اداره کل پشتیبانی دام یا پشتیبانی طیور؟

حرف آنلاین – حسین زحمتکش: در حالی که بسیاری از فعالان اقتصادی از کمبود و مشکلات مالی گلایه می کنند، مدیرعامل اتحادیه دامپروری مازندران نیز از بی توجهی اداره کل پشتیبانی دام انتقاد دارد و می گوید: 90 درصد برنامه های این اداره کل مربوط به حمایت و برنامه ریزی حمایت از بخش طیور است […]

حرف آنلاین – حسین زحمتکش: در حالی که بسیاری از فعالان اقتصادی از کمبود و مشکلات مالی گلایه می کنند، مدیرعامل اتحادیه دامپروری مازندران نیز از بی توجهی اداره کل پشتیبانی دام انتقاد دارد و می گوید: 90 درصد برنامه های این اداره کل مربوط به حمایت و برنامه ریزی حمایت از بخش طیور است و دام و دامپروری جایی در برنامه ریزی این نهاد ندارد.

الله یار ولیزاده وندچالی در گفت و گو با حرف، با بیان اینکه امید زیادی به حمایت های دولت تدبیر و امید از صنعت دام و دامپروری داشتیم، اظهار کرد: متاسفانه هر روز شاهد مغفول ماندن صنعت دام هستیم. وی افزود: عدم حمایت دولت از بخش دام موجب شده تا دیگر دامداران به ادامه فعالیت رغبتی نداشته باشند. رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری دامپروری همگام ایران با بیان اینکه بهتر است به جای اداره پیشتیبانی دام اسم آن را به پشتیبانی طیور تغییر دهند، اظهار کرد: 90 درصد برنامه های این اداره کل مربوط به حمایت و برنامه ریزی حمایت از بخش طیور است و دام و دامپروری جایی در برنامه ریزی این نهاد ندارد.

این تولیدکننده دامی خاطرنشان کرد: علوفه ای که پشتیبانی دام برای دامداران مدنظر می گیرد نه تنها کیفیت مناسبی ندارد بلکه قیمت آن نیز بالاتر از علوفه موجود در بازار است، این دیگر چه حمایتی است؟

ولیزاده با بیان اینکه سیاست گذاری های این نهاد مربوط به تصمیم گیران کلان کشوری است، تصریح کرد: متاسفانه علوفه ی مناسب هم برای دامداران در نظر گرفته نمی شود و در سال اقتصاد مقاومتی به حذف دام عمل و اقدام به تقویت طیور کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از عملکرد نمایندگان مجلس نیز انتقاد کرد و گفت: شرایط دامپروری مازندران نباید با دیگر استان ها مقایسه شود و نیاز به تفکیک حماتی دارد. ولیزاده افزود: مازندران به عنوان مرکز دام های بومی کشور شناخته می شود به گونه ای که دامداران سنتی با حداقل دام در حال گذراندن زندگی هستند و نیازمند حمایت بی چون چرای دولتی در ادامه حیات کاری خود هستند.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران حذف سبوس از اقلام علوفه ای کشور را نادرست دانست و خاطر نشان کرد: مازندران جزو استان هایی است که دامداران آن از سبوس به دلیل قیمت پایین ، بیشترین استفاده را می برند.

 

*فروش آزاد سبوس دولتی!

وی گفت: در بهترین شرایط، نیمی از سبوس را در اختیار کارخانجات آرد قرار می دهند که آن ها نیز نیمی از این مقدار را به صورت آزاد به دامداران می فروشند. ولیزاده با طرح این پرسش که کجای دنیا گندم و سبوس دولتی به یک قیمت فروخته می شود، اظهار کرد: به جای حمایت از دامدار از کارخانجات آرد حمایت می شود که این ضربه سنگینی به دامدار است.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران گفت: اگر سبوس جزو علوفه محسوب نمی شود پس چرا در بازار آزاد یک و نیم برابر قیمت گندم دولتی فروخته می شود؟ بر چه مبنای قانونی سبوس را به اندازه گندم دولتی قیمت گذاری می کنند؟

وی افزود: در همه جای دنیا سبوس باید نصف قیمت گندم، نرخ گذاری شود، این مبحث کارشناسی شده نیست و کسی نیست صدای ما را بشنود.

ولیزاده گفت: این موضوع را بارها به نمایندگان مازندران به صورت کتبی و حضوری اعلام کردیم و درخواست کمک داریم، صنعت دامپروری وضعیت خوبی ندارد.

وی به قیمت های موجود گندم و سبوس اشاره کرد و گفت: الان قیمت گندم دولتی کیلویی 550 تومان و سبوس دولتی 520 تومان می باشد در صورتیکه قیمت سبوس در بازار آزاد 700 تا 800 تومان فروخته می شود.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران تاکید کرد: الان کارخانجات آرد استان نیز نیمی از سبوس دولتی را که دریافت می کنند در بازار آزاد کیلویی 800 تومان می فروشند.

*قیمت گذاری در اختیار دولت است

در این خصوص با مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی دولتی منطقه 2 کشور گفت و گویی داشتیم. سید محمد جعفری با بیان اینکه قیمت گذاری گندم و سبوس در اختیار تصمیم گیران کشوری است، اظهار کرد: ما فقط مجری سیاست های دولت هستیم و قیمت گذاری نهادها بر عهده ما نیست. وی افزود: گندم از کشاورز کیلویی 1270 خریداری شده و به کارخانجات آرد کیلویی 665 تومان فروخته می شود. وی مسئول مستقیم تقسیم نهاده های مورد نیاز دامداران را معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان دانست و خاطر نشان کرد: سبوس با قیمت 521 تومان فروخته می شود و چرایی این موضوع مربوط به دولت می باشد. وی از فروش سبوس گندم توسط کارخانجات آرد در بازار آزاد اظهار بی اطلاعی کرد.