بخاطر یک امتیاز المپیک از دست رفت

آخرین مسابقه انتخابی برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ تنیس روی میز برگزار شد و زنان ایران نتوانستند تنها سهمیه آسیای میانه را بدست بیاورند. این سهمیه در المپیک لندن و ریو توسط ندا شهسواری برای ایران کسب شد اما این بازیکن در انتخابی توکیو نتوانست به فینال صعود کند و حذف شد. حمیده ایرانمنش در […]

آخرین مسابقه انتخابی برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ تنیس روی میز برگزار شد و زنان ایران نتوانستند تنها سهمیه آسیای میانه را بدست بیاورند. این سهمیه در المپیک لندن و ریو توسط ندا شهسواری برای ایران کسب شد اما این بازیکن در انتخابی توکیو نتوانست به فینال صعود کند و حذف شد.

حمیده ایرانمنش در مورد عملکرد ندا شهسواری و شیما صفایی در انتخابی المپیک و ناکامی در کسب ورودی بازی‌های توکیو به ایسنا گفت: بازیکنان ما از آمادگی خوبی برخوردار بودند. از قبل هم گفته بودم اگر در شرایطی که بیش از یک سال از مسابقات دور بوده‌اند، بازی خود را مدیریت کنند و رقبا هم بر اساس آنالیزمان تغییر نکرده باشند، نتیجه می‌گیریم، اما تغییر زیادی داشتند و بسیار بهتر شده بودند. چند روز در محل برگزاری رقابت‌ها تمرین کردیم و با شرایط سازگار شدیم. بازیکنان ما بیش از یک سال از مسابقات دور بودند و امیدوار بودم که در مسابقات جهانی حداقل دو بازی انجام بدهند تا در جو رقابت‌ها قرار بگیرند اما قرعه سختی داشتند. 

صفایی کم‌تجربه بود و حذف شد

او در مورد مسابقات آسیای میانه بیان کرد: گروه خانم صفایی سخت بود و حریفانش دو نفر اول رنکینگ کشورهای قزاقستان و ازبکستان بودند که به دلیل شرکت در چند مسابقه، شرایط بهتری داشتند. از طرفی انتظار زیادی از او نداشتیم چون دومین مسابقه رسمی خود در سطح بزرگسالان را تجربه می‌کرد. خوب کار کرد و در دیدار آخر با اینکه دو گیم جلو بود و رالی‌های خوبی داشت اما بازی را به دلیل تجربه کم کنترل نکرد و باخت. البته برای صعود به مرحله دوم باید حتما با نتیجه چهار بر صفر یا چهار بر یک برنده می‌شد که شرایط را برایش بسیار پراسترس کرده بود.

بخاطر یک امتیاز سهمیه المپیک را از دست دادیم 

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز زنان با بیان اینکه به خاطر یک امتیاز سهمیه المپیک را از دست دادیم، ادامه داد: با توجه به مسابقاتی که از بازیکنان ازبکستان و قزاقستان دیده بودم، سهیمه را 65 درصد به بالا برای ایران می‌دانستم. خانم شهسواری هم در نیمه‌نهایی از نظر تکنیکی و تاکتیکی بهتر از حریف خود بود و سه بر یک جلو افتاد اما در گیم آخر و زمانی که 10 بر 8 فقط یک امتیاز می‌خواست، بازی را نتوانست مدیریت کند.

همه از شهسواری انتظار کسب سهمیه داشتند

او در این مورد افزود: شهسواری از نظر تاکتیکی و تکنیکی در مقایسه با چهار سال قبل که در المپیک حاضر شد، بهتر کار کرد. در انتخابی المپیک ریو شانس با او یار بود اما این بار با توجه به استرس بالایی که داشت نتوانست خود را از نظر روانی کنترل کند و متاسفانه چهار بر سه شکست خورد. همه از او انتظار داشتند که سهمیه بگیرد و می‌توانست به عنوان یک زن ایرانی تاریخ سازی کند و برای سومین دوره به المپیک برسد به همین دلیل استرس زیادی داشت.

شهسواری و صفایی کم‌کاری نکردند

  ایرانمنش در مورد اینکه شهسواری در شرایطی که سه بر یک جلو بود، چهار بر سه نتیجه را واگذار کرد، گفت: پینگ‌پنگ غیرقابل پیش‌بینی است. همیشه می‌گوییم امتیاز 10، امتیاز آخر و ست سوم، ست آخر نیست. گاهی اوقات شاید خیال بازیکن راحت شود که از حریف پیش افتاده و از نظر شرایط روانی خود را کنترل نکند اما فرصت‌ها خیلی سریع از دست می‌روند. با اینکه مسابقات خیلی نزدیک بود اما رسیدن به فینال مساوی با کسب سهیمه بود و اگر شهسواری فینالیست می‌شد، سهمیه را می‌گرفت. متاسفانه در عین شایستگی بازی را واگذار کرد.

او افزود: هر بازیکنی تمام تلاش خود را می‌کند تا به المپیک برسد. شهسواری هم از چهار سال قبل قصد داشت که برای سومین دوره سهمیه را بگیرد. خیلی مواقع به جای سروسامان دادن به زندگی خود با انگیزه برای کسب سهمیه رفت. کم کاری انجام نداد اما بازیکنان ما در شرایط کرونا 10 ماه از تیم ملی بودند. با اینکه تمریناتمان خیلی موثر بود اما دوری از مسابقات و فشار روانی باعث شد تا آنگونه که باید مسابقه خود را مدیریت نکنند. 

ملاک  مسابقه انتخابی برای کسب سهمیه بود

ایرانمنش در واکنش به اینکه اگر به جای صفایی، مهشید اشتری به مسابقات انتخابی المپیک اعزام می‌شد نتیجه بهتری را کسب می‌کرد، گفت: ملاک ما انتخابی تیم ملی بود و قرار به برگزاری انتخابی دیگری نداشتیم. هر بازیکنی که انتخاب می‌شد، او را به مسابقات کسب سهمیه می‌فرستادیم. صفایی جوان است و مثل شهسواری در دوران کرونا به دلیل انتخاب شدن در انتخابی کسب سهمیه و انگیزه‌اش جهت ادامه تمرینات برای حضور در  مسابقه از همه آماده‌تر بود و در لیگ هم عملکرد خوبی داشت.

بازیکنان ما شرایط روحی خوبی ندارند

 او در مورد شرایط روحی شهسواری و صفایی بعد از ناکامی در کسب سهیمه المپیک گفت: برای تیم ملی زنان شرایط خیلی سختی در نظر گرفته بودیم. چند ماه در یک ساختمان دو طبقه قرنطینه بودیم، فقط تمرین و استراحت می‌کردیم و زحمت زیادی کشیدیم. آنها بخاطر اینکه نتوانسته‌اند سهمیه بگیرند شرایط روحی چندان خوبی نداندد. کمی زمان بگذرد حالشان بهتر می‌شود و امیدوارم که قوی‌تر برگردند.