بازی با جان مردم با شعارخدمتگذاری

حرف آنلاین – فاطمه عربی: سهل انگاری در مدیریت شهری، افتتاح شتابزده بعضی از پروژه ها که ارتباط مستقیم با مرگ و زندگی انسان دارد، تبعات منفی را به دنبال دارد.مشکلاتی که قابل پیش بینی است و می‌توان یک به یک این مشکلات را حل کرد اما به دلیل ضعف سیستمی و مدیریتی  در یک اقدام […]

حرف آنلاین – فاطمه عربی: سهل انگاری در مدیریت شهری، افتتاح شتابزده بعضی از پروژه ها که ارتباط مستقیم با مرگ و زندگی انسان دارد، تبعات منفی را به دنبال دارد.مشکلاتی که قابل پیش بینی است و می‌توان یک به یک این مشکلات را حل کرد اما به دلیل ضعف سیستمی و مدیریتی  در یک اقدام شتابزده، تصمیم به افتتاح پروژه در مناسبت‌های مختلف و یا سفر فلان مسئول کشوری می‌کنند بدون آنکه به منافع و امنیت مردم توجه شود.

گرچه گفته می‌شود برای گره گشایی مشکلات و رفاه مردم این اقدامات در کوتاهترین زمان انجام می‌شود اما جان همین مردم برای عده ای کمترین ارزش را دارد. اگر غیر از این بود سال‌ها پیش برای کاهش تصادف در جاده گهرباران، فرح آباد، کیاسر و جویبار تدبیر می‌شد و این جاده ها هرروز قربانی نمی‌گرفت. پروژه کمربندی شمالی چند سالی است که زیر بار ترافیک قرار گرفت اما بعد از گذشت چند سال به بهانه در دست اجرا بودن، روشنایی و خط کشیده نشده است. پروژه را به صورت نیمه تمام به صورت نمادین افتتاح می‌کنند و سال‌ها است که مردم در این جاده های خطرناک که همانند پیست اسب سواری است بدون روشنایی تردد می‌کنند.  هرساله بسیاری از خانواده ها، بدون سرپرست می شوند و یا فرزندان آنها در این جاده ها جان خود را از دست می‌دهند بدون اینکه وجدان خفته بعضی از مسئولان پس از سال‌ها بیدار شود!!

حتما باید خشم جامعه برانگیخته شود و مردم منطقه ای دست به اعتراض بزنند تا مسئولی برای لحظاتی به خود بیاید. مرگ زن جوان بر اثر تصادف در منطقه22 بهمن سبب اعتراض اهالی منطقه شد تا جایی‌که اقدام به مسدود کردن جاده کردند تا بلکه صدای اعتراض آنان به گوش مسئولی برسد. به باور عامه هرچه اتفاقات بد است برای قشر آسیب پذیر جامعه اتفاق می افتد و این زن که خود به بیماری ام اس دچار بود توانست به تنهایی دو فرزند خود را بزرگ کند، می‌گویند نوجوانی سن حساسی است و پدرو مادر باید بیشتر مراقب فرزندان خود باشند اما  چه کسی جواب تنهایی، گریه ها و روزهای بی مادری این فرزندان را می‌دهد؟ شرکت ساخت تولید، راه و شهرسازی و یا استانداری؟

منطقه 22 بهمن از جمله نقاط کمتر توسعه یافته شهر است و اغلب اتفاقات ناگوار در مناطق حاشیه ای، محروم و کمتر توسعه اتفاق می افتد، مردمی که طعم تلخ روزگار را چشیدند و صدای مظلومیت آنان را کسی جز خدایشان نشنیده است. صدای مظلومیت یلدا پنج ساله و مادر یلدا ( در خردادماه امسال در کوی احمدی آزاد و منطقه امامزاده عباس هنگام بازی پایش سر خورد و به داخل جوی آب که روزگاری از این نهر برای استفاده زمین‌های زراعی می‌شد) را کسی نشنید.

در این ماجرای تلخ، مسئولان شهری ابتدا منکر آن شدند که اصلا این منطقه جز ناحیه شهری است و بعضی از آقایان مسئول یکصدا گفتند که خانه های این منطقه در حاشیه قرار دارد و چرا اصلا در چنین منطقه ای ساخت و ساز شده است. گویی پنج سال از ساخت و ساز در این محل می‌گذرد. بیش از30 سال است که مردم در این منطقه زندگی می‌کنند و از خدمات شهری برخوردارند. خانواده یلدا و اهالی محل درخواست کردند  که برای تکرارنشدن چینین حوادثی، پوششی روی این جوی قرار دهند اما بعد از گذشت نزدیک به پنج ماه از آن اتفاق تلخ، هنوز مسئولین شهری پیگیر این موضوع نشده است. مظلومیت و فقر موجب می‌شود تا صدای مظلوم شنیده نشود، می‌دانیم اگر این اتفاق برای هریک از فرزندان مسئولان رخ می‌داد تاکنون موضوع علاوه برپیگیری، اقدامات لازم انجام می‌شد. پاییز به نیمه رسیده است و زمستان نزدیک است و شاید بازهم صبح هنگام، کودکی برای عبور از حاشیه جوی آب به داخل سقوط کند. چشم برهم بزنیم خرداد از راه می‌رسد وشاید کودک و یا کودکانی به سن یلدا در حین بازی، پایشان سر بخورد و آن حادثه تلخ دوباره تکرار شود.

* تناقص ها در مدیریت شهری

اعضای شورای شهر ساری در جلسه اخیر خود پس از تصادف کمربندی شمالی، اعلام کردند که «با افتتاح شتابزده پروژه کنارگذر شمالی کاملا مخالف بودند و وقتی متوجه شدند دستگاه متولی می‌خواهد همزمان با هفته دولت، پروژه کنارگذر شمالی را افتتاح کند در حالی که طرح های جانبی پروژه هنوز اجرایی و به شرایط استاندارد نرسیدهاست، مخالفت خود را اعلام کردند» . در کنار ادعا، مهدی عبوری شهردار ساری در زمان های مختلف و جلسات مختلف در خصوص کمربندی شمالی با عنوان یک مسئول سخن گفته که به یکی از نمونه های آن اشاره می شود«مهدی عبوری در بازدید استاندار و مدیران استانی از کمربندی شمالی ساری اظهار داشت: این کمربندی با طول حدود سه کیلومتر و عرض ۵۰ متر و تقریباً با مشارکت ۵۰ درصدی شهرداری ساری و ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی اجرا شده است.وی بابیان اینکه این کمربندی پس از ۴۰ سال در پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: آرزوی دیرینه مردم ساری پس ازسال ها برآورده می‌شود که در اجرای این پروِژه شهرداری ساری به کمک دولت آمده است»

زیرگذرهای منطقه 22 بهمن و ارم ، هر رهگذری را به یاد تونل‌ وحشت می اندازد. زیرگذری که در زمان بارندگی و چند روز پس از آن قابل استفاده نیست، بیشتر به آبندان پرورش ماهی شباهت دارد تا محلی برای تردد ماشین. دستگاه‌های خدمات رسان با تعامل با مدیریت شهری باید به مردم خدمات رسانی کنند در غیر این صورت آنچه انجام می‌دهند مشکل سازی و ایجاد زحمت برای مردم است. به گفته یکی از اعضای شورای شهر ساری، پروژه کنار گذر شمالی، مصوبه شورای ترافیک ندارد. ودر این اتفاق ناگوار بخشی از اشتباه متوجه شورای ترافیک است.  جاده ای که در صورت تصادف بین کارشناسان در اینکه جز منطقه شهری و حاشیه شهر است هم اختلاف نظر وجود دارد. برای مشخص شدن خط ترمز، کارشناسان اختلاف نظر داشتند که آیا منطقه شهری است یا حاشیه شهر!!

چند ماه از افتتاح پروژه کنارگذر می‌گذرد اما همچنان این کمربندی فاقد روشنایی و خط کشی است. رانندگانی که در این مسیر تردد می‌کنند معتقدند که وجود دو پیچ خطرناک  در این مسیر موجب تصادف ناگوار می‌شود، دید در این مناطق برای راننده و عابر پیاده محدود است و باید در تهیه طرح اصلاحاتی برای کاهش پیچ تند انجام می‌دادند. پس از اتفاق هریک از دستگاه‌ها، سعی کرد که دیگری را مقصر بداند، شرکت ساخت می‌گوید پروژه را تحویل شهرداری داد، شهرداری می‌گوید تحویل نگرفته است، راه و شهرسازی که پروژه را به مجری تحویل داد، شورای شهر مخالف افتتاح زودهنگام پروژه بودند و استاندار برای افتتاح پروژه عجله و تاخیر را قبول نداشت. کوتاهی در انجام وظایف و ضعف در مدیریت سبب بروز چنین رخدادهای تلخی می‌شود، تجربه نشان داده بازی با جان مردم   به رویه عادی تبدیل شده اما  این کاستی‌ها با شعار خدمتگذاری برای مردم  منافات دارد.