ارش اسطوره ای؛ارش امروزی

ارش کمانگیر اسطوره ارزشمندی است که نماد وطن دوستی و اقتدارایران زمین است. اسطوره پهلوانی ارش،ماهیتی فراترازمرزهای کنونی ایران عزیزدارد. چندی پیش پس از مطرح شدن روز ارش در شورای شهر ساری ،زمزمه های دلخوری مسولان شهری امل، شکلی علنی به خود می گیرد و  ارش ساروی یا املی مبدل می شود به سوژه اظهارات […]

ارش کمانگیر اسطوره ارزشمندی است که نماد وطن دوستی و اقتدارایران زمین است.
اسطوره پهلوانی ارش،ماهیتی فراترازمرزهای کنونی ایران عزیزدارد.
چندی پیش پس از مطرح شدن روز ارش در شورای شهر ساری ،زمزمه های دلخوری مسولان شهری امل، شکلی علنی به خود می گیرد و  ارش ساروی یا املی مبدل می شود به سوژه اظهارات ضد و نقیض وعجیب و غریب.
تب نقدهای  اغلب غیرکارشناسانه بالا می گیرد و کاربه جایی می رسد که برخی ها گویی سدجلد ارش کمانگیر را نیز در اختیار دارند و در روز تیرانداختن وی شاهد این پهلوانی و رشادت بوده اند!
انچه در این جدل های بی سرانجام مغفول ماند، غفلت های فرهنگی است که سالهاست در مازندران نسبت به داشته های این سامان شاهدیم .داشته هایی که همواره در لوای تعصبات غیرمنطقی و تهی از دانش، قربانی بازی های قدرت طلبانه شده اند و این دیارکهن را از سرمایه هایش دورتر کرده اند.
در دنیای امروز، داشته های فرهنگی و سرزمینی اهمیتی ندارند اگر در معادلات زندگی روزانه مردم ملموس نباشند وبه مایه مباهات  یک ملت تبدیل نشوند.

*مولانا ؛سرمایه واقعی ترکیه
حضرت مولانا متعلق به ایران زمین است و شناسنامه فرهنگی این مرزو بوم.
اما میان بهره گیری هوشمندانه ترکها از این سرمایه، با ما فرسنگ ها فاصله است.
مولانا در قونیه و ترکیه به جریان فرهنگی توام با درامد اقتصادی مبدل شده و در ایران به یک رویداد با سخنرانی های کلیشه ای و همایش هایی که از بودجه مردم برپا می شوند.
قونیه تا سه دهه پیش یک شهرکوچک محسوب می شد.اواز قونیه دردهه اخیردرجهان پیچید.بعد از ان که توجه های جهانی به مثنوی افزایش یافت وفروش اثرماندگارمولوی در امریکا رکورد شکست ،هتل ها گسترش یافتند و مراکز اقامتی و گردشگری در قونیه رشد قابل توجهی پیدا کرد.
درایت ترکها موجب شد تا سالانه پنج میلیون گردشگر به قونیه سفرکنند و فرودگاه،هتل ها و قطارسریع السیر درشهر احداث و ایجاد شوند.
“رجب طیب اردوغان “-رئیس جمهور ترکیه-به اهمیت فرهنگی و اقتصادی حضرت مولانا پی برد.او هرسال در شب وفات  مولانا حضور می یابد و مسجدی را که بارگاه مولانا بود، بازگشایی کرد.
از این دست سرمایه های ملی بسیار است که در سایه غفلت عمومی و رسمی ،مدعیان همسایه را وا داشته تا از زمینه مصادره میراث معنوی و فرهنگی ایران را فراهم ببینند.

*بی مهری به دیو سپید
املی ها هیچ گاه قدر دیو سپید و اسطورهایش راندانسته اند و از خوان گسترده ان بهره نبرده اند.
دماوندی که حال ناخوشی دارد وبه دلیل اسیب های زیست محیطی ،برداشت از معادن و ویلا سازی ها ،از پرونده ثبت جهانی خارج شده است.
ثبت جهانی دماوند می توانست شهرستان امل را به کانون توجه جهانی و جلب گردشگران خارجی، برای دیدن این جاذبه بی نظیر طبیعی ،فرهنگی و اسطوره ای مبدل کند.
اب های گرم و معدنی املی ها دررینه و لاریجان هم هیچ چیز برای تبدیل شدن به سرعینی دیگر وتحول اقتصادی منطقه و اشتغال هزاران نفر،کم ندارند.
اب های گرمی که با فاصله ای نزدیک به پایتخت، می تواند مازندران را به قطب گردشگری سلامت تبدیل و درامد سرشاری را نصیب مردم منطقه کند.
بسیار است داشته های شهرستان امل که می توان راجع به هریک ان از جنبه های فرهنگی و بومی و درنهایت ره اورد اقتصادی سخن گفت.
****ارشی که مرزها را درنوردیده
فرض کنیم ارش از فردا متعلق به امل و این شهر است.
اسطوره ای که در نهایت به نامگذاری یک مکان ، ساخت یک مجسمه و تندیس ختم می شود ودیگر هیچ.
املی هاکم ندارند ارش های حاضری که افتخار امروز ایران محسوب می شوند و وجودشان مایه مباهات و سرافرازی است.
ارش امروز املی ها مردی است که درردیف ۱۰ چهره برتر اقتصادی جهان اسلام قراردارد و چراغ خانه بیش از ۱۵ هزارنیروی کار را روشن نگه داشته است.
مردی که نماد عینی کالای با کیفیت ایرانی است و نام ایران را در سراسر جهان طنین انداز کرده است.
کارافرینی که محصولش روی میز صبحانه رئیس جمهور امریکا جای می گیرد ودانش و تلاش ایرانی را به رخ  جهانیان می کشد.
محصولات کاله در کشورهایی نام ایران را مطرح کرده که قدرت های برتر اقتصادی جهان محسوب می شوند و ایران راتنها به منافع نفت و گازش می شناسند.
بنیانگذار کاله، سردار اقتصادی امروز ایران است که در شرایط دشوار و پرطلاتم سیاسی و جهانی،تامین کننده ارزی است که حیات کشور به ان وابسته است و در کنار صادرات،معرف نام ایران در انسوی مرزهاست.
“غلامعلی سلیمانی”؛ ارش امروزی است ،که از امل، مرزها را در نوردیده و معیشت هزاران مازندرانی و ایرانی  را رونق بخشیده است.
اگر قدر ارش های امروزی را بدانیم و به وجودشان افتخار کنیم حال خوشی که در زندگی مردم جریان می یابد ،زمینه برای احیای ارش های اسطوره ای را نیز فراهم می کند.
مردمی که دغدعه نان و معیشت داشته باشند سراغی از سرمایه های فرهنگی خود نخواهند گرفت.

عباس مهدوی فعال رسانه ای