهاد بین المللی است هم می باشد لذا آقایان می بایست از این ظرفیت بزرگ به نفع جهان اسلام و آزادی خواه بهره گیرند. اگر خدای ناکرده همه چیز را در توافقات تفسیر و تبیین شود قطعا نقشی سازنده در امور بین الملللی و منطقه ای نخواهیم داشت. اعتبار امروز ایران به برکت اقتدار نظام مقدس اسلامی در اتخاذ مواضعی دقیق و صریح که تنها بر منافع انسانیت و آزادگی حقیقی استوار است می باشد بدون تردید ادامه این مسیر شکوهمند، موجبات ماندگاری را فراهم خواهد آورد. ماندگاری که علاوه بر تحصیل عزت منطقه ای و بین المللی، دستاوردهای مادی بیشماری هم خواهد داشت.