بیستمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس مازندران برگزار شد

بیستمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با شعار «مدرسه ایمن؛ جامعه تاب‌آور» صبح امروز در سراسر مدارس مازندران و به صورت استانی در دبیرستان دخترانه مهندس پروین شهرستان ساری برگزار شد. به گزارش حرف به نقل از اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش مازندران؛ بیستمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با همکاری آموزش‌وپرورش استان، سازمان […]

3
بیستمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با شعار «مدرسه ایمن؛ جامعه تاب‌آور» صبح امروز در سراسر مدارس مازندران و به صورت استانی در دبیرستان دخترانه مهندس پروین شهرستان ساری برگزار شد.
به گزارش حرف به نقل از اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش مازندران؛ بیستمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با همکاری آموزش‌وپرورش استان، سازمان دانش‌آموزی، صدا و سیما، جمعیت هلال احمر، شهرداری، آتش نشانی، اورژانس، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی به صورت استانی در دبیرستان متوسطه اول هیات امنایی مهندس پروین ناحیه 2 ساری برگزار شد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در این مراسم مدرسه را بهترین مکان برای آموزش‌های عمومی برشمرد و گفت: دانش‌آموزان آموزش‌ها را به خانواده و کل جامعه منتقل می‌کنند و در انتقال آن نقش موثری ایفا می‌کنند. به همین خاطر برگزاری چنین مانورهایی در مدارس به آمادگی هر چه بیشتر دانش‌آموزان و خانواده‌ها و همین‌طور کل جامعه در برابر حوادث طبیعی منجر می‌شود.
«عسکری نیکزاد» با اشاره به اینکه امروز این مانور همزمان در 31 استان کشور برگزار شده است، ادامه داد: در مرکز استان‌ها در 10 مدرسه و در سایر شهرستان‌ها نیز در 5 مدرسه مانور برگزار شده است. امیدواریم در سال‌های آینده تعداد مدارسی که مانور زلزله در آن‌ها برگزار می‌شود، در شهرهای بیشتر و نیز در روستاها نیز اجرا شود.
وی حفظ خونسردی در زمان زلزله و استفاده از آموزش‌های پیشین را از اهم موارد مطرح در مانور دانست و تصریح کرد: هدف ما این است که مدارس کانون ایمن و پایگاه مدیریت بحران برای خانواده‌های حاضر در محله‌های اطراف مدرسه شود. 75 درصد خاک مازندران بر روی گسل زلزله قرار دارد که همین موضوع عمق اهمیت آمادگی در برابر حوادثی همچون زلزله را نشان می‌دهد.
نیکزاد با بیان اینکه آموزش به جامعه در کاهش خسارت‌های احتمالی موثر است، خاطرنشان کرد: در طی 100 سال اخیر 180 زلزله در مازندران رخ داده که آمار بسیار قابل توجهی به شمار می‌آید. دانش‌آموزان سرمایه های کشور هستند و ظرفیت بزرگی برای فرهنگ‌سازی در این زمینه محسوب می‌شوند. از این رو باید اهمیت موضوع زلزله‌خیز بودن استان از طریق دانش‌آموزان به تمام جامعه اطلاع‌رسانی شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز در حاشیه برگزاری این مانور در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه فرهنگ و آموزش از مدارس به درون خانواده‌ها انتقال و گسترش می‌یابد، اظهار کرد: این مانور هر ساله و در چند سال اخیر نیز با شعار «مدرسه ایمن جامعه تاب‌آور» برگزار می‌شود و انتخاب این شعار به این دلیل بود که هم مدرسه و هم محله‌های اطراف مدرسه و اولیا آموزش ببینند و برای روبرویی با زلزله آماده باشند.
«علی‌اصغر احمدی» با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر شهروندان در آپارتمان زندگی می‌کنند، نخستین اقدام در روبرویی با زلزله را پناهگیری مناسب دانست و ادامه داد: هدف ما از برگزاری مانور نیز این است که این فرهنگ و دانش در تمام جامعه گسترش یابد. باتوجه به وجود 2 گسل در مازندران، این استان زلزله‌خیز است.