اشتباه محاسباتی شورای تامین!

شکراالله رضازاده شرمه// روز شنبه 22 تیرماه که شب میلاد امام رضا علیه‌السلام بود محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق بنا به دعوت برخی اهالی روستای رودبست بابلسر، در این روستا حضور می‌یابد و به ایراد سخن می‌پردازد. این حضور حواشی را به همراه داشت که با تامل در حواشی مذکور بی تدبیری و عدم درایت […]

شکراالله رضازاده شرمه// روز شنبه 22 تیرماه که شب میلاد امام رضا علیه‌السلام بود محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق بنا به دعوت برخی اهالی روستای رودبست بابلسر، در این روستا حضور می‌یابد و به ایراد سخن می‌پردازد. این حضور حواشی را به همراه داشت که با تامل در حواشی مذکور بی تدبیری و عدم درایت در آن به‌نوعی عامل اصلی حواشی مورد اشاره بوده است. بدین ترتیب که وقتی سفری که از قبل طراحی می‌شود و در یک پروسه زمانی مشخص به سرانجام می‌رسد عقل مدیریتی حکم می‌کند که با توجه به اقتضائات سفر مذکور تدابیری اتخاذ شود. حال در این شرایطی که زمان انجام سفر مذکور از چند روز قبل، در بسیاری از صفحات مجازی به‌صورت وسیع منتشر گردیده بود اما تصمیات شورای تامین جای تامل فراوان دارد. اگر واقعا ممنوعیت قانونی در مورد سفر و سخنرانی احمدی نژاد وجود دارد چرا و به چه علت اولا شورای تامین استان و شهرستان قاطعانه در برابر این سفر نایستادند و ثانیا چگونه می‌توان از یک سو منع قانونی برای برنامه  مورد اشاره قائل بود اما از سوی دیگر یکی از مدیران ستادی استانداری را به نمایندگی از مجموعه مدیریتی استان جهت استقبال از سفر کننده پای پلکان هواپیما فرستاد؟! اینکه گفته شد مدیر مذکور جهت ابلاغ مصوبه شورای تامین به رئیس جمهور سابق، در فرودگاه حاضر شد برای افکار عمومی پذیرفتنی نیست. مدیرکل سیاسی استانداری پای پلکان هواپیما حاضر می‌شود و اولین فردی است که بعد از پیاده شدن رئیس جمهور سابق از او استقبال می‌کند و بعد هم در پاویون رسمی دولت با او عکس یادگاری می‌گیرد آنوقت در توجیه این حضور گفته شود که قصد ابلاغ مصوبه را داشت! آقایان محترم لطفا پاسخ دهند که کجای این استقبال به ابلاغ مصوبه شورای تامین شباهت دارد که مثلا افکار عمومی هم آن را بپذیرند؟! به نظر می‌رسد نوعی دست‌پاچگی در اتخاذ موضع در برابر سفر مذکور وجود داشته است چراکه اولا از روزهای قبل زمان و مکان سفر کاملا مشخص و معلوم بود پس کسی نمی‌تواند بگوید نمی‌دانست ثانیا از نوع رفتار محمود احمدی‌نژاد به‌خوبی این نکته مشخص بود که او در هر شرایطی به دیدار مردمی که منتظر او بودند خواهد رفت. بنابراین چگونه این موضوع بدیهی برای شورای تامین غیرقابل‌احصا بود جای تامل دارد. ثالثا عدم مدیریت انتشار خبر پیرامون لغو یا عدم لغو مراسم مذکور بسیار قابل تامل است چراکه تائید، تکذیب‌ها و ممنوعیت سبب ایجاد التهاب و جو رسانه ای به نفع سخنران و برگزارکنندگان شد. التهابی و جوی که معمولا شورای تامین دغدغه فرونشاندن آن را دارد. از سوی دیگر قفل زدن بر درب ورودی مسجد اشتباه دیگری بود که بازهم نه تنها در جهت کاستن التهاب کمکی نکرد بلکه به نفع طرف مقابل شد و روستائیان نیز ناراحت و عصبانی از زنجیر شدن درب مسجد روستای خود شدند. قفل زدن بر درب ورودی مسجد این فرصت را به بانیان مراسم داد که جمعیت را به‌صورت روان در سطح جاده مقابل مسجد چینیش کنند تا جمعیت بیشتر و بیشتر به نظر برسد و حال‌آنکه اگر در داخل مسجد جمعیت قرار می‌گرفتند امکان هرگونه اغراق در میزان جمعیت را می‌گرفت چون فضای گنجایشی مسجد مشخص و معلوم است. شاید باکمی تدبیر بهتر و درست‌تر راه بر هرگونه سوء استفاده چه از جانب موافقان رئیس جمهور سابق و چه از جانب مخالفان وی بسته می‌شد و بدین ترتیب فضا را بسوی منطق به‌پیش می‌برد.

بنظر می رسد دست اندرکاران شورای تامین در این آزمون نتوانستند نمره قبولی کسب کنند و امکان پیش بینی و مدیریت صحنه را از دست دادند. ناگفته نماند که برخلاف ادعای ممنوعیت به دلیل مسائل امنیتی، در تامین امنیت مراسم مذکور بسیار موفق عمل کردند!