بحران در بحران

حرف آنلاین – حسین زحمتکش/ روز جمعه دقیقا زمانی که مردم اکثر در خواب بودند طوفان مخربی استان مازندران را در نوردید و با سرعت 132 کیلومتر وارد قائمشهر شد. شدت تخریبی این طوفان به حدی بود که درختان تنومند کنار خیابان و میدان ها از جا کنده شده بودند و سقف بسیاری از منازل […]

حرف آنلاین – حسین زحمتکش/ روز جمعه دقیقا زمانی که مردم اکثر در خواب بودند طوفان مخربی استان مازندران را در نوردید و با سرعت 132 کیلومتر وارد قائمشهر شد. شدت تخریبی این طوفان به حدی بود که درختان تنومند کنار خیابان و میدان ها از جا کنده شده بودند و سقف بسیاری از منازل از جا درآمد . از همان ابتدای وقوع طوفان برق و آب بسیاری از مناطق قطع شد. پس از پایان طوفان در ساعت 7 صبح مردم به خیایان ها آمدند و شروع به جمع آوری سقف به خیابان افتاده منازل خود کردند. سقف اکثر منازل در قائم شهر آسیب دیده بود حتی سقف برخی منازل در روستاهای جاده نظامی از جا کنده شد و به خیابان پرت شده بود.

*درختان بر زمین افتاده و صف های طولانی نانوایی

در این فاصله، فرصت حضور در شهر و مشاهده خشم طبیعت را داشتن که وقعا حیرت اور بود. درختان تنومند بسیاری از ریشه درآمده و به کف خیابان افتاده بودند، تابلوهای تبلیغاتی زیادی نیز به طور کامل صدمه دیده بودند. صف طولانی در مقابل نانوایی ها وجود داشت و بسیاری از مردم از ترس بارش دوباره باران و ورد آب به منازل بی سقف خود، گروه گروه به سراغ فروشگاه های مصالح ساختامنی مراجعه می کردند. جالب که عده زیادی نیز کلاف های بزرگی از پلاستیک به دست داشتند تا سقف خانه خود را برای در امان ماندن از بارش باران بپوشانند. وضعیت خوبی در شهر حاکم نبود. شاخه و برگ های زیادی در خیابان ها خودنمایی می کردند، آتش نشانی مدام به خیابان های متعدد می رفت، پایانه مسافربری پر از آب شده بود و دو سه نفر به دنبال باز کردن درپوش وسط میدان پایانه بودند. پرنده های  بسیاری نیز در خیابان تلف شده بودند.نیازمندی مردم هر لحظه به آب و برق بیشتر می شد اما هر چه می گذشت از وصل آب و برق خبری نبود. همزمان نیز خبر پیگیری ویژه رئیس جمهور و معاون اول وی از خسارت دیدگان در مازندران و گلستان به گوش رسید و مردم منتظر امداد از دیگر شهرستان ها بودند.

*قطعی 48 ساعته برق در قائم شهر

متاسفانه فقط در قائم شهر بیش از 40 ساعت برق قطع بود و آب به صورت مقطعی در برخی نقاط وصل شده بود. نبود احتیاجات زیرساختی واقعا مردم را کلافه و عصبی کرده بود. کسی نبود درخت های بر زمین افتاده و شاخه و برگ های در خیابان مانده را جمع کند، مردم خودشان اقدام به اینکار کردند که واقعا جای تاسف دارد.

*مدیریت بحران دستپاچه

نکته جالب اینجاست که مسئولان مربوط در مواجه با این طوفان سهمگین دستپاچه شده و عملا مدیریت درستی بر بحران به وجود آمده نداشتند، این موضوع  به حدی بود که می توان گفت مازندران ظرفیت مقابله با بحران های طبیعی را ندارد!! بابلی ها تا دیروز 13 شهریور آب  و برق نداشتند و هنوز آب شرب مصرفی مردم فریدونکنار وصل نشده است. جالب تر آنکه در محمودآباد توسط ماموران آتش نشانی بین مردم آب شرب توزیع شد!! در قائم شهر بیش از 2 هزار واحد مسکونی آسیب دیدند و اهمال کاری اولیه دستگاه های اجرایی موجب شد تا فرماندار قائمشهر زبان به هشدار باز کند!! هلال احمر نیز اعلام کرد تا روز جمعه به یک‌هزار و 376 خانوار آسیب‌دیده در مازندران امداد‌رسانی شد. متاسفانه در محدوده وقوع طوفان به 109 روستا آسیب وارد شد و بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی یکی از هم استانی های ما نیز در این حادثه جان خودش را از دست داد!! بلافاصله پس از تاکید رئیس جمهور به استاندار مازندران بیش از 10 تریلر حاوی پوشش سقف وارد قائم شهر شد و مشکلات زیرساختی هرچند کند حل و فصل شد.متاسفانه اراضی کشاورزی نیز از این طوفان مهیب در امان نبودند به طوریکه فقط در فریدونکنار بیش از 30 هکتار از اراضی شالیزای کشت دوم برنج آسیب جدی دیدند.

*مدیریت بحران دستگاه های اجرایی مازندران در چه سطحی است؟

نکته قابل تامل اینجاست که مدیریت بحران دستگاه های اجرایی در زمان وقوع بحران های طبیعی در چه سطحی قرار دارد؟ آیا مردم از نحوه امداد رسانی دستگاه های استان راضی هستند؟ آیا مازندران ظرفیت مقابله با بلایای طبیعی و مدیریت بحران پس از آن را دارد؟ این سئوال بسیاری از مردم است و باید قضاوت را برعهده خود آن ها  گذاشت؟ قضاوت را برعهده انان گذاشت که آیا از عملکرد مسئولان راضی هستند؟؟