ایام عاشورا هم گذشت

حرف آنلاین: امسال بهتر از پارسال بود ، هوا در مازندران یاری کرد تا هر کس هر چه دلش می خواهد در سینه زنی و زنجیر زنی شرکت کند  و هیچ بهانه ای برای کسالت و سرماخوردگی نداشته باشد . ماشاالله آش نذری هم فراوان بود اما وقتی عاشورا تمام شد بنده حقیر سراپا تقصیر […]

حرف آنلاین: امسال بهتر از پارسال بود ، هوا در مازندران یاری کرد تا هر کس هر چه دلش می خواهد در سینه زنی و زنجیر زنی شرکت کند  و هیچ بهانه ای برای کسالت و سرماخوردگی نداشته باشد . ماشاالله آش نذری هم فراوان بود اما وقتی عاشورا تمام شد بنده حقیر سراپا تقصیر به یاد سخنان مرحوم دکتر شریعتی افتادم که می گفت :« محرم تمام شد به خانه هایتان بروید . محیا شوید برای همه آنچه که بوده اید . حسین علیه السلام را هم درون پستوهایتان پنهان کنید تا سال دیگر …همچون علم و کتل و نخل و زنجیرهایتان . اکبر و اصغر و قاسم و عباس را هم …. عباس نه …. به کارتان می آید . برای قسم خوردنتان هنگام دروغ …. برای گاه خطرهایتان . زمانی که می خواهید سردیگران را کلاه بگذارید و شاهدی می خواهید . فردا صبح هم کرکره مغازه هایتان را بالا بدهید ، درب بنگاههایتان را باز کنید و یک لایتان را چهار لا حساب کنید . کلاه هایتان را آماده کنید برای اینکه دوباره تا خرخره سر مردم بگذارید . آنچه را این روزها خرج نذری هایتان کردید خرج شربت و چای و مرغ و برنجتان را یکباره جبران کنید . »

خوب این حرف های جامعه شناس معروف و اسلام شناس دانشگاهی بود که روزگار قبل از انقلاب را اینگونه دیده بود اما حالا که انقلاب اسلامی پرچم شیعه را  در دنیا علم کرده و ادعای حکومت عدل علی دارد باید اینگونه باشد . به نظرم این اجحاف است که جوانان را در هیئت های مذهبی نادیده بگیریم . آنان که دروغ بلد نیستند آنان خودشان را با پیراهن سیاه و پرچم سیاه تر به جامعه شناسان نشان داده اند . آنان با زبان ارادت به سید الشهدا حرف زدند و نجوا کردند آنان در انقلاب اسلامی هم در جنگ هم طلایه داران مازندران گل کاشتند . مدافعان حرم نیز در جایگاه رفیع شهادت از دیار علویان یعنی از مازندران به آسمان کوچیدند و امروز این سیاه پوشان دل روشنی دارند که باید مسئولین و مردم آنان را بیشتر درک کنند . بویژه مسئولین نگذارند این پرنده های مهاجر از مرز «اینچه برون » وارد خاک روسیه شوند . یا از سمنان و سنگر و شهمیرزاد به ناکجا آباد بگریزند . آنان که به وعده نمایندگان محترم مجلس در تهران کارتن خواب شدند فعلا خداوند به آنان صبر دهد چون عسلویه را تجزیه نکردند . در مازندران شهرک های صنعتی یکی پس از دیگری تعطیل می شوند  . در شورمست سوادکوه واویلاست . برنجستانک که تعدیل نیرو دارد و جوانانی که به امید کار متاهل شده اند امروز با یک زن و دو فرزند بیکار شده اند . پس شما را به جان امام حسین علیه السلام قسم می دهم که پول نذری ها را جمع کنید تا برای دختر بینوایی جهیزیه تهیه کنید . به خدا قسم اگر نذری برای ازدواج جوانان کنید این هنزله ها باز هم مجله ها را ترک می کنند و به یاری دین خدا می شتابند . بحران بیکاری جوانان را جدی بگیرید تا عدالت در همه جا استوار گردد . عدل ترازوی سنجش ایمان حسینیان تاریخ است .

 

* این یادداشت اختصاصی در صفحه 12 روزنامه حرف مازندران در تاریخ سوم آبان چاپ شده است.