بهره مندی 8 هزار خانوار روستایی از نعمت آب آشامیدنی

با بهره برداری از 18 پروژه آبرسانی روستایی و صرف اعتباری بالغ بر 140 میلیارد ریال طی دهه فجر 8 هزار خانوار 26 روستای سراسر استان مازندران از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند می شوند. به گزارش حرف؛ مجید عبدالهی مدیر عامل آبفار استان طی نشستی با خبرنگاران در راستای ارائه عملکرد […]

3

با بهره برداری از 18 پروژه آبرسانی روستایی و صرف اعتباری بالغ بر 140 میلیارد ریال طی دهه فجر 8 هزار خانوار 26 روستای سراسر استان مازندران از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.

به گزارش حرف؛ مجید عبدالهی مدیر عامل آبفار استان طی نشستی با خبرنگاران در راستای ارائه عملکرد این شرکت طی چله انقلاب در محل نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله دستگاههای اجرایی استان در سالن مجتمع فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اظهار داشت: اعتبار آب و فاضلاب روستایی در کشور قبل از انقلاب صفر بود و بسیاری از روستاهای ما قبل از سال 57 آب لوله کشی نداشتند اما اکنون 2928 روستا با 460055 خانوار و جمعیتی بالغ بر 1386024 نفر در استان مازندران وجود دارد که 1603 روستا با 325110 خانوار و 985053 نفر جمعیت تحت پوشش شرکت قرار دارند.

وی شاخص بهره مندی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در مازندران در سال 1357 را حدود 14 درصد اعلام کرد و گفت: این شاخص در ابتدای دولت یازدهم به 68/72درصد رسید و خوشبختانه با تلاش شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران اکنون شاخص بهره مندی آب شرب به 96/75 درصد افزایش یافته که از میانگین شاخص کشوری (9/74 درصد) به میزان 87/1 درصد بیشتر است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران افزود: در بخش فاضلاب قبل از انقلاب هیچگونه تاسیساتی در روستاهای استان مازندران وجود نداشت اما بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اجرای تاسیسات فاضلاب در 2 روستای «زاغمرز» بهشهر و «شورکا» جویبار در دست اجراست و مطالعات اجرای این طرح در 5 روستای دیگر استان نیز  با استفاده از فرصت تسهیلات بانک توسعه اسلامی در حال انجام می باشد .

عبدالهی در بخش پرسش و پاسخ به سوالات خبرنگاران در پاسخ به سوالی میزان مطالبات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان از مشترکین  را 12 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی در خصوص سوال یکی دیگر از خبرنگارن در راستای تحویل مدیریت آب شرب روستاها گفت: بیش از 2 هزار و 440 روستای بالای 20 خانوار داریم که هزار و 603 روستا تحت پوشش ما هستند و برای سال آتی تحویل مدیریت آب 83 روستای دیگر را در برنامه داریم که البته از لحاظ جمعیتی حدود 80 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران هستند.

عبداللهی سوال دیگر خبرنگاران در خصوص میزان فرسودگی شبکه‌های آب و فاضلاب روستایی را اینگونه پاسخ داد و گفت: بیش از 5 هزار کیلومتر شبکه فرسوده در سطح استان داریم که هزینه اصلاح این شبکه ها به اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان نیاز دارد و به مرور در حال انجام است اما با توجه به اینکه عمر این شبکه ها 25 الی 30 سال است علیرغم اینکه هر ساله بخشی از اصلاحات انجام می شود لیکن با توجه به شرایط اقلیمی استان هر ساله مقدار قابل ملاحظه ای بر فرسودگی تاسیسات ، خطوط و شبکه ها افزوده می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران در پایان این نشست در پاسخ به سوال دیگری تعداد پروژه های نیمه تمام را 438 پروژه اعلام کرد و افزود: برای تکمیل این پروژه ها حدود 383 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.